Kotla lett a bombázóból

Újabb érdekes lelettel gazdagodott a Szolnoki Repüléstörténeti Múzeum. Egy amerikai B-17-es bombázó alkatrészével, a főfutó fémfelnijével, amelyet a megtalálója átalakítva, üstházként használt disznóvágásokon.

MNO
2010. 10. 27. 6:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülő erődnek is nevezett B–17 bombázót 1934-ben fejlesztette ki a Boeing cég az Amerikai Légierő számára. A repülőgépből több mint 12 ezer darabot készítettek. A bombázó becenevét a 11 db (G altípusnál már 13 db) 12,7 milliméteres M2 Browning géppuskák által alkotott védelmi rendszer miatt kapta, aminek össztüzén keresztül az ellenséges vadászok nehezen tudtak átjutni. A második világháborúban minden fronton alkalmazták. Az amerikaiak a briteknek átadtak néhány darabot belőle. A leghíresebb B–17-es a Memphis Belle volt. A háború után voltak olyan példányok, melyeket kereskedelmi célokra átalakítottak.


A leletek megtalálásának körülményei igen érdekesek. Mint Magó Károly zászlóstól, a szolnoki intézet munkatársától a megyei hírportál megtudta, 2010 elején Felsőszentivánon kezdett adatgyűjtésbe a településhez kapcsolódó repülőeseményről a Bajai Roncskutató Csoport, amelytől a múzeum megkapta a leleteket. Egykori szemtanúk segítségével sikerült a gép kényszerleszállásának helyszínét megtalálni, és a repülőgép több alkatrészét a falu lakóitól, házaktól begyűjteni vagy dokumentálni. Előkerült a gép fedélzeti órája, egyik oxigéntartálya, a külső lemezborítás darabjai és a főfutó egyik felnije. Ez utóbbi darabot Csibri Ferenc egykori helyi lakos a kényszerleszállás helyszínéről még kamaszként vitte haza.

Később a felnin lévő gumirészt elhasználták, magát a fémfelnit pedig átalakították: lábakat és fogantyúkat erősítettek rá, két átellenes oldalát kivágták, és üstházként, úgynevezett kotlaként használták a disznóvágásokon. Ilyen formájában találtak rá ifjabb Csibri Ferenc pajtájában.

S hogy miért is kellett kényszerleszállást végrehajtania a repülőgépnek? Nos, a 15. amerikai légi hadsereg bombázókötelékei 1945. február 20-án nagy erőkkel támadták Bécs környéki célpontjaikat, pontosabban a schwechati olajfinomítót. Az erős légvédelmi tűzben többedmagával megsérült ez a bizonyos B-17G repülőgép, amely több légvédelmi találatot is kapott. A támadás után kivált az alakzatból, és a Balatont használva tájékozódási pontként, kelet felé fordult. A Dunától keletre lévő terület ekkor már tartósan szovjet kézben volt, így biztonságos kényszerleszálló terepként jelölték meg a sérült gépek számára. E terület felé igyekezett a gép pilótája. Nemcsak a gép, hanem a személyzet több tagja is megsérült a légvédelmi tűzben.

A motorok egymás után álltak le, végül csak egy maradt használható, ezzel közelített a gép a Dunához. A személyzet tagjai megkezdték a gép elhagyását. Csak a pilóta és a másodpilóta maradt a gépen. Csávoly és Felsőszentiván között a gépet hasra téve kényszerleszálltak. A személyzet ejtőernyővel kiugrott tagjai közül egy még németek által ellenőrzött területen ért földet, és ott fogságba esett. A többiek – ha sérülten is – szerencsésen földet értek. A sérülteket Pécsre és Kaposvárra szállították kórházi kezelésre. A személyzet egy tagja máig tisztázatlan körülmények között belehalt sérüléseibe. A szovjet hatóságok a személyzetet először Szabadkára, majd Zomborba szállították. Onnan 1945 márciusában tértek vissza olaszországi bázisukra.

(szoljon.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.