Nagy Gyula, a Közép-Tisza-vidéki Horgászegyesületek Szövetségének ügyvezető igazgatója felidézte: Romániában 2000. január 30-án átszakadt az aranymosást végző nagybányai Aurul bányaipari vállalat ipari derítőjének gátja. A becslések szerint 100 ezer köbméter cianid- és nehézfémtartalmú szennyvíz zúdult a Lápos folyóba, ahonnan a Szamosba és a Tiszába jutott. A károk nagyságát érzékeltetve elmondta: a folyón levonuló, és a határértéket messze meghaladó sejtméreg 156 tonna halat pusztított el.
A védekezés során kétszer is harmadfokú kárelhárítási készültséget kellett életbe léptetni, míg a területi vízügyi igazgatóság különböző műszaki manőverekkel próbálta az ökológiai katasztrófa mértékét csökkenteni. Ezek egyikeként a kiskörei tározótó vízszintjét duzzasztás révén megemelték, hogy minél több vizet tudjanak felhasználni a 30-35 kilométeren elnyúló szennyezett folyam felhígításához.
A másik sikeres manővernek az számított, hogy a szennyezett vizet a lehető leggyorsabban átvezették a tározón, majd a vízlépcsőnél „átbuktatták”, hogy oxigénnel dúsuljon. A szakember szerint ezzel együtt félő volt, hogy a szennyezés az egész tiszai táplálékláncot megsemmisíti, szerencsére ez a Tisza önmagát megújító ereje miatt nem következett be. A halak egy kisebb része például úgy maradt meg, hogy a szennyezés elől menekülve a Tiszába torkolló vízfolyásokban menedékre talált – ismertette.
A megemlékezés résztvevői nevében koszorúkat és virágokat helyeztek a vízre, hogy így üdvözöljék az azóta ismét életerős Tiszát. A környezeti katasztrófa Magyarországon mintegy másfél millió embert veszélyeztetett, tömeges halpusztulást okozott, és ezer, halászattal vagy vízparti turizmussal foglalkozó ember megélhetését tette bizonytalanná. A part menti települések közül különösen Szolnok került nagy vészhelyzetbe, miután az ivóvizéül szolgáló nyersvizet a Tiszából nyeri.
Az Országgyűlés február elsejét a 2000 júniusában hozott határozatával nyilvánította a Tisza élővilágának emléknapjává.
(MTI)
Amerikai blokád alatt maradnak a venezuelai olajszállító hajók















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!