Nálunk a legszélsőségesebb forradalmár rendező Jancsó Miklós volt, aki összes filmjével a magyar nemzeti identitás lebontásán fáradozott fél évszázadon keresztül. Most az ő követőjét emelem ki, akinek a pályája pontosan leírja a forradalmiság ívét a társadalomjobbító szándéktól a világvége-esztétikáig. Tarr Béla korai filmjei még azt az együttérzést ragadják meg, ami természetes módon megvan az emberekben. Első filmje, amivel a szakmába berobbant 22 évesen, a Családi tűzfészek (1979) a szegényekkel és a fiatalok lakásgondjaival foglalkozik. Forradalmisága és vállalt baloldali radikalizmusa azonban egyre borúlátóbb és elkeseredett képet festett a valóságról, ami két, két és fél évtized alatt el is szakadt attól. Miután ő is érezte, hogy egyre keserűbb és kíméletlenebb filmjei nem robbantanak ki társadalmi forradalmat, egyszerűen eltemette a világot, ami nem alkalmas megérteni az ő művészetét. Ötvenöt évesen úgy döntött, hogy rendez még egy filmet a világvégéről, és abbahagyja a filmezést: ez volt A torinói ló (2011). Mi ez, ha nem a modernizmusok zsákutcája, egy halálkultúra? Ráadásul a művészetelmélet hátán, hiszen filozófiai érdeklődése miatt mindig tézisfilmeket készített, és ebben – felismervén a radikalizmusát – segítői voltak az elméleti emberek, aki megírták évekre előre a forgatókönyveit, a filmjei kritikáját, az ő szakmai életrajzát, akik tanítják a filmjeit, sőt dramaturgjai, gyártásvezetői és lényegében nézői is a filmjeinek.