Nyár van, magyarországi családok ezrei indulnak útnak nyaralni. Legtöbben autópályán mennek a Balatonra vagy szintén sztrádán Horvátországba. A nem is olyan régen még háború sújtotta ország elképesztő ütemben fejlesztette gyorsforgalmiút-hálózatát, néhány év alatt ezerötszáz kilométernyi autópályát építve, ezzel is támogatva a tengerpartokra irányuló turizmust. Az elképzelés bevált, Horvátországot ellepték a vízparti nyaralásra vágyók, köztük jelentős számban magyarok.
Románia nem ezt az utat választotta. A Magyarországnál két és félszer nagyobb területű országban a rendszerváltást követően is kínosan sokáig mindössze százharminc kilométer autópálya volt. Ezt persze egy idő után az érintettek sem hagyhatták szó nélkül – ma is nagyon látogatott a 130km.ro címen elérhető világhálós oldal, amely kezdetben azért jött létre, hogy megmutassa, más kormányok komolyan veszik a közlekedésiinfrastruktúra-fejlesztést, ma pedig már naprakész leltárát láthatjuk annak, ami lassan ugyan, de beindult keleti szomszédunknál is: az autópálya-építéseknek.
Ezzel együtt még ma is az a helyzet, hogy Budapestről Székelyföld hosszabb idő alatt érhető el, mint Dubaj vagy akár New York. Ez pontosan lemérhető az idén a Tusványosra érkezőkön is – esténként meglehetősen fáradt emberek esnek be a táborba, hogy aztán egy hideg sör mellett arról beszélgessenek, kinek hány óra alatt sikerült megtennie a 750 kilométeres távot. Tíz óra alatt ritkán sikerül a nyári forgalomban: kamionokat kell kerülgetni, a településeken román rendőrök állnak radarral (és igen sok falun és városon vezet át az út, mert errefelé nem volt divat megépíteni a településeket elkerülő körgyűrűket), egyelőre igen keveset lehet menni autópályán.
Mielőtt megválaszolnám a nekem leggyakrabban feltett kérdést (mely útvonalon induljunk Székelyföldre most, hogy átadták a Makó és Arad közti autópályaszakaszt?), előbb leltározzuk fel, hol is tart az autópálya-építés Erdélyben. Az észak-erdélyi szakasznak 2004 nyarán fogtak neki, és akkor úgy tervezték, hogy a magyar határnál lévő Bors település és Brassó városa közötti 415 kilométeres szakaszt 2012 végére, legkésőbb 2013 nyarára befejezik. Az amerikai Bechtel cég fogott neki a munkának, áthozva a horvátországi szakaszok befejeztével munka nélkül maradt gépparkját. A bukaresti politikusok akkor 2,2–2,5 milliárd euróra tippelték a beruházás költségeit, de alaposan mellényúltak – ezt a pénzt már régen elköltötték. Ehhez képest egyelőre csak egy 55 kilométeres szakaszon járhatnak az autók a Kolozsvár melletti Gyalu és Aranyosgyéres város között. A munkások – immár nem a Bechtel alkalmazásában, mert a multinacionális céggel összevesztek Bukarestben – dolgoznak egy 64 kilométeres szakaszon a magyar–román határ és Berettyószéplak között, és folyik a munka Gyalutól nyugatra is egy kilenc kilométeres szakaszon – ezeket állítólag jövő év elején adják át. A dolog szépséghibája, hogy a már meglévő és a most készülő szakaszok sem kötnek össze nagyobb településeket, vagyis úgyszólván a semmiből indulnak és – egyelőre – a semmibe vezetnek, de mivel a segítségükkel kikerülhető Kolozsvár, kétségkívül lerövidítik azoknak az útját, akik a Székelyföldre igyekeznek. Egy másik elgondolkodtató adat, hogy az eddigi tapasztalat szerint Romániában tizenkétmillió euróba (vagyis 3,6 milliárd forint) kerül egy kilométernyi autópálya, így keleti szomszédunknál azzal a boldog tudattal vezethetünk, hogy a világ egyik legdrágább autópályáját használjuk – ráadásul az eddig elkészült 55 kilométeres szakaszon egyetlen benzinkút sincs, de lejáratot sem építettek Erdély legnagyobb városába, Kolozsvárra.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!