Kötelező: egyelőre csak a biztosító jár jól

A biztosítókon múlik, hogy létrejön-e az egységes bonus/malus nyilvántartás, ami a szakemberek szerint olcsóbb lenne, és amely a szabályozás számos fölösleges, az ügyfélre nézve hátrányos elemétől szabadítaná meg és tenné biztonságosabbá a rendszert.

MNO
2005. 05. 05. 6:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Biztosítók Szövetsége az akadálymentesítési program „ötletbörzéjén” jelezte a Pénzügyminisztériumnak (PM), hogy szeretné, ha a Belügyminisztériumban vezetett kötvénynyilvántartás kiegészülne a felmondott kötelező felelősségbiztosítási szerződések megszűnésekor a bonus/malus besorolásra vonatkozó adatának nyilvántartásával. A nyilvántartást kezelő BM Központi Hivatal jelezte a PM-nek, hogy az újabb adatok kezelését – amennyiben a törvénymódosítás megteremti ennek jogi kereteit – meg tudják oldani – nyilatkozta a Napi Gazdaságnak Temesváriné Baráth Tímea főosztályvezető. A szakember emlékeztetett arra, hogy maga az adat kezelése nem nehéz dolog, ám a lekérdezés technikai feltételeinek megoldása – például, hogy csak az ügyféllel új szerződést kötő biztosító kérhesse le az adatot – ennél komolyabb feladat.

A főosztályvezető szerint ugyanakkor ez eltörpül amellett a fejlesztés mellett, amelyet a biztosítóknak kell végrehajtaniuk annak érdekében, hogy a szerződés adatai (a szerződéskötés, biztosított adatai és a változásadatok) valóban az aktuális állapotot mutassák. Jelenleg csak két biztosító (az Union és a Magyar Posta Biztosító) képes arra, hogy valamennyi, a kötelező szerződéseket illető adatot online továbbítson a BM adatbázisába (az Allianznál jelenleg a fejlesztési szakaszban vannak), míg a többiek csúszással küldik be az adatmódosulásokat a központi nyilvántartásba. Temesváriné Baráth Tímea szerint a fentiekkel tisztában vannak a biztosítók is, erről e hét keddjén a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletén (PSZÁF) tartott kgfb.-munkacsoport ülésen is egyetértés volt.

Az biztos, hogy az új lekérdezési rendszer kiépítése és működtetése nem fér bele abba a díjba, amit a kötvénynyilvántartás működtetéséért, vezetéséért fizetnek a cégek a BM-nek. (Ez jelenleg az üzletági díjbevétel fél százalékát teszi ki.) Az azonban bizonyos, hogy az egységes nyilvántartás mindenképp olcsóbb lenne, mint a jelenlegi szabályozásból következő adminisztráció, amelyben ráadásul a biztosítót váltó ügyféltől is aktív részvételt és időráfordítást vár el a szabályozó.

Az új nyilvántartás ráadásul számos olyan problémát is kiküszöbölne, amely miatt most komoly hátrány érheti az autós ügyfeleket. Zsoldos Miklós, az Union Biztosító elnök-vezérigazgatója szerint ma a kártörténetét bizonyító bonus/malus igazolásáért nem kellő határozottsággal küzdő ügyfél egy súlyos bűncselekmény joghátrányával hasonló tartamú elmarasztalással dacol: azt az ügyfelet, aki a szerződéskötéstől számított 90 napon belül nem mutatja be előző biztosítójától származó bonus/malus igazolását automatikusan a legdrágább, malus 4-es osztályba kell sorolni. Ez az adott ügyfélnek egy év alatt akár 200 ezer forintjába is kerülhet, ráadásul a „büntetés” nem egyszeri – miként az adóbírságnál – hiszen egy B5 kategóriában lévő ügyfélnek tíz balesetmentes évre van szüksége, hogy utolérje magát, ami milliós nagyságrendű többletfizetést jelent. Az ügy pikantériája – véli Zsoldos –, hogy miközben az adminisztratív hibát elkövető ügyfél zsebe keményen megérzi az új szabályt, addig azt a biztosítót, aki nem, vagy csak késve küldi ki volt ügyfelének az igazolást, lényegében nem fenyegeti semmilyen szankció.

Forrás: napi.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.