Általános, egyenlő és titkos választójog – ez a fundamentuma annak a politikai rendszernek, amelyben élünk, s amely keretet biztosít a nyugati típusú, a pártok és jelöltek szabad versengésére épülő demokráciának szerte a világon. Ennek megkérdőjelezése, a választójog gyakorlására jogosultak körének szűkítése tabu. A Jobbik nemrégiben bedobott korlátozó javaslata – a nyolc általánossal nem rendelkező, illetve írni-olvasni nem tudó magyarok nem járulhatnának az urnák elé – már csak ezért sem támogatható.
Nyilvánvaló, hogy a középre húzódás nehéz. A kormányzati ambícióhoz nélkülözhetetlen műveletét végrehajtó párt maga is tudja, hogy elképzelése megvalósítására nincs esély. Egyfajta tesztelésnek szánhatták, s úgy sejtem, a felvetett korlátozásnak nagyobb a társadalmi támogatottsága, mint ahogy azt sokan gondolják. Nemcsak holmi elitista, értelmiségi nyafogás, hanem a demokráciáról folytatott eszmetörténeti viták állandó eleme, hogy a népképviseleti rendszerekben olyanok is döntési helyzetbe kerülnek, akik nem rendelkeznek a felelős állásfoglaláshoz szükséges ismeretekkel, készségekkel. 2002-ben, az első Orbán-kormány bukásakor fideszes körökben divat volt méltatlankodni azon, hogy miként befolyásolhatta az ország sorsának alakulását megannyi tájékozatlan, megtévesztett honfitársunk szavazata. A Jobbik javaslatára össztüzet zúdító Fidesz amúgy a papírformát hozva megnyerte az álszentség aktuális versenyszámát: ő is nekiindult már tabut dönteni a lényegében hasonló célú választási regisztrációról, illetve a gyermekek utáni pluszszavazatokról szóló ötleteivel; utóbbi az egyenlő szavazat elvét sértette. De hogy megismételjem a mostani felvetéssel kapcsolatos véleményemet: a létező problémára bizonyosan nem nyújt megoldást a pusztán a végzettséget figyelembe vevő cenzus. Hallottam én már égbekiáltó ostobaságot diplomás, magasan kvalifikált ember szájából, és igenis létezik az a bizonyos sokat emlegetett józan paraszti ész, az ép ítélőképesség megléte nem iskolai papírhoz kötött.