Elszegődni cselédnek

Stefka István
2000. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös tartalmú, gépelt cédulát dobtakaz elmúlt napokban a jobb budai házakpostaládájába. A szöveg így hangzott: „Figyelem! Cselédnek jelentkezem. Száznyolcvanhétcentiméter magas, százhúsz kilós, negyvenkilenc éves férfi vagyok. Kerti munkát, takarítást,mosogatást vállalok. Cselédszoba nem szükséges! Cím, telefonszám.”Pontos, szenvtelen, keresetlen szavak. Valaki ismeretlenül, a munkája felajánlásával minősíti magát. Minősít egy kialakult helyzetet. Pedig hol van már az a fogalom, hogy cseléd? Hol vannak a Marik, a Julik, az Annuskák, a Margitok, a mosónők, a dajkák, a szakácsnők, a szobalányok? Hol vannak a Józsik, az Istvánok, a Ferik, az Andriskák, a kocsisok, a lovászok, az inasok, az ostorosgyerekek? A cselédség rendszere fokozatosan elhalt az 1945-ös szabad választások után a földosztással, a parlamentáris demokrácia kialakulásával, a cselédséget megszüntető törvénnyel, majd az egypártrendszerű diktatúra megteremtésével. Ahogyan felszámolódott a magyar középosztály, megsemmisült az úri osztály, a cselédség léte is értelmetlenné vált.Igaz, a cseléd csak mint szó szűnt meg. A cseléd ugyanis megmaradt a népi demokrácia, a szocializmus idején is, legfeljebb átlényegült. Mint eleven valóság, más emberek kiszolgálója, olykor „kapcarongya”, továbbra is létezett. A helyzete annyival lett rosszabb, hogy minden fű alatt történt, kiszolgáltatottságát nem korlátozták szabályok. A párttitkár, a vezérigazgató elvtárs, a termelőszövetkezeti elnök kulturáltságán, emberségén múlt, hogy mennyire használta ki a beosztottját. Nem volt cselédtörvény, nem volt cselédkönyv, de volt sofőr, bejárónő, kertész. A vér nem vált vízzé, a rossz értelemben vett dzsentristílus, az úrhatnámság tovább folytatódott. Évtizedeken keresztül hány vállalati, tanácsi, pártbizottsági gépkocsivezető várakozott türelmesen a vendéglők, a vadászházak, a szállodák előtt téli fagyban, nyári melegben, amíg az elvtársak bent szórakoztak. Időjárás, munkaidő és pénz nem számított. Az állam fizette. Sokan megjegyezték, hogy ilyen nagyképűséget még a grófok sem engedtek meg maguknak, mert ők sokszor együtt szalonnáztak a kocsisukkal, megkínálták őket a borukból. A sofőrök kis rigmust is fabrikáltak a hosszú várakozás alatti unalmukban: „Laza csukló, merev könyék (itt hátra szegett fejjel, jelképesen felhajtották az itókát), így isznak a főnökömék.”Többnyire a szocialista „úriaszszonyok” sem voltak különbek. Állami kocsival hajtattak a piacra, a csarnokba, az áruházba. Csak a pénztárca maradt náluk, a telerakott kosarat, a szatyrot a gépkocsivezető vagy a bejárónő vitte. Ha a társadalmi rétegződés megváltozott is, azért a feudális szemlélet megmaradt. És legtöbbször azok lettek a háztartási alkalmazottak, takarítónők, házi mindenesek, akiknek a szülei, nagyszülei is valami hasonlót műveltek. Ám a családiasság, az emberi viszony kevés helyen alakult ki.Ma már nem egyszerűen a hatalom, hanem inkább a pénz határoz meg mindent. A nagyon nagy pénzzel rendelkezők mostanában testőrt, portást, pincért, szakácsot, nevelőnőt, nyelvtanárt, kertészt, sofőrt, gondnokot, úszómestert fogadnak. Az alá-fölé rendeltségi viszony továbbra is megvan, de „a személyzet” most már kialkudott bérért vállal munkát, és az öszszeget a pénzes ember, a gazda fizeti ki a saját zsebéből. Az erdélyiek a kevésbé gazdagokhoz szegődnek el bérmunkára, földművelésre, kertgondozásra, főzésre vagy mindenesnek. A kiszolgáltatottság talán itt a legnagyobb, mivel ezeket az embereket a kényszer hozza ide. Leginkább a Moszkva téri „emberpiacon” lehet válogatni közülük. Olyan ez, mintha visszamennénk hatvan évet az időben.A rendszerváltozás kezdetén sokan úgy gondolták, hogy megszűnik a szervilizmus, a félelem, a kiszolgáltatottság. Megteremtődnek a polgári lét, az emberi szabadság feltételei. Közben kiderült, hogy sokkal nehezebb az efelé vezető út, mint hittük. „Kilóra megveszlek” – ez a szlogen. A könnyen szerzett pénz – rengeteg embernek van ilyen – sok esetben a szellemi fölényt, a lelki gazdagságot is legyőzi. Azon sem lehet hát csodálkozni, ha valaki, valakik a realitásból indulnak ki, és cselédnek jelentkeznek. Kiszolgáltatottságukat saját maguk akarják meghatározni.Vagy csak vicc ez az egész? Figyelmeztető jel? Mindenesetre anakronisztikus. A keserű humorra jellemző az ötvenes években született, szójátékra épített vicc. Akkoriban az összes kispajtás, úttörő tudta, hogy a VIT Világifjúsági Találkozót jelent, és fő szervezője, motorja maga a Szovjetunió. Magyarországon az 1945-ös földosztás után sok béresből, cselédből tulajdonos, gazda lett. Aztán 1948-tól kulák, ismét kiszolgáltatott, ráadásul üldözött. A búzáját lesöpörték a padlásról, az állatait köteles volt beszolgáltatni. Haladt ismét – nem a szocializmus, hanem a nincstelenség útján. Akkor kapta a VIT a következő jelentést: „Viszik az idei termést.” Avagy visszafelé: „Tavaly is így vitték.”A vicc, a tréfa olykor nagyon is komoly lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.