„Az igazság erő nélkül keveset ér”
(Orbán Viktor)
A Baltimore-i Hírmondó 1795. február 8-i száma vitriolos hangú irományt tett közzé. A lap alján egy talányos, Anonymius (sic!) aláírással ellátott cikk az előző nap hatályba lépett alkotmánykiegészítést tűzte tollhegyre és abból rögvest általános következtetéseket is levont. A cikk gyalázkodó stílusban szidta a törvényhozókat, hazugnak, nagyképűnek nevezte a képviselőket és a szenátorokat, de a módosítást frissen ratifikáló államok önzését sem kímélte. Haragját az váltotta ki, hogy a szent nemzeti szöveget egy évtizednél rövidebb idő alatt már a tizenegyedszer módosították. Pedig a nyolc esztendővel korábbi philadelphiai megalkotáskor a szidalmazottak még azt bizonygatták, hogy az örök és megváltoztathatatlan.
A konkrét kiegészítés a magyar olvasónak is tanulságos lehet: a Legfelső Bíróság hozott egy ítéletet, amelyben alkotmányosnak ismerte el, hogy az államokat polgári perben pereljék; a 11. módosítás ezt visszaszívta. Nem tetszett a tagállamoknak az ítélet, módosították hát az annak alapjául szolgáló alkotmányszöveget!
Magyar honfitársaim még emlékezhetnek, hogy Tavares úr, Sargentini asszony és hosszú sorokban utána az Európai Parlament havi hungarofób határozatai micsoda égbekiáltó jogállami jogtiprásként jellemezték és jellemzik ma is a fenti, amerikaihoz hasonlító, néhány jelentéktelen magyar esetet. Azok ha nem is voltak túl elegánsak, de tankönyv szerint megfeleltek a hatalmi ágak elválasztása montesquieu-i tanának: a törvényhozó alkotja a jogot, a bíróság alkalmazza (és nem fordítva, ahogy a mai egyre inkább jurisztokrata, nyugati rendszerekben divatos)!
Több mint két és fél évszázad távlatából nem tévedünk, ha az 1887-es amerikai alkotmányt kivételesen jól sikerült közjogi alkotásnak tartjuk, olyannak, amelyre ráillik Horatius verse, az valóban „ércnél maradandóbb” vívmány, az ma is az írott konstitúciók etalonja.
Az öreg kontinens nem várt sokáig az alkotmányos innovációban, Európa első kartális alkotmánya – a lengyel – négy évvel később követte az amerikait. Az ugyan nem érte meg a második születésnapját sem, mert Poroszország és Oroszország orvul felosztotta lengyel testvéreink hazáját, de az eset megemlítése itt szintén nem fölösleges kitérő, mert kiválóan példázza, hogy a Nyugat nem új keletű lenézése térségünk iránt mennyire nélkülöz minden alapot a közjog, az alkotmányosság vagy éppen a híres-hírhedt jogállamiság terepén (is) – és akkor az 1222-es Aranybullát, mint másik kiemelkedő, korában nagy hatású – ezúttal már tisztán magyar – alkotmányjogi újítást még meg sem említettem.