Diktátumokkal szemben

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen semmi különleges nem történt, csak az, amire állítólag mindenki vágyik.

Körmendy Zsuzsanna
2015. 06. 11. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen semmi különleges nem történt, csak az, amire állítólag mindenki vágyik: a diákok rendkívül kulturáltan kifejezték véleményüket egy általuk fölöslegesnek érzett új tantárgy bevezetéséről. Levelüket megcímezték az egyetem rektorának, illetve a vezetőségnek, és ezzel a maguk részéről megtették, amit szükségesnek éreztek. Számos ismerősömtől tudom, mennyire respektálják a pázmányos diákokat, akik nem hőbörögve, tanítási órákat ellehetetlenítve, hanem értelmes, átgondolt érvekkel szegültek szembe egy rossz döntéssel. A hallgatók azokat szólították meg erős kritikával, akiktől tanulmányaik, közvetve tehát sorsuk, előmenetelük függ, itt tehát volt kockázat. Azt is mondhatnánk, megtették azt, amit helyettük másnak, másoknak kellett volna megtenni, s amely folyamatot mások, nagyobb jogkörrel, s még időben mérlegelve, átgondolva pozitív és negatív hozadékokat, leállíthattak volna.

S akkor a nyilvánvalóan aktuálpolitikailag túlterhelt ötlet egy új tantárgy, A holokauszt emlékezete bevezetéséről nem torkollt volna döntésbe. Ki kell mondanunk, hogy a Pázmányon a diákok voltak azok, akik felelősen gondolkodtak, akik erősebb és mélyebb indíttatással képviselték az egyetem szellemét és hagyományait. És okosabb kompromisszumra tettek javaslatot, mint az(ok) a testület(ek), amely(ek)nek tagjai feltehetően meghányták-vetették a témát, majd hoztak egy PC-döntést. Az egyetem azonban nem a PC világa, annál sokkalta följebb kell lennie. Nem a politikai helyezkedések és a közvetlen érdekérvényesítések világa. Ideális esetben legalábbis nem az. De mivel egyetem, nem célozhatunk meg mást, kevesebbet, mint egy ideális esetet.

„Úgy gondoljuk, hogy egyetemünk szellemiségét nagymértékben meghatározza a keresztény vallás és kultúra. Viszont a tantárgy témaköre nem a vallásra fókuszál (mint ahogy joggal tenné ezt egy esetleges zsidó, illetve más vallásokat bemutató hitéleti óra bevezetése), hanem olyan politikai állásfoglalást rejt magában, amellyel többségünk nem kíván azonosulni semmilyen formában” – olvashatjuk a diákok levelében, amelyet a rektornak, illetve az egyetem vezetőségének írtak. Ebből a kitételből látszik, hogy elsődlegesen a hagyományból, a szellemiségből indultak ki, hogy meghatározzák, mit nem akarnak.

De rögtön utána értelmes kompromisszumkészségükről is tanúságot tesznek, s elárulják, mit tartottak volna elképzelhetőnek: „mi célszerűbbnek érezzük egy Népirtások az emberi történelemben vagy Népirtások a XX. században nevű óra bevezetését, melyben egyenlő arányban jelennek meg a különböző nemzetek és (vallási, etnikai) kisebbségek ellen elkövetett erőszakos cselekményekről szóló tananyagok – hiszen a keresztény szellemiség az egyenlőség és tisztesség nevében ezt követelné meg. A tárgy ezzel érzékeltetné minden emberi élet értékét, így minden népirtás egységes és egyenlő mértékű elutasítását.” Nincs ebben a levélben tehát semmi kócosság, meggondolatlanság, sőt, az a kínos érzésünk van, hogy ezek a diákok az adott kérdéskörről sokkal felelősségteljesebben és érettebben gondolkodnak, mint akiknek levelüket címezték, úgyhogy a szerepek itt szinte megcserélődtek.

Szót kell ejtenünk viszont egy olyan morális mozzanatról, amely mellett nem mehetünk el. A tárgy bevezetésével párhuzamos burkolt vádról van szó, ami – mint a hallgatók leveléből kiderül – nem is volt annyira burkolt: „A hallgatók egy részét érzékenyen érinti az a kijelentés, mely szerint Ön az óra bevezetését a fokozódó antiszemitizmus miatt tartaná indokoltnak, hiszen egyetemünk hallgatóira nézve ez olyan, mintha antiszemitizmussal vádolnák őket és családjaikat. Ezt a pejoratív feltételezést a lehető leghatározottabban visszautasítjuk.”

Lássunk tisztán: a rektor, amikor a tananyagában izraeli professzorok által összeállított holokausztoktatást le akarta nyomni a katolikus egyetem diákjainak torkán, valójában szélsőséges liberális előítéleteket igazolt. Vásárhelyi Mária szociológus jó néhány évvel ezelőtt – munkásságából következtethetően előre eldöntött megbélyegzési szándékkal – felmérte a magyar felsőoktatási intézményekben tanuló diákok rasszizmus- és antiszemitizmusszintjét, majd rendkívüli elégedettséggel kimutatta feltételezéseit: a tanárnak tanuló magyar diák rasszista. Ezt igazolta most a rektor, midőn úgy döntött, egy katolikus egyetemen szükség van arra, hogy a holokauszt ügyében minden diák miheztartás végett politikailag korrekten gondolkodjon. (Vajon a XX. századi történelemnek az egyetemen folyó oktatását, benne a holokauszttal, nem tartotta megfelelőnek?)

A rektornak az lett volna a dolga, hogy az egyetem szellemiségét őrizze, magasrendű spirituális értékeket képviseljen. A hallgatókkal való konzultáció helyett valójában sanda támadásoknak tette ki joggal tiltakozó diákjait, akik véleményük határozott megfogalmazásával bizony vásárra vitték a bőrüket. Ezt a rektor vagy nem tudta, vagy nem érdekelte őt – nem tudom, melyik a kínosabb.

A gépezetbe homokszem került. A szabad, felelős véleménynyilvánítás homokszeme. Nem mindenki szeret hajlongani sulykolt diktátumok és erős akarat előtt. Most kellene visszavonni a hibás elhatározást. Most kellene a rektornak önkritikát gyakorolnia, amiért nem az egyetem szellemisége és nem a diákság legértelmesebbjeinek egyetértése volt fontos számára. Hogy valójában mi volt fontos, arról fogalmat alkotni nem túl nehéz; maradjunk annyiban, hogy azoknak a végeláthatatlanul hosszú sorát gyarapította, akik kevésbé a szuverén, inkább az igazodó típusú gondolkodásban jeleskednek. Mindenesetre ha átgondolatlan és antidemokratikus döntése miatt a rektornak nem kell felelnie, akkor én nem jobboldali, konzervatív kormány irányítása alatt lévő országban élek.

A hallgatói önkormányzatokról a Felvi.hu-n – nyilván a felvételizőknek tájékoztatásul és kedvcsinálónak – ezt olvashatjuk: „hidat építenek a diákok és az oktatók, az iskola vezetése között”, képviselőik részt vesznek a különböző egyetemi bizottságokban. A pázmányos diákok által írt levél ötödik pontja viszont így szól: „Kellemetlennek érezzük, hogy ez a (fentiekben jelzett módon) többszörösen terhelt téma, látszólag a hallgatók feje felett, külföldi »közreműködés« hatására valósult meg. Olyan hirtelenséggel az iskolai tanév végén, hogy erre a hallgatóság szinte reagálni sem tudott. A vezetőség semmilyen formában nem egyeztetett az egyetem hallgatóságával, sem az oktatókkal.”

Pedig ezekkel a diákokkal érdemes lett volna beszélgetni. Sok kínos következménynek vette volna elejét a katolikus egyetem. Erővel szemben gyengének lenni a gyengék kiváltsága. A járom, ha díszes is, járom. Nem kötelező meghajolni az erőszakos akarat előtt, inkább egy még erősebb akaratot kell növeszteni magunkban, és akkor nem hajlunk meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.