Több helyen az önkormányzatok fizetnek a parkolásüzemeltetőknek

Ha nem éri el a parkolóhelyek kihasználtsága a huszonöt százalékot, a kerületi önkormányzatnak kell fizetnie a Centrum Kft. számára, amelynek éves bevétele megközelíti a hárommilliárd forintot. A legtöbb pénzt a szocialista vezetésű VI. és VII. kerület kapja.

Hírösszefoglaló
2005. 01. 13. 7:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány kerületi önkormányzat egyáltalán nem kap pénzt a Centrum Parkolórendszer Kft.-től, sőt, a helyhatóságoknak kell fizetniük a cég számára. Ez azokon a helyeken fordul elő, ahol a parkolóhelyek kihasználtsága nem éri el a huszonöt százalékot – derül ki az Index írásából. A szerződés kiköti, hogy a lakossági és intézményi ingyenes parkolási engedélyeket forgalomkiesésként könyvelik, a Centrum pedig ezért egy kalkulált összeget levon a kerület számára fizetendő díjból.

Több esetben előfordult, hogy a levont összeg meghaladta az önkormányzat számára fizetendő díjat. Az írás szerint a Centrum Kft. éves bevétele megközelíti a hárommilliárd forintot, amelynek csak töredékét juttatja vissza a kerületi önkormányzatok számára. A legtöbb pénzt a VI. kerület kapja, évente mintegy 200 millió forinthoz jut a parkolóhelyek üzemeltetéséből. A VII. kerület százmillió forintot kap, de van olyan városrész, amelynek bevétele alig 25 millió forint.

Kupper András, a Centrum Kft. többségi tulajdonosa – aki a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjének nagybátyja – az Index kérdésére közölte: a 25 százalékos kihasználtsági szinttel a cég azt próbálja meg kivédeni, hogy a kerületek által adott kedvezmények lehetetlenné tegyék a cég befektetésének megtérülését. Kupper szerint a XI. és az I. kerület több részében is felesleges volt a parkolózóna kijelölése, mert azokon a részeken egyáltalán nincs fizetős forgalom. A cégtulajdonos szerint így fordulhatott elő, hogy a városrészeknek kellett fizetniük.

A cég egyébként a Világgazdaság szerint 2003-ban mintegy 2,8 milliárdos forgalmat bonyolított, bár ebbe nem csak a közterületi parkolás bevétele van benne. A becslések szerint a ki nem fizetett parkolási díjak miatt a cég kinnlevősége is közelíti ezt az összeget.

Budapest első, 1996-ban létrejött parkolási cége a Belvárosban üzemelő Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás, amely az V. kerületi és a fővárosi önkormányzat tulajdona, s nem gazdasági társasági formában, hanem önkormányzati szervként működik. A főváros, illetve a IX. és a XIII. kerületi önkormányzat tulajdona – s ezekben a városrészekben üzemel – a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. Az anomáliákat mutatja, hogy három cég évek óta nem tud megegyezni például az egységes parkolókártyák bevezetésének feltételeiről. Kerületenként mások a kedvezmények is. A főváros évek óta ígéri a parkolási rendelet gyökeres átalakítását, de ez mindmáig késik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.