A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen semmi különleges nem történt, csak az, amire állítólag mindenki vágyik: a diákok rendkívül kulturáltan kifejezték véleményüket egy általuk fölöslegesnek érzett új tantárgy bevezetéséről. Levelüket megcímezték az egyetem rektorának, illetve a vezetőségnek, és ezzel a maguk részéről megtették, amit szükségesnek éreztek. Számos ismerősömtől tudom, mennyire respektálják a pázmányos diákokat, akik nem hőbörögve, tanítási órákat ellehetetlenítve, hanem értelmes, átgondolt érvekkel szegültek szembe egy rossz döntéssel. A hallgatók azokat szólították meg erős kritikával, akiktől tanulmányaik, közvetve tehát sorsuk, előmenetelük függ, itt tehát volt kockázat. Azt is mondhatnánk, megtették azt, amit helyettük másnak, másoknak kellett volna megtenni, s amely folyamatot mások, nagyobb jogkörrel, s még időben mérlegelve, átgondolva pozitív és negatív hozadékokat, leállíthattak volna.
S akkor a nyilvánvalóan aktuálpolitikailag túlterhelt ötlet egy új tantárgy, A holokauszt emlékezete bevezetéséről nem torkollt volna döntésbe. Ki kell mondanunk, hogy a Pázmányon a diákok voltak azok, akik felelősen gondolkodtak, akik erősebb és mélyebb indíttatással képviselték az egyetem szellemét és hagyományait. És okosabb kompromisszumra tettek javaslatot, mint az(ok) a testület(ek), amely(ek)nek tagjai feltehetően meghányták-vetették a témát, majd hoztak egy PC-döntést. Az egyetem azonban nem a PC világa, annál sokkalta följebb kell lennie. Nem a politikai helyezkedések és a közvetlen érdekérvényesítések világa. Ideális esetben legalábbis nem az. De mivel egyetem, nem célozhatunk meg mást, kevesebbet, mint egy ideális esetet.
„Úgy gondoljuk, hogy egyetemünk szellemiségét nagymértékben meghatározza a keresztény vallás és kultúra. Viszont a tantárgy témaköre nem a vallásra fókuszál (mint ahogy joggal tenné ezt egy esetleges zsidó, illetve más vallásokat bemutató hitéleti óra bevezetése), hanem olyan politikai állásfoglalást rejt magában, amellyel többségünk nem kíván azonosulni semmilyen formában” – olvashatjuk a diákok levelében, amelyet a rektornak, illetve az egyetem vezetőségének írtak. Ebből a kitételből látszik, hogy elsődlegesen a hagyományból, a szellemiségből indultak ki, hogy meghatározzák, mit nem akarnak.