Társadalmi részvétel a jogalkotásban: cél a minőségjavítás

A minőségi jogalkotás megteremtése és a jogszabályok megismerhetőségének javítása a célja a jogalkotási törvényjavaslatnak – mondta Répássy Róbert államtitkár szerdán a parlamentben, az előterjesztés általános vitájának kezdetén. Az Országgyűlés egyidejűleg megkezdte a társadalmi részvételről szóló törvényjavaslat vitáját is.• A migrációs törvény szigorításáról vitáztak a parlamentben

MNO
2010. 10. 27. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Répássy Róbert, a közigazgatási tárca igazságügyért felelős államtitkára expozéjában kiemelte: a javaslat az elmúlt húsz év jogalkotási tapasztalatai, az uniós tagságból fakadó kötelezettségek és az alkotmánybírósági gyakorlat, valamint a jogi dogmatika eredményeinek figyelembe vételével minőségi jogalkotás megteremtését, a jogszabályok megismerhetőségének javítását tűzi ki célul. Az indítvány törvényi szinten rögzíti a jogalkotás legalapvetőbb tartalmi követelményeit, és egyértelművé teszi a jogalkotás szakmai követelményeit – mondta, utóbbiak között említve azt a kívánalmat, hogy a jogszabályok átláthatóak, világosak, a címzettek számára egyértelműek legyenek. Tarthatatlan ugyanis, hogy egy átlagos képességű állampolgár az őt közvetlenül érintő és kötelező jogszabályok értelmezéséhez, sőt néha olvasásához jogi szakértőt kénytelen igénybe venni – értékelte. Határozott cél, hogy ez a jövőben megváltozzon – szögezte le.

A javaslat sorra veszi még a jogalkotás dogmatikai kérdéseit is, mint például a jogszabályok személyi és területi hatálya, hatálybalépés, hatályon kívül helyezése és módosítása. Ezek törvényi szintre emelése nem csak a kodifikátorok munkáját segíti, hanem a jogalkalmazók és jogkövető állampolgár számára is eligazításul szolgál – fejtette ki. Előzetes hatásvizsgálatot rögzít az indítvány, amely során a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását fel kell tárni, így a társadalmi, gazdasági, költségvetési, egészségi következményeket. A javaslat rögzíti, hogy minden indítványhoz indoklást kell csatolni, amely a jogalkotás okait és célját bemutatja. Kitér arra is a tervezet, hogy a jogszabályokat az önkormányzati rendeletek kivételével a Magyar Közlönyben kell kihirdetni.

Világossá válnak felelősségi körök is, a javaslat megjelöli, melyik jogszabályt ki írhatja alá. A jogszabályok helyesbítésére csak az aláírt és kihirdetett szöveg közötti eltérés esetén és kizárólag a hatályba lépés előtt kerülhet sor. Ezután csak módosító jogszabállyal lehet változtatni. Létrehozzák 2012. január 1-től a nemzeti jogszabálytárat, amely a kormányzati portálon, elektronikus közszolgáltatásként ingyenesen elérhető lesz bárki számára. Előírják továbbá a jogszabályok megalkotás utáni tartalmi felülvizsgálatát is. A feladatkörrel rendelkező miniszternek a jogszabály hatályba lépését követően meg kell vizsgálnia, valóban elérte a jogszabály a kívánt hatást – ismertette Répássy Róbert.

Rétvári Bence, a szaktárca parlamenti államtitkára a jogalkotásban történő társadalmi részvételről szóló javaslat expozéjában rámutatott: a civil kezdeményezésre született indítvány célja, hogy a társadalom minél szélesebb körét integrálják a jogalkotásba. A kereszténydemokrata politikus kifejtette: eddig a civil szervezetek véleményének kikéréséről egyetlen pont rendelkezett a jogszabályban. Fontosnak tartják ugyanakkor a jó állam és a jó jogalkotás érdekében, hogy ez minél szélesebb körben történhessen meg és minél különbözőbb köröket vonjanak be – mondta. Hozzátette: a civil szervezetek ugyanolyan jogosultsággal bírnak majd egy-egy jogszabálytervezet véleményezésénél, mint a kormányzat belső egyeztetési rendszere, s akár jogszabályt is kezdeményezhetnek.

A törvény alapkoncepciója is a civilektől származik – jegyezte meg, kiemelve: száznál több civil szervezet fogalmazta meg véleményét írásban és szóban a tervezetről. Kitért arra, hogy az indítvány a miniszterek által elkészített tervezeteknél az általános és közvetlen egyeztetési formát rögzít. Előbbinél mindenki véleményt nyilváníthat majd egy internetes felületen keresztül. Leszögezte: sem az OÉT-hez, sem egyéb egyeztetési fórumhoz nem nyúl a javaslat. A jogszabály rögzítené ugyanakkor, hogy az önkormányzatoknak bő egy éven belül meg kell alkotniuk saját rendeletüket, amiben szabályozzák a civilek részvételét a jogalkotásban. Része az indítványnak a stratégiai partnerekkel történő egyeztetés is, amelynek célja az átláthatóság, a szabályozhatóság és a bizalom növelése. Azokat a civileket, akik részt vettek a jogszabály megalkotásában egy évvel később fel kell hívni, hogy fogalmazzák meg az alkalmazás során összegyűlt tapasztalataikat. Az államtitkár kitért arra is, hogy a javaslat hatályon kívül helyezi a lobbitörvényt. Ezzel a fizetett lobbisták és civil érdekképviselők közötti esélyegyenlőség kívánják növelni. Megjegyezte: a lobbitörvény nem vált be, „lobbiesemény” nagyon kevés volt.

Egy jó állam azért is figyel a civilek véleményére, mert ez plusz legitimációt jelenthet, és sokkal jobb minőségű jogalkotást eredményezhet – hangsúlyozta az államtitkár. Sokkal inkább elvárható a jogkövető magatartás, ha a leendő jogkövetők már a jogszabályok megalkotásánál beleszólhatnak az előkészítésbe – mondta Rétvári Bence.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.