Van egy feltevés, mely szerint a magas benzinár miatt kevesebb autó köröz az utakon, kisebb forgalomban pedig könnyebb kerékpározni Budapesten. Amint az MNO mélyebbre ment a kérdésben, kiderült, ez nem ilyen egyértelmű; sokkal szövevényesebb, mint elsőre az ember gondolná. Miért is? Külön kell választani egymástól az „egyre magasabb benzinár”, a „csökkenő autóforgalom” és a „kerékpározhatóbb város” fogalmát, és mindegyiket külön áttekinteni.
Mihez képest drágult a benzin?
Sokan kritikus határnak tartják az 500 forintos benzinárat, és az aktuális tendenciát figyelve a 454 forintról nyárra felugorhat a mutató félezer fölé; december végén átlagosan 395 forint volt egy liter benzin, és ha marad a tempó, augusztusra jön a horror. Az évszakos tendencia viszont mást sejtet: tavaly év elejétől áprilisig 357-ről 384 forintra kúszott fel a benzinár, aztán az emelkedés nyári szünetre ment, és igaz ugyan, hogy a dollár-forint árfolyam belekotyoghat a rendszerbe, de ha erősebbek az évszakos tendenciák, akkor csak ősztől kell újra rettegnie annak, aki még ilyen üzemanyagár mellett is volán mögé ül.
Sovány vigasz, mégis meg kell jegyezni, hogy az átlagfizetésekhez képest 1996-tól másfél évtizeden át gyakorlatilag egyhangúan „ócsult” a tankolás a Concorde adatai szerint. Pestiesen szólva az autósok szája nagyjából még csak most „kezdhet sírni” újra.
Beszédes csúcsidői adat
Számokban nehézkesen kimutatható, de talán kevesen vitatkoznak azon, hogy sokkal kevesebb a dugó, mint néhány hónappal ezelőtt is. A megvásárolt üzemanyag-mennyiség és a csúcsidőben mért városi átlagsebesség azonban viszonylag jól érzékeltetik a helyzetet. Az „elfogyasztott” benzinre adatokat szolgáltat a Magyar Ásványolaj Szövetség, amely kimutatja, hogy az elmúlt 20 évben tökéletes hullámzásban van a fogyasztás, a KSH által közölt, kisebb és frissebb időszakot felölelő adatsor viszont kimutatja, hogy a hullámzás a mi évtizedünkben völgy szakaszban van; 2010-ben minden egyes hónapban kevesebbet tankoltak, mint az előző év hasonló időszakában, 2011-ben pedig mindössze március és május hozott örömöt a növekedésben bízó kutasoknak, a többi hónap 1-3 százalékos visszaesést hozott.