A felsőoktatási tandíj emelését javasolja Bokros Lajos

A tandíj emelését, a felsőoktatásban dolgozó tanárok közalkalmazotti státuszának megszüntetését, a hallgatói létszám csökkentését, egyetemek, főiskolák bezárását indítványozza Bokros Lajos, valamint a kormány által az intézményekre oktorjált gazdasági tanácsok.

MNO
2007. 04. 27. 9:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sajátos módon orvosolná a magyar felsőoktatás bajait Bokros Lajos volt pénzügyminiszter, az ELTE gazdasági tanácsának elnöke valamint vezető hazai egyetemek (a Budapesti Műszaki, a Corvinus, az ELTE, a Semmelweis, valamint a debreceni, a pécsi és a szegedi intézmények) gazdasági tanácsai. A hetilapokban is publikált vitairat aláírói szerint is válságban van a magyar felsőoktatás. A friss diplomások körében a munkanélküliség a kétszerese a hazai átlagnak, miközben sokan dolgoznak olyan állásban, amely nem felel meg formális képzettségüknek. Felsőoktatási intézményeink hálózata túlméretezett és szétaprózott. Minőség tekintetében a világtól való lemaradásunk egyértelmű – írják –, hiszen egyetlen hazai egyetem vagy főiskola sem szerepel a világ kétszáz legjobb intézménye közt.

A szerzők azonban ezen úgy változtatnának, hogy megszüntetnék a fejkvóta alapú finanszírozást az egyetemek és főiskolák esetében. Sőt, mindenféle normatív finanszírozást eltörölnének (jelenleg minden államilag finanszírozott hallgató után támogatást, úgynevezett fejpénzt kapnak az intézmények). A tandíjat ezzel párhuzamosan megemelnék a költségtérítés szintjére. Mindezt úgy, hogy elismerik: a problémák egyik oka éppen a tandíj, hiszen azokat a helyeket, ahol nem kell ezt fizetni, zömmel a jómódú szülők gyermekei foglalják el. (Az államilag finanszírozott helyeken az új tandíjat a következő tanév első évesei kezdik majd el fizetni.)

Intézményeket emelnének ki

Az állami tulajdonú felsőoktatási intézményeknél a költségvetést az infrastruktúra (tanterem, laboratórium, könyvtár, diákszálló, étterem) létrehozása és fenntartása terhelné a dokumentum szerzői szerint. Az így megszerzett állami pénz nem lenne elég még az oktatásra sem, nem szólva a kutatási tevékenységről. Ez utóbbi fedezete részben lehet költségvetési pénz, de ahhoz más csatornákon, elsősorban pályázatok útján lehet hozzájutni. A színvonalas oktatáshoz – az oktatók megfizetéséhez – ugyanakkor elengedhetetlen a tandíjbevétel, a kutatótevékenységet pedig – az állami költségvetési források mellett – főleg vállalati és nemzetközi pályázatok elnyerésével kellene biztosítani – írják a vitairatban.

Be kellene zárni mindazokat a felsőoktatási intézményeket, amelyeknek sem a fizikai, sem pedig a humán infrastruktúrája (az oktatók és az általuk nyújtott szolgáltatások színvonala) nem éri el a minimálisan kívánatos szintet. A vitairat szerint ki kell jelölni azokat a súlyponti iskolákat, amelyek világosan megfogalmazott többletkövetelmények teljesítése esetén kiemelt állami finanszírozást kapnak. És elengedhetetlen, hogy az oktatók bérét az egyetemek, főiskolák zömében a tandíjból fedezzék – vélik a szerzők.

Ennek fejében azt ígérik, hogy végre megvalósul a régi, sokat hangoztatott ígéret, miszerint a hallgatók a pénzükért minőséget követelhetnek. Ezért – hasonlóan a neves amerikai magánegyetemekhez – célszerű, hogy a diákok minden tanár minden tanfolyamát név nélkül, írásban értékeljék még a vizsga előtt, amit aztán összesítve minden oktató megkap a vizsga után. Ennek az értékelésnek döntő súlya lehetne a tanárok javadalmazásánál és előremenetelénél vagy éppen elbocsátásuknál. Ez csak akkor lehetséges, ha az oktatók közalkalmazotti jogállása megszűnik. Az egyetem szakmai vezetője, a rektor viszont szabad kezet kap a tanárok kiválasztásában és javadalmazásában.

Magánegyetemeket szorgalmaznak

Bokros (aki a Horn-kormány idején bevezettette a tandíjat) és a gazdasági tanácsok szerint egyértelműen tarthatatlanná vált az egyetemi autonómia korlátlan értelmezése is, amely az intézmények önállóságát olyan szélessé tette, hogy abba az állami erőforrásokkal való – szinte felelősség és korlátozás nélküli – gazdálkodás önállósága is belefér. Ez a helyzet nemcsak az állami tulajdonban lévő, hanem az egyházi és alapítványi intézmények esetében is. A vitairat javasolja: térjünk át inkább az angolszász magánegyetemek által követett gyakorlatra, ahol az egyetemi önkormányzat (szenátus) a tanszabadság letéteményese, de a gazdálkodást érintő stratégiai döntéseket a tulajdonos(ok) képviselőiből álló fenntartók tanácsa hozza. Az angolszász magánegyetemeken viszont a felső középosztály, illetve az arisztokrácia gyermekei tanulnak zömmel.

Ismert: a kormány – Magyar Bálint minisztersége idején – már kísérletet tett az egyetemi autonómia korlátozására, többek között a vitairat mögött álló gazdasági tanácsokat erőszakolta rá az intézményekre. A testületek azonban az eredeti tervekhez képest csak jóval szűkebb hatásköröket kaphattak, mert az első, róluk szóló törvényt az Alkotmánybíróság az alaptörvénnyel ellentétesnek minősítette, éppen az egyetemi autonómia csorbítása miatt. A volt oktatási miniszter, Magyar az Államreform bizottság tagjaként két hete egy olyan javaslatot tett közzé, amely lehetővé tenné az egyetemek privatizációját.

Minisztérium: fontos vitaanyag a dokumentum

Nem tükrözi az oktatási tárca és a felsőoktatás döntő többségének álláspontját az a vitaanyag, amelyet Bokros Lajos az ELTE gazdasági tanácsának elnöke szerkesztett – közölte szaktárca államtitkára pénteken. Arató Gergely kifejtette: a dokumentumra fontos vitaanyagként tekintenek, de a tárca és a kormány ahhoz a közösen kialakított reformtervezethez tartja magát, amelyről a Felsőoktatási Kerekasztal ülésein a felek megegyeztek és amely bírja a rektorok, az oktatók, a szakszervezet és a hallgatók támogatását is. Arató hangsúlyozta: az állam nem kíván kivonulni a hallgatók után járó normatív finanszírozásból.

(nol.hu, MNO, MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.