Emelkedhetnek a gyakorlati órák

A szakképzés duális rendszerré történő átalakítása azt jelenti, hogy bizonyos szakmákban emelik a gyakorlati órák számát, a változtatástól pedig azt remélik, hogy a munkaerő-piaci igényeknek jobban megfelelő szakembereket bocsátanak ki az intézmények – mondta Bihall Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) alelnöke az MTI-nek azt követően, hogy a miniszterelnök hétfőn bejelentette: megállapodást írnak alá az MKIK-val, amely a német típusú, „duális” szakképzési rendszer bevezetését indítja el Magyarországon.

MNO
2010. 10. 18. 18:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bihall Tamás kifejtette: a magyar szakképzés alapproblémája az elmúlt időszakban az volt, hogy a képzésből kikerülők száma és képzettsége nem felelt meg a gazdaság igényeinek. Ez azt jelenti, hogy az egyébként nagyon alacsony presztízsű fizikai munkaterületeken – döntően az építő-, a szerelő-, illetve gépiparban – , valamint az idegenforgalom és a vendéglátás területén jelentős szakemberhiány alakult ki. Az MKIK oktatási és képzési alelnöke hangsúlyozta: a németországi duális szakképzésnek megfelelő változtatás azt jelenti, hogy jellemzően ezekben a fizikai szakmacsoportokban a munkaerőpiac elvárásainak megfelelő módon alakítják át a szakképzést úgy, hogy az a gyakorlati oktatásra helyezi majd a hangsúlyt. Magyarországon jelenleg harmadannyi gyakorlati óra van csak, mint a német szakképzési rendszerben – fűzte hozzá.

Példaként említette, hogy míg Németországban egy asztalos tanuló 4200 órát tölt a szakma megtanulásával, addig Magyarországon csak körülbelül 1500-at. Az átalakítás eredményeképpen az MKIK átveszi közel 130 szakma gondozását, beleértve a komplett követelményrendszert, az órarendek kidolgozását, valamint a vizsgaelnök kijelölését, a szintvizsgáztatást, vagy a tanulmányi versenyek szervezését – mondta az alelnök. Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára nyár végén arról beszélt, hogy a kormány azt tervezi, fokozatosan bevezeti a 9. évfolyamtól kezdődő hároméves szakiskolai képzési rendszert. Az idei az első olyan szakképzési tanév, amikor több szakmában a hagyományos, 4-5 éves képzés mellett úgynevezett előre hozott szakképzés is indult. Ennek lényege, hogy az általános iskolát végzett tanulók a szakiskolában három szakképző évfolyam elvégzését követően szakmai vizsgát tehetnek, és 17 éves korukra szakképesítést szerezhetnek.

Az eddigi gyakorlat szerint 4-5 éven át kellett szakiskolába járniuk a fiataloknak, hogy szakmai vizsgát tehessenek. Szakmacsoportonként változó, hogy a gyakorlati órák aránya hány százalékkal nő, de például a hiányszakmákban – így a kőműves, ács-állványozó, asztalos, gépi forgácsoló, hegesztő szakmákban – legalább 30 százalékkal szeretnék növelni az arányt, és térségenként további ilyen hiányszakmák lehetnek – mondta Bihall Tamás. Az alelnök szerint a diákok oldaláról is „meg kell támogatni a rendszert”, hogy többek között ösztöndíjakkal orientálják a pályát választó fiatalokat a fizikai szakmák felé. Egy erős duális képzési rendszer megvalósításához a vállalati szektort is érdekeltté kell tenni a képzésben, mivel a gyakorlati órák nem az iskolai tanműhelyekben, hanem az „életben”, a vállalati szektorban zajlanak majd – fűzte hozzá az alelnök.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.