Középiskolák versenye

A középiskolák idei felvételi eredményességi rangsorát a fővárosi Fazekas, a zalaegerszegi Zrínyi, a szegedi Radnóti, a debreceni Kossuth gyakorló- és a nyíregyházi Krúdy gimnázium vezeti –derül ki az Országos Közoktatási Intézet friss összesítéséből.

MNO
2005. 01. 13. 12:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A középiskolák idei felvételi eredményességi rangsorát a fővárosi Fazekas, a zalaegerszegi Zrínyi, a szegedi Radnóti, a debreceni Kossuth gyakorló- és a nyíregyházi Krúdy gimnázium vezeti – derül ki az Országos Közoktatási Intézet friss összesítéséből. A hozott hátrányok ledolgozásában a budapesti Patrona Hungariae, a törökszentmiklósi Bercsényi, a debreceni Svetits, a mohácsi Kisfaludy és a tamási Béri-Balogh jeleskedett leginkább.

Az Országos Közoktatási Intézet (OKI) által évről évre közzétett középiskolai rangsorai, és a legújabb összesítés is azt mutatja, hogy sokkal könnyebb sikereket felmutatni egy olyan középiskolában, ahová a felvett diákok többsége kitűnő eredménnyel érkezik az általános iskolából, s ahol a tanulók kiegyensúlyozott családi háttérrel rendelkeznek, mint azokban a gimnáziumokban, szakközépiskolákban, amelyek csak a „másodvonalból” meríthetik tanulóikat.

„A toplisták élén álló iskolák időnként egy-két hellyel feljebb lépnek vagy lejjebb csúsznak, de az élbolyban összességében alig változik valami, így szinte predesztinálják, hogy a nagyon jól tanuló gyerekek ezekbe jelentkezzenek” – mondta Neuwirth Gábor, aki 15 éve dolgozik a középiskolai eredményességi mutatók összeállításán. Tavaly a gimnáziumok mellé csak egyetlen szakközépiskola került be abba a top 20-ba, amely aszerint rangsorolta az intézményeket, hogy a végzősök közül hányan nyertek felvételt valamely felsőoktatási intézménybe (tavaly a győri Jedlik Ányos Szakközépiskola diákjainak 92 százaléka tanult tovább). Az 1999 és 2004 közötti összesített tabella első 20 helyén azonban kizárólag a gimnáziumok állnak.

Nem feltétlenül az a legeredményesebb iskola, amelyik a legtöbb tanulmányi versenyt nyert diákot vagy a legtöbb továbbtanulót tudja felmutatni, hanem az, amelyik a legtöbbet tudja tenni a „hozott hátrányok” ledolgozása, kiegyenlítése, illetve a képességek kibontakoztatása terén.

Az iskola által „hozzáadott érték” mérésére az OKI kutatója a közelmúltban új módszert dolgozott ki. Egy-egy középiskola „bemeneti oldalának” több összetevője – a szülők iskolai végzettsége, munkahelye-munkanélkülisége, illetve a diákok általános iskolában elért tanulmányi eredménye – alapján kialakult sorrendet vetette össze a „kimeneti oldal” eredményességi mutatóival. Azzal, hogy milyen átlagot értek el a központi felvételi írásbeli vizsgákon, hány százalékukat vették fel egyetemre-főiskolára, illetve milyen arányban és hány nyelvből szereztek államilag elismert nyelvvizsgát.

Az iskolák e szempontok szerinti sorrendje arról tanúskodik, hogy az élgimnáziumok közül itt csak a budapesti piaristák értek el jegyzett eredményt. Az egyházi fenntartású iskolákra igaznak látszik, hogy az átlagosnál eredményesebbek az esélyegyenlőség-teremtésben: a „hozzáadott érték”-lista húszas élbolyában szereplő gimnáziumok negyede (Patrona Hungariae, Svetits, Piarista, Sancta Maria, Kecskeméti Református Kollégium Gimnáziuma) e fenntartói körből kerül ki, miközben a gimnáziumok közötti részesedésük országosan 15 százalék. A hozzáadott érték alapján készült szakközépiskolai top 20-ba ugyanakkor csak vidéki iskolák kerültek. (HVG)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.