Tóth Zsolt nyerte el idén a Kovács László és Zsigmond Vilmos Magyar Operatőrverseny díját a Magdolna című film fényképezéséért. Rendező Buvári Tamás. A díj elnevezése kissé kacifántos, így a mindennapi társalgásba kissé nehezen beemelhető, cserébe viszont rendkívül pontos. Eredetileg Aranyszem Operatőr Díj volt a rangos elismerés neve és a Magyar Operatőrök Szövetsége ítéli oda, tehát a szakma krémje. A Tóth Zsolténál megfelelőbb, avatottabb kezekbe pedig nehezen kerülhetett volna.
A zsűri indoklásában kiemelte a film emberközpontú és az emberi arcot középpontba helyező, magas színvonalú fényképezését, az aprólékos világítást, az összetett kameramozgásoknak a film dramaturgiáját segítő, azt szépen kiemelő funkcióját.
Hogy mitől jó még egy operatőr egy adott filmben, azt látjuk. Vagy legalábbis, laikusként is, érzékeljük. Atmoszférát teremt például. Mint a díj névadói, akik nemes egyszerűséggel egy csapásra megváltoztatták Hollywood látványvilágát, vagy éppen Sven Vilhem Nykvist, Vittorio Storaro és még sorolhatnánk.
Egyvalamit tudok még. A nagyon jó operatőr amellett, hogy szinte szimbiózisban él a rendezővel, nyugalommal, humorral és empátiával bástyázza körül a színészeket. Tóth Zsolt pont ilyen.
A Magdolna egyébként fekete-fehér, nem véletlenül. És Tóth Zsolt lélegzetelállítóan játszik a fényekkel és az árnyékokkal. Nem viccel. Ha a tökéletességre való törekvés jegyében milliméter-pontossággal kell beállítania egy komplett asztaltársaságot és az egyik szereplőnek közben egy sámlin homorítva kell elmondania a szöveget, akkor az úgy is lesz.
Mert az operatőr az az ember a stábban, aki egyszerre művész és fizika–kémia–testnevelés szakos pályamódosító. Tóth Zsolt díjának a háttere sem érdektelen. A Magdolna ugyanis egy független, low budget film, ami egy mai magyar játékfilm költségeinek a töredékéből készült. Illetve a töredék töredékéből. Illetve még el sem készült teljesen, az utolsó simítások ugyanis hátravannak.
A díszbemutató időpontja már megvan (március 23-a, Bódi Mária Magdolna halálának hetvenötödik évfordulója, Veszprém), de forgalmazó még sincs. Ami elég nagy baj, de remélhetőleg a helyzet hamarosan megváltozik, mert az még nagyobb baj lenne, ha ez a történet nem kerülne a mozikba, a magyar közönség elé.