Jogerős: az Alstom kocsijai nem kapták meg a típusengedélyt

Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom fellebbezését a 2-es metró szerelvényeinek típusengedélyével kapcsolatban, így a gyártó cég immár jogerősen nem kapta meg a gyártáshoz szükséges típusengedélyt. A VEKE szerint elkerülhetetlenné vált a szerződésbontás, Tarlós István tudomásul vette a döntést, a BKV keddre ígért tájékoztatást.

MNO
2010. 10. 18. 17:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Alstom a hírre reagálva közölte: harminc munkanapjuk van arra, hogy a határozatot és az azzal kapcsolatos jogi lépéseket tanulmányozzák. Hozzátették, hogy az cég sajnálattal értesült a másodfokú döntésről, hiszen – mint írták – a szerelvények a legszigorúbb uniós és nemzetközi biztonsági előírásoknak is megfelelnek.

Az NKH hétfői közlése szerint az elsőfokú határozat – amellyel elutasították a végleges típusengedély kiadását – helybenhagyását azzal indokolták, hogy „a jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg”.

Már csak a bírósághoz fordulhatnak

A határozat ellen államigazgatási úton további fellebbezésnek nincs helye, a döntés felülvizsgálatát a bíróságnál lehet kezdeményezni. Ezzel az NKH a hazai jogszabályok alóli mentesség megadását is megtagadta. Az Alstom ugyanis azt kérte, hogy derogációt kapjon a Metropolis szerelvények fékrendszerére, mivel az eltér a magyar szabályok által előírttól. Az Alstom szerződésben vállalta, hogy olyan szerelvényt gyárt, amely megfelel a magyar vasúti szabályzatnak.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság július 30-án közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstomnak, többek között a fékrendszer problémái miatt. Később kiderült, hogy nemcsak a fékekkel, hanem a járművet irányító szoftverrel is több probléma volt. Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártott volna a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

Meg kell szüntetni a szerződést

A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. Erre azonban a mai napig nem került sor. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet. Az Alstom pedig – a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére – legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 szerelvényt.

Ha a Fővárosi Önkormányzat felbontja a szerződést, új közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire. Ez veszélyeztetheti a 4-es metró szerelvényeinek legyártását is. A 4-es metró automata Metropolis kocsijai ugyanis csak akkor kaphatnak típusengedélyt, ha a 2-es vonal járművei ezt már megkapták. A BKV vizsgálata megállapította, hogy ha az M4 járműszerződéseket a BKV felmondja, és az új járműszerelvényeket nem sikerül az uniós támogatási szerződésben kikötött határidőig beszerezni, a járművekre nem lehet az uniós forrásokat felhasználni, tehát annak költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak együttesen kellene viselnie.

Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki probléma felszínre került, ilyen volt többek között az áramszedő vagy a homlokfali menekítőajtó és a fékek műszaki hibája is. A BKV által a fővárosi városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottság június 23-i kérdéseire adott válaszokból kiderült az is, hogy a francia próbák végeztével a kerékpárokon jelentős mértékű, egyoldali kerékkopás volt tapasztalható – az Alstom indoklása szerint a próbapálya vonalvezetése és a próba körülményei miatt.

181 milliárd forint sorsa kérdéses

Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője reagálva azt mondta, elkerülhetetlenné vált a szerződésbontás az Alstommal. El kell kezdeni az új eljárások előkészítését, a fővárosnak pedig meg kell győznie az uniót, hogy képes lesz 2015-ig befejezni a 4-es metró projektet. Ha nem sikerül határidőre befejezni a metró építését, akkor vissza kell fizetni az EU-nak az általa nyújtott 181 milliárd forintos támogatást.

A szóvivő szerint az új eljárásokkal a műszaki tartalmat is meg kellene vizsgálni, az automata metró ugyanis jóval drágább. Azt is érdemes lenne megvizsgálni, hogy a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit külön, vagy egyben szerzik-e be. Ha utóbbi mellett döntenek, akkor azt is meg kell fontolni, hogy bevonják-e a projektbe a 3-as metró szerelvényeit, azok ugyanis szintén rossz műszaki állapotban vannak – tette hozzá a szóvivő. Vitézy Dávid elmondta azt is, el kell gondolkodni azon, hogyan lehet magyar munkahelyeket is teremteni ezekkel a megrendelésekkel.

Tarlós István főpolgármester az üggyel kapcsolatban annyit közölt: tudomásul veszi a hatóság döntését, és „sem most, sem a jövőben semmiféle nyomást nem gyakorol a hatósági döntés megváltoztatása érdekében”. Az MTI megkereste a BKV-t is, a közlekedési társaság azonban csak keddre ígért tájékoztatást.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.