Dolomit-ügy: Keller állításait a tudomány nem támasztja alá

Szakértők egybehangzó véleménye szerint nem felel meg a valóságnak Keller László közpénzügyi államtitkár legutóbbi nyilatkozata, miszerint az M3-as és az M7-es autópályák építésénél felhasznált anyagok miatt a szokásosnál hamarabb tönkremehet az utak burkolata.

Magyar Nemzet
2004. 03. 02. 7:22
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljességgel lehetetlen, hogy a dolomit és a víz keveredéséből kénsav keletkezzen, ugyanis a dolomit nem tartalmaz kénatomot. A dolomit kalcium-magnézium-karbonát, vízzel elegyedve szén-dioxid szabadulhat fel, kénsav egyáltalán nem. Nyomokban tartalmazhat piritet, amelyből nedvesség hatására termelődhet kénsav, ennek lehetősége viszont a kőzetek különböző fejlődési szakaszai miatt minimális – tudta meg a Magyar Nemzet Nagy Józseftől, a Budapesti Műszaki Egyetem szervetlen kémiai tanszékének vezetőjétől. Ismert: Keller László közpénzügyi államtitkár legutóbbi nyilatkozatában azt állította, hogy az Orbán-kormány alatt továbbépített sztrádák kivitelezésénél súlyos mechanikai, szerkezet- és kőzettani elváltozások tapasztalhatók. Keller szerint ennek az az indoka, hogy a megbízott kivitelezők nagy menynyiségben használtak fel dolomitot az építkezés közben, ami vízzel érintkezve roncsoló hatású kénsavat termel, így az úttest elhasználódását is elősegítette. A lap ezzel szemben úgy értesült: az M3-as autópálya építésénél egyáltalán nem használtak dolomitot. Szakértők szerint a politikus figyelmét az építőanyagok kicsapódó vastartalma zavarhatta meg, ami kizárólag esztétikai változást okoz az útpályán.

A dolomit használatát egyébként semmiféle szabvány nem tiltja az autópálya-beruházásnál, ennek ellenére a legfelső réteg, a kopóréteg építésénél egyáltalán nem használnak ilyen anyagot. Gáspár László, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos igazgatója a lapnak elmondta: a felújított M7-es autópálya kötőrétegének – a legfelső alatti réteg – kővázát alkotja dolomit. Hozzátette: az előírások szerint az alapanyagoknak minden esetben minőségi követelményeknek kell megfelelniük. A dolomit egy része ezeket a feltételeket nem elégíti ki, az M7-esnél használt anyag azonban megfelel a követelményeknek, így emiatt nem romlik az autópálya minősége. A Magyar Nemzet információi szerint a dolomitot a Bau Holding iszkaszentgyörgyi bányájából szállították az építkezéshez.

Tímár Gyula, a Magyar Autópálya-építő Konzorcium egyik tagjának, a Vegyépszer Rt.-nek elnök-vezérigazgatója elmondta: minden felhasznált anyag többszörösen ellenőrzött a független szakértők által. Nem használtak fel olyan anyagot, ami a minőségi követelményeknek nem tett eleget.

Putsay Gábor

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.