Az egyik legismertebb bibliai példabeszéd a tékozló fiú története; ebben két fiú közül a fiatalabbik kikéri apjától az örökség rá eső részét, amit aztán rövid idő alatt elpazarol. Később belátja, hogy rosszul cselekedett, és hibáját önmagának, majd családjának (valódi közösségének) is megvallja. Minden bizonnyal életre szóló leckét kapott, és, tanulván a történtekből, később már gondosan bánik saját és családja vagyonával. A történet két évezrede szolgáltat példát a keresztény kultúrkörben élőknek arra, hogy a pazarlás, az önzés felelőtlenség, eredménye kiszolgáltatottság, nélkülözés, és akár katasztrófa lehet. Ugyanakkor biztat és reményt is ad, hogy fel tudjuk ismerni a rossz cselekvési irányt. Erős elhatározással és akarattal vissza tudunk térni az erkölcsi jó, az erény útjára. A kisebbik fiú bármelyikünk lehetne. Ezért is aktuális minden korban a bibliai tanítás.
Korunkban a példázat fenntarthatóságra vonatkozó tanulságai is döbbenetesen időszerűek. Hiszen jórészt a tékozlás, a mértéktelenség és a kényelmesség miatt jutottunk a fenntarthatatlanság állapotába. Az elmúlt évszázadokban, különösen az utolsó néhány évtizedben a tudományos-technikai fejlődés adta hatékony eszközeinkkel és intézményeinkkel már nem csak a saját örökségünket tékozolhatjuk el. A közös források, életfenntartó rendszerek is geológiai időskálán mérhető időre károsodhatnak, vagy véglegesen eltűnhetnek, kipusztulhatnak. Néhány ember, a világ nagyhatalmainak vezető politikusai és a felfoghatatlan vagyonnal rendelkező hipergazdagok óriási befolyással vannak a bolygónk sorsára. Mi, a többi földlakó pedig nézzük, amit elénk tálalnak.
Egyre többet hallunk és olvasunk arról, hogy globális problémáink (például a klímaváltozás) meghatározó módon erkölcsi jellegűek. Vagyis értékeink (vagy azok háttérbe szorítása) által vezérelt döntéseink és cselekedeteink alapjában befolyásolják a kisebb és egyre gyakrabban nagyobb méretű bonyolult folyamatok irányát, mértékét, hatásait. Ugyanakkor hosszú ideje széleskörű vitatéma a tudomány és az erkölcs viszonya, a „mit szabad és mit nem” kérdése. Hogyan lehetséges, hogy egy világszerte ismert, „feltartóztathatatlanul közeledő katasztrófa elhárítása érdekében gyakorlatilag semmi sem történik?” – kérdezte néhány éve, Morális klímaváltozás című cikkében Lányi András. Az elmúlt évtizedekben folyamatosan érkeztek figyelmeztető jelzések az ember környezeti hatásainak növekedéséről. A XX. század közepén Einstein véleménye már az volt, hogy „a mostani felgyorsult időkben egy kikerülhetetlen vagy-vagy előtt áll az emberiség: vagy morálisan átalakul, vagy végérvényesen megsemmisül. Vagy megújul az érzelmi világunk, vagy elpusztul az élet.” Neumann János 1955-ben arról írt a Túlélhetjük-e a technológiát? című értekezésében, hogy „a korlátokat már elértük, vagy erősen közelítjük”. A tudósok mellett a művészek is megszólaltak. Az ENSZ 1992-ben Rio de Janeiróban rendezett Környezet és fejlődés világkonferenciájának évében megjelent dalában Roger Waters (ex Pink Floyd) arról énekel, hogy „a színház falai már inognak, de az operett folytatódik”, és hogy „Láttuk a közelgő tragédia árnyát / Mégis csináltuk, amit mondtak / Eladtunk haszonnal, és vettünk rögtön / Ez volt a legnagyobb show eddig a Földön / De aztán egyszerre vége lett / Ez a faj a végső pusztulásba kényelegte magát.”