A bolsevizmus, a nácizmus és az a bizonyos rántotta

A kommunista rezsimek mintegy százmillió ember haláláért felelősek, Hitlernek sem szárad ennyi emberi élet a lelkén – fejtette ki Richard Pipes a Terror Házában tartott előadásában. A neves amerikai történész arra kereste a választ: mi az oka annak, hogy jóval többet tudunk a nácizmus rémtetteiről, mint a bolsevik rezsimek áldozatairól. A diktatúrákról szóló, szellemes hasonlatában a feltört tojásokra és egy bizonyos, soha el nem készült rántottára utalt.

2003. 10. 11. 4:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vártnál jóval nagyobb érdeklődés jellemezte Richard Pipes előadását. A Harvard Egyetem nyugalmazott professzora „Sztálinizmus – kettős mérce nélkül” című előadásának estéjén a Terror Házában már a meghirdetett időpont előtt minden szék megtelt, és a kint rekedtek, akik a földszinti kivetítőn nézték és hallgatták Pipes szavait, szintén megtöltöttek egy termet.

A nyugati intellektüelek előszeretettel vallják: a kommunizmus áldozatai ’’csak áldozatok’’, melyek szükséges rosszként velejárói a forradalmi változásoknak, hiszen a tojás feltörése nélkül sem lehet rántottát készíteni – utalt a kérdés elterjedt megítélésére Pipes, aki másokat idézve hozzátette: ’’De hol van az a rohadt rántotta?’’


Lenin megrótta Sztálint ’’jólelkűségéért’’

Azok élnek terrorban, akik félnek – idézte Pipes Engels szavait, hozzátéve: Lenin esetében a szovjet diktátornak valóban sok félnivalója volt. Vlagyimir Iljics annak ellenére élt a terror eszközeivel, hogy bátyja terrorista volt, s ő maga korábban elhatárolódott e módszerektől. De miért volt félnivalója Leninnek a szovjet állam kezdeti időszakában? – tette föl a kérdést Pipes.

A történész kifejtette: az 1917-es időszakban Oroszországnak csupán a népesség egy kis hányadát alkotta a proletariátus. A tízes években Oroszország lakosságának 80 százaléka földműves volt. A bolsevikok később a parasztokat „kisburzsoának”, ellenségnek nyilvánították. Mintegy 10 százalékot tett ki a polgárság, néhány százalékot a nemesség. 1917-ben Pétervárott a munkásság mindössze 5 százaléka volt a bolsevik párt tagja.

Ha Lenin hagyományos vezető lett volna, még e rendkívüli kisebbség sem okozott volna gondot, ám ő fel akarta forgatni a világot – idézte föl a történteket Pipes. A történész határozottan rámutatott: a 30-as évek terrorja folyamán Sztálin csupán Lenint utánozta. Molotov később egy vele készített beszélgetés folyamán egy újságírónak elmondta: Lenin sokkal keményebb volt, mint Sztálin. „Nem felejtem el, hogyan korholta Lenin Sztálint jólelkűségéért” – fejtette ki Molotov.

A mai napig szerencsétlen módon él az az elmélet, amely szembe állítja a „jó Lenint” a „rossz Sztálinnal”. Holott Stephan Courtois A kommunizmus fekete könyve című művében 85-100 millió halálos áldozatot ír a bolsevizmus számlájára – fejtette ki Pipes, hozzáfűzve: Hitlernek sem száradt ennyi emberi élet a lelkén. Pipes számos okát sorolta fel annak, hogy miért tudunk többet a nácizmusról, mint a kommunizmusról.

A kommunizmus mindig is azt hirdette, hogy a nyugati civilizáció alapértékeit akarja a széles tömegekhez eljuttatni: a szabadság, a társadalmi igazságosság szerepelt jelszavaik között. Őszerintük a szabadság felé a magántulajdon eltörlése az út. 1848-ban, a népek tavaszán jelent meg a Kommunista Kiáltvány, amelyben Karl Marx kifejti, hogy a magántulajdon eltörlése a legjobb, amit adhatunk a népnek. A termelőeszközök társadalmi tulajdonba vétele után a kommunisták szerint a dolgozók „érdekesebb dolgokkal tudnak foglalkozni”, mint a puszta termelőmunka, míg meg nem valósul a teljes egyenlőség, a kommunizmus – hangoztatta Pipes, majd hozzátette: a nyugati intellektüeleket vonzotta a teljes egyenlőség megvalósulása.

A történeti alapokat ismertető Pipes kiemelte: a magántulajdon elvetése csak azokban a társadalmakban fogalmazott meg, ahol létezett ez a tulajdoni forma, ezért ez a gondolat a nyugati kultúrkörben fogalmazódott meg. Krisztus előtt a 8. században Hesziodosz, Homérosz kortársa idealizált korszakként írja le azt az időszakot, amikor még nem volt magántulajdon. Platón Köztársasága már arról értekezik, hogy az volna jó, ha minden vagyon, sőt még a feleségek és a gyermekek is közös tulajdont képeznének, megszűnne az egyéni létezés. A 18. századi francia filozófusok között is népszerű volt, hogy a világ minden bajára írt jelentene az egyéni tulajdon eltörlése, és ennek az elméletnek ma is sok híve van – így Pipes. A történész szellemesen utalt John Rose-ra, aki több művében kifejti, hogy még szellemiségünket is meg kell osztani – Pipes föltette a kérdést, hogy Rose vajon bárkivel megosztaná-e műveinek szerzői jogait s az ebből származó anyagi hasznot.

Németország ’’szem előtt volt’’

A két diktatúra közötti különbségeket elemezve Pipes rámutatott: a náci ideológia barbár volt, és olyan módon akarta megújítani a világot, ami ismeretlen volt a nyugati kultúrában. A nácik elvetették az értékeket, gondolatokat.

Ráadásul Németország Európa szívében fekszik, Európa egyik legnagyobb országa. Oroszország viszont Európa szegélyén és Európán kívül feküdt, nem volt olyan fontos a Nyugat számára, mint Németország. Jellemző, hogy a cári uralom megdöntéséről Lenin 1917-ben Németországban, a Neue Zürcher Zeitung egyik számából, a lap második oldalon közölt, kis cikkből értesült. Viszont, ami Németországban történt, a nyugati gondolkodásra sokkal nagyobb hatást gyakorolt. Pipes hozzátette: ez napjainkban sincs másképpen, hiszen az, hogy Ruandában a 90-es években meggyilkoltak egymillió embert, semmi különösebb hatást nem gyakorolt a nyugati gondolkodásra és közvéleményre, míg a volt Jugoszláviában zajló népirtások élénken foglalkoztatták a közvéleményt.

Pipes rámutatott: Németország 1945 után szakított a nácizmussal. Betiltották a náci jelvények használatát, a náci pártokat. Oroszországban ezzel szemben a mai napig visszaköszön a kommunista időszak, például a kisvárosok utcaneveiből: Oktrobrszkije, Leninszkájá. Németországban napvilágra hozták a nácizmus bűneit. A kommunizmus bűneinek viszont nincs Oroszországban múzeuma, olyan, mint a budapesti Terror Háza – utalt Pipes előadásának helyszínére. Oroszországban ezt a funkciót próbálná betölteni az Emlékezet Társasága, ám hozzátette: ’’nagyon szegényesen működnek, támogatások nélkül’’.

Pipes szerint az orosz polgárok közül sokan még azt sem tudják, hogy véget ért a kommunizmus. Meglepőnek tűnő állítását érdekes felmérésekkel igazolta: 2002. november 21-én az Izvesztyija egy közvéleménykutatást ismertetett, melyben azt a kérdést tették föl, hogy melyik kormányt érzi a polgár jónak, népszerűnek, a sajátjának. Az oroszok egyharmada azt válaszolta, hogy a szovjet kormány a jó. Mindössze 12 százalékuk tartja a jelenlegi orosz kormányt törvényesnek és 3 százalékuk véli népszerűnek.

Nem ismerjük a Gulag áldozatainak számát

Mint a Holokauszt-kutatásokból is kiderül, a német népirtás egyfajta iparágként működött, míg Oroszországban a terror „kevésbé volt hatékony”. Jellemző szemléletbeli különbségként említette Pipes a következő esetet: Berlinben, a háború után egy asszony a szovjet katonák által kísért menetoszlopban felfedezte férjét, odarohant, és szólt az egyik kísérő katonának, hogy az ott a férje. A katona minden további nélkül elengedte az asszony férjét, majd az egyik járókelőt berángatta a sorba, így haladtak tovább.

A németek, rájuk jellemzően, már a háború alatt is nyilvántartásokat vezettek a foglyokról, a háború után pedig feltárták a sírokat, és megszámolták a holttesteket. A mai napig nem tudjuk viszont, hogy hányan nyugszanak az orosz tömegsírokban – emelte ki Pipes. A vonatkozó levéltári anyagok és a történészi kutatásnak irányt adó dokumentumok ugyanis rendre hamisak és hiányosak.

Pipes nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy milyen óriási eltérések tapasztalhatóak a két diktatúra filmen és fotókon rögzített dokumentációja között. A németek szinte minden tettüket lefilmezték. Szörnyű felvételeket készítettek, és büszkék voltak rá – mondta Pipes –, fennmaradt dokumentumok még arról is beszámolnak, hogy a háború alatt piknikező német családok elégedetten nézegették e borzasztó felvételeket. „Ám a kommunista atrocitásokról” – tette hozzá a történész, aki 40 évet töltött a kommunizmus rémtetteinek tanulmányozásával – „soha, egyetlen fényképet vagy filmet sem láttam.” A vizuális dokumentumok hiánya nagy hatást gyakorolt a kommunizmus megítélésére. A kommunista gyilkosok tettei ugyanis nem kerülnek be a köztudatba. Alig tudunk valamit a például a távol-keleti kommunista rezsimekben, a Kínában, Laoszban és Kambodzsában történtekről – fejtegette Pipes, hozzáfűzve: a Pol Pot-rendszer kétmillió embert végeztetett ki, a nyugati sajtó pedig szinte egyáltalán nem foglalkozott ezzel.




Richard Pipes 1923-ban, Cieszynben született. Azt követően, hogy 1939 őszén német, majd szovjet csapatok rohanták le Lengyelországot, Pipes 1939 októberében elhagyta szülőhazáját. 1940-től él az Egyesült Államokban. A Cornell Egyetemen végzett 1945-ben, miközben katonai szolgálatot teljesített a légierőnél. A Harvard Egyetemen doktorált történelemből, itt vezette 1968-1973 között az orosz kutatási központot. A CIA stratégiai költségvetést felügyelő ’’B csoportjának’’ főnöke volt 1976-ban, majd Ronald Reagen elnök alatt a nemzetbiztonsági tanács szovjet – és kelet-európai kapcsolatok osztályának igazgatója. A 80-as években Reagen, később Bush elnök, illetve a Pentagon és a CIA vezetőinek tanácsadójaként is tevékenykedett.

Pipes a világ leghíresebb élő kremlinológusa; számos kötetet publikált a 19. századi Oroszországról, az 1917-es forradalmi esztendő eseményeiről, Lenin valós arcáról és a sztálinizmusról. Történészi munkájának egyik fő törekvése, hogy felmutassa a világ közvéleményének: hiba kettős mércével megítélni a nácizmust és a kommunizmust.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.