Évekig tartó pereskedés után hozta nyilvánosságra szerdán Jávor Benedek európai parlamenti képviselő és az általa alapított Közérdekvédelmi Központ azt a 255 szerződést, amelyeket az új atomerőmű építésével megbízott MVM Paks II. Zrt. kötött.
Az összesen nagyjából nettó 21 milliárd forint értékű csomag feldolgozása nem egyszerű feladat, ezért témák szerint igyekszünk szétbontani.
Az első ránézésre is feltűnik, hogy kifejezetten sok pénzt szánnak a Paks II. projekt népszerűsítésére, lényegében sajtómegjelenésre. 2014-ben ezt még úgy oldották meg, hogy egy nettó 550 millió forintos keretszerződést kötöttek a lapunk tulajdonosának körébe tartozó I.M.G. Inter Media Group Kft. médiaügynökséggel, ezért nem lehet látni, pontosan hol landoltak a hirdetési pénzek.
2015-től kezdve viszont már egyenként szerződtek a médiacégekkel, így le lehet vonni néhány következtetést. Az első és legfeltűnőbb, hogy bizonyos kormánypárti médiumokat feltűnően jól fizettek: az akkor még Széles Gábor érdekeltségében lévő Echo TV időjárás-jelentésében 45 millió forintért hirdették az atomerőmű-építést, a Magyar Hírlapban pedig közel 40 millióért vásároltak hirdetési felületet.
Kiugróan sokat, nettó 20 millió forintot fizettek 2015-ben Bencsik András lapjának, a Demokratának, hogy tíz héten át kétoldalas cikkekben számoljon be az atomenergia jelentőségéről. Az országos sajtóból még a HVG járt jól, amelyben 2,25 millióért fűztek be egy nyolcoldalas mellékletet.
Kiemelt figyelmet fordított az MVM Paks II. Zrt. a vidéki sajtóra is: 2015-ben összesen nettó 23,1 millió forintot fizettek a négy, megyei napilapokat kiadó cégnek, a Mediaworks Zrt.-nek, a Pannon Lapok Társaságának, a Lapcom Zrt.-nek és a Russmedia Kft.-nek. – ezek a cégek akkor még nem kormánypárti érdekeltségek voltak, azóta mindegyik tulajdonost váltott.
Még egy szegmensre célzott kifejezetten az atomerőmű: a közvetlen környezetében, Pakson és a Duna túlpartján, Kalocsa környékén megjelenő lapokra, rádiókra és helyi tévékre. Ezeknek nem fizettek kifejezetten nagy összegeket, de az a néhány millió forint, amelyet hirdetésekre és fizetett megjelenésre szántak, nyilván elég volt, hogy megvásárolják ezeknek a kis cégeknek a jóindulatát.
A helyi médiumok közül két szereplő járt igazán jól: a Telepaks kistérségi televízió a vizsgált, 2015–2016-os időszakban 6,75 millió forint értékben kapott megrendelést, hogy reklámszpotokkal, másfél perces híranyagokkal vagy akár tíz-tizenöt perces stúdióbeszélgetésekkel népszerűsítse az erőműbővítést. A Rádió 96.3 Kft. pedig összesen 7,2 millió forintért gyártott és közvetített ismeretterjesztő műsorokat, interjúkat és hirdetéseket a helyi Fortuna Rádióban, szintén a vállalat megbízásából.
Az MVM Paks II. Zrt. sokat költött arra is, hogy megismerje a lakosság véleményét a paksi bővítésről: a Századvég Politikai Iskola Alapítványt két szerződés keretében bízta meg a témában folytatott közvélemény-kutatással, 21,2 millió forint értékben. Sajtófigyelést pedig a kormánypárti lapokat korábban aranyáron szemléző Médianéző Kft. végzett, igaz a paksi szerződése nem számított kiugrónak, másfél év alatt nettó 2,55 millió forintot keresett ezzel a munkával.