Jöjjenek a törökök?

A Die Presse ismerteti azt a tanulmányt, mely azt tanácsolja a demográfiai válság szélén álló kelet- és közép-európai országoknak, hogy importáljanak nagy mennyiségű törököt. A Frankfurter Allgemeine Zeitung a vasút privatizációval kapcsolatos vitákban látja az egyetlen témát, ahol elképzelhető, hogy a párt bázisa ellentmond az SPD vezetésének.  

2007. 10. 19. 14:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív bécsi napilapban Kelet-Európa emberhiánytól szenved című cikkében ismerteti az új uniós tagállamok gazdasági növekedését, sőt jólétét veszélyeztető legfontosabb tényezőt: a térséget fenyegető demográfiai katasztrófát. Egyes kelet-európai országok (hibás megfogalmazás: a cikk szerzője valószínűleg Kelet-Közép-Európára gondol – a szerk) csökkenő lakosságszámuk miatt sohasem fogják elérni a nyugati életszínvonalat, jelzi egy tanulmány. A megoldást a dokumentum készítői Törökország uniós integrációjában és a török lakosság betelepítésében látják. (A térségben) nyomasztó emberhiány uralkodik – jelenti a Lisbon Council nevű brüsszeli agytröszt. A tanulmány a tíz új uniós tagállam, illetve Horvátország és Törökország emberi tőkéjének állapotát vette nagyító alá. Népességszám-növekedést az említett államok közül csak Törökország képes felmutatni, a többit drámai csökkenés jellemzi. 2050-ben Törökország munkaképes korú lakossága majdnem akkora lesz, mint a maradék Földközi-tengeri országok összességében. A többi új EU-tagállamban átlagosan 15 százalékos lakosságszám-csökkenéssel lehet számolni a következő 43 évben, ami Bulgária esetében elérheti a 26 százalékot. Az alacsony születésszámok mellett az új EU-tagállamok egy másik problémától is szenvednek: „A fiatalok és jól képzettek dúsabb rétekre vágynak az EU-n belül, vagy akár azon kívül”. A legfontosabb bevándorlási célnak Írország, Svédország és Nagy-Britannia számít, ez a három ország már a 2004-es uniós bővítéskor felhúzta a zsilipeket a kelet-európai munkavállalók előtt. „Reális lehetőség Európa és különösen Közép- és Kelet-Európa számára a demográfiai hanyatlás kiegyenlítésére a szoros együttműködés Törökországgal. Az egyetlen ország közel s távolban, melynek lakossága nő és ezzel egy időben az európai kultúra és történelem számos elemét osztja”, áll a tanulmányban. A Lisbon Council nem látja reálisnak azokat a félelmeket, miszerint Törökország nehezen integrálható lenne. Éppen ellenkezőleg. „Eme nemzet rettegett nagysága és kulturális távolsága valóságban az egyik legjobb lehetőség a gazdasági növekedésre és a kreativitásra.” S ebből a többi uniós tagállam is profitálna.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilapban Erős kétségek a vasút privatizációjával kapcsolatban ismerteti a közelgő SPD-kongresszus egyik meghatározó vitatémáját. Az SPD vezetésben él a remény, a várakozás és az aggodalom, amely szerint a jövő heti szociáldemokrata pártkongresszust követően lekerül a napirendről a Német Vasutak (DB) privatizációja. Az SPD különböző platformjaiban úgy számolnak: egyedül a vasút privatizációval kapcsolatos vita rejthet még előre megjósolhatatlan kockázatokat. A következő hétfőn Hubertus Heil pártigazgató vezetésével egy munkacsoport meghallgatja a privatizáció támogatóinak és ellenzőinek érveit. Ugyanakkor azt az SPD-ben is elismerik, még ha sikerül is kidolgozni egy kompromisszumos javaslatot, nincs garancia a pártkongresszus többségének megszerzésére. Amennyiben a határozat tervezet világosan kiállna a vasút privatizáció mellett, akkor szinte biztosra vehető lenne a javaslat kongresszusi elutasítása. Ezért már olyan hangok is hallhatóak a berlini kormányon belül, miszerint szükség esetén további egyeztetésekkel kitolható lenne a kérdés 2009-ig, akkor pedig Bundestag-választások következnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.