Gyurcsány: Az igazi ellenfél a populizmus és az apátia

Az adóreformhoz szükséges 800 milliárd forintos bevételkiesést főként a közigazgatáson spórolhatja meg a magyar kormány, a költségvetésbe nagyjából 3-4 milliárd euróval több bevétel fog beáramlani, 2010-ben pedig tagjai leszünk ez euró övezetnek – nyilatkozta Gyurcsány Ferenc a Die Weltnek. A kormányfő azt is elmondta: az igazi ellenfél nem a Fidesz, hanem a populizmus és az apátia.

2005. 07. 30. 7:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Welt

A konzervatív napilapban Petra Stuiber „A szolidaritás Európában törékenyebbé vált” címmel készített interjút Gyurcsány Ferenc kormányfővel.

A magyar miniszterelnök szerint most éppen azok a döntések hiányoznak Európában melyek új lendületet adnának a kontinensnek. Az európai polgárok apatikussá váltak, félnek Amerikától, Délkelet Ázsiától, Kínától és attól tartanak nem lesznek képesek megőrizni a korábbi szociális vívmányaikat. Némi ellentmondást vél Gyurcsány felfedezni aközött, Európában mindenki tudja, hogy Európának dinamikusabbá kell válnia, de mindenki csak a status quot kívánja megőrizni.

A szolidaritás törékenyebbé vált és kevesebb lelkesedés tapasztalható. Hozzá kell azonban tennünk – folytatja Gyurcsány – hogy számos „régi” tagállam nem áll olyan szerencsésen gazdaságilag, mint az unió új tagjai. Hányszor volt Berlinben, vagy Párizsban hallható: „Van elég gondunk, mi szeretnénk előbb ezeket megoldani és utána azzal foglalkozni, hogy mi hiányzik a lengyeleknek, vagy a magyaroknak.”

Gyurcsány Ferenc Törökország uniós tagsága kapcsán úgy fogalmazott; nem hiszi, hogy a csatlakozási tárgyalások puszta megkezdése bármelyik tagállam érdekeit veszélyeztetné. A csatlakozás kérdését nem a tárgyalások elején, hanem azután kell megválaszolni.

A miniszterelnök újságírói kérdésre válaszolva úgy vélte, az adóreformhoz szükséges 800 milliárd forintos bevételkiesést elsődlegesen a közigazgatáson spórolhatja meg. A kormány a következő hónapban előterjeszti majd az erre vonatkozó terveit. Gyurcsány azt is fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy a magyar költségvetésbe – a gazdaság jelenlegi négy százalék körüli növekedése következtében – nagyjából 3-4 milliárd euróval több bevétel fog beáramlani.

Az euró bevezetésének időpontját firtató kérdés kapcsán a kormányfő úgy fogalmazott, hogy a jelenlegi költségvetési hiány 3,6 százalék, mely 2002-ben ez még 8,5 százalékos volt. – Mutasson nekem még egy olyan országot Európában, amelyik a hiányt négy év alatt majdnem öt százalékkal csökkentette! – mondta Gyurcsány Ferenc. Természetesen nem szabad abban kételkednünk, hogy 2008-ig a három százalékos határ alá csökkenthetjük a hiányt – ha tartani tudjuk ezt a tempót. Azzal számolok, hogy a magyar gazdaság az ezredforduló óta évente két százalékkal gyorsabban fejlődik, mint az európai átlag – tette hozzá a miniszterelnök. Gyurcsány a riporteri kérdésre kijelentő módban közölte, 2010-ben tagjai leszünk ez euró övezetnek.

Arra az újságírói felvetésre, hogy az MSZP a közvéleménykutatásokban messze lemaradt a Fidesztől, a miniszterelnök úgy válaszolt, nagyjából minden harmadik magyar polgár támogatja a Szövetséget. A szocialistákat kb. minden negyedik. A két kormánypárt összesen 300.000-400.000 támogatóval kevesebbel rendelkezik – egy nyolcmilliós választói potenciálból – mint a Fidesz. A hátralévő egy évben sikerülnie kell, hogy meggyőzzük az embereket. De az igazi ellenfelünk nem a Fidesz, hanem a populizmus és az apátia- folytatta Gyurcsány. Hiszen az apátia visszatart a cselekvéstől, míg a populizmust azt sugallja, egyáltalán nincs szükség a cselekvésre. Én szeretném visszaadni az embereknek egész egyszerűen a hitet és a lelkesedést, hogy Magyarország egy sikeres ország. Ha ez sikerül, akkor a választók azt is szeretnék, hogy tovább kormányozzunk. Ha nem, akkor egyszerűen nem voltunk elég jók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.