Publicisták régen és most

Csontos János
2000. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajdan, magyartanárként életem egyik meghatározó élménye volt Adyt tanítani. Arról mindig megoszlottak a vélemények, mennyire vagyok jó pedagógusnak, az azonban tény: amikor Ady Endre élete és költészete volt terítéken, úgy kellett kiverni a gimnazistákat az osztályból az irodalomórát követő szünet végén, hogy menjenek már a következő stúdiumra. Ezeken a felajzott hangulatú iskolai szeánszokon sok mindenről szó esett korunk disznófejű nagyuraitól a vérbajnak a versköltésre gyakorolt hatásáig; a máskor oly bizalmatlan tizenhét évesek – ráérezve, hogy itt szó sincs poros akadémizmusról, nemszeretem penzumokról – valósággal kinyíltak, Ady-rajongókká váltak. Történt mindez a poshadt korszellem ellenére: az országban dekadens diktatúra honolt, a disznófejű nagyurak épp meghirdették a végső, kétségbeesett „kibontakozást”. Akkor még nem lehetett tudni, hogy két-három éven belül demokrácia lesz, de már benne lehetett a levegőben, mert az ember egyre többet gondolt arra: milyen érzés is lehet egy megszállóitól megszabadult, független hazában élni. Használható politológiai támpontok híján az álmodozó többnyire ilyesféle „segédvonalas” kritériumokra jutott: olyan lehet a szabad Magyarország, ahol Ady Endre is jól érezné magát. Jól érezné, mert nem húznák karóba, de nem is tűznék lobogóra. Jól érezné, mert kénytelen-kelletlen használná életművét a mindenkori hivatalosság, de nem sajátíthatná ki többé. Értekeznének róla megállapodott akadémikusok is, ám közben zavartalan volna titkos karrierje a kultúra mélyrétegeiben. Ifjú szívekben élne.Olyasmivel viszont még rémálmaiban sem találkozott az a régi ifjú magyartanár, amit nemrégiben olvashatott a Magyar Hírlap vezető publicisztikájában Bruck András tollából, Egy igazán aktuális ember címmel. Ama bizonyos igazán aktuális ember nem más, mint Ady Endre – a jobb utóéletre érdemes zsenit egy végletesen elfogult, indulatos gondolatmenet igazolására idézte meg az ezredvég közírója.„Sok mindenkit gyűlölt az a világ, amelynek az eszményei most ismét ugyancsak kapósak, de a nem zsidó származásúak közül talán senkit nem gyűlölt annyira, mint Ady Endrét. Adyt most hivatalosan nem lehet bántani; nagy magyar költő, tananyag, szobrai békében állhatnak, a róla elnevezett utcákat nem fenyegeti az átkeresztelés veszélye. Legfeljebb hallgatnak róla. Miként hallgatnak a magyar progresszió egy másik nagyságáról, Bibóról, s miként meghamisítják Márait, Széchenyit, Szent Istvánt. Kopjafára tűzik belőlük azt, amire szükségük van, és kihagyják, amit még bennük is gyűlölnek.” Így szól az első bekezdés, s Érmindszent szülötte nem csupán forog, de hánykolódik a sírjában.Vegyük sorra az állításokat és sugalmazásokat. Adyt gyűlölte egy „világ” – ezt tudjuk. A rendies-dzsentri Magyarország gyűlölte. Bruck szerint ennek a világnak az eszményei most „ugyancsak” kapósak. Csakhogy az a világ (most már a brucki értelemben) elsősorban nem Adyt gyűlölte („talán”), hanem a zsidókat. Azaz főként antiszemita volt, Adyt csak ráadásként gyűlölte. Figyeljünk jól: ennek a világnak az eszményei Bruck szerint most is kapósak. Azaz – ha kifelejtjük szegény ideráncigált Adyt a logikai láncból – Bruck azt állítja: a mai Magyarországon kapósak az antiszemita „eszmények”. Ügyesen összeszerkesztett mondat, bár a gyakran szarkasztikus publicista Ady soha le nem írt volna ilyet. Bruck ugyanis nem is nagyon burkolt rasszista kijelentést tesz: Kolossváry-Borcsa Mihály szellemében zsidókra és nem zsidókra osztja fel az irodalmat. Ezt Adytól függetlenül is vissza kell utasítani: léteznek jó és rossz magyar írók – más kritérium nincs. Attól, hogy egy „világ” Adyt is gyűlöli, meg a „zsidó származásúakat” is, az egyik gyűlölt még nem fog a másik gyűlölttel azonos esztétikai nívót képviselni. Bruckot sem érdekli az esztétikai nívó. Következő mondatában sem az irodalommal, hanem a kultúrpolitikával foglalkozik. Megállapítja, hogy Adyt ma nem bántják (bár hozzáteszi: csupán azért nem, mert nem bánthatják), noha még a szobordöntés réme is fölsejlik lelki szemei előtt. A „hallgatnak róla” kifejezéssel viszont azt sejteti: amellett, hogy tananyag, utcák viselik a nevét és szobrokat állítunk neki – még „beszélni” is kellene róla. Kinek? A tanárok beszélnek, remélhetőleg azt a régi lelkesedést keltve mostani tanítványaikban is. A politikának kellene beszélni róla? Azt a világot nem szeretném többé viszontlátni. (Vesd össze: Lobogónk, Petőfi.) Talán a közíróknak? Az valóban nem volna hátrányos, feltéve, hogy nem olyan szégyellnivalóan „aktuális” publicisztikai csasztuskákhoz használják fel Ady nevét, mint Bruck teszi. (Azzal viszont egyetértek, hogy a kultuszkormányzat alapítson Ady-díjat mindazon jeles publicisták elismerésére, akik Ady Endre szellemében írnak, de semmi esetre sem származás szerint osztják fel a világot.)Bibóról olyannyira hallgat a mai Magyarország, hogy a Bibó István Szakkollégiumból indult pártot szavazta két éve kormányra. Márainak még az elsüly-lyesztett regényeit is kiadják, Szent Istvánnak emlékévet szentelnek, Széchenyiről monstre filmet forgatnak. Meghamisításukat Bruck András aligha tudná szövegszerűen alátámasztani – ám ha meghamisításon azt érti, hogy életművükből mást is lehet idézni, mint Bruck, akkor közírónk nincs tisztában a pluralista demokrácia lényegével. (Megjegyzem: nemcsak Ady, de Bibó is tiltakozna az ellen, ha Bruck listázná, ki „progresszív”, ki nem. Ezt a rákosista-zsdanovista felosztást Bruck András a foga-lompár másik tagjának használatával nyomatékosítja: „lé-nyegileg reakciós MIÉP-gondolatról” ír, amikor azt fejtegeti, hogy Szent István nem minden magyaré, csak a „haladóké”.) A „kopjafára tűzés” láttató kép, de nincs mögötte újszerű tartalom: azt a politológiai közhelyet ismétli meg a „népnemzetinek” vélt metaforahasználattal, hogy minden politikai rezsim – és annak ellenzéke – a saját szája íze szerint ideologizálja meg az ünnepeket, írja újra a történelmet. Bruck is ezt teszi, legfeljebb a kopjafát kell más hegyes eszközzel helyettesíteni. Annak feltételezése pedig, hogy a „hivatalosság” ezt vagy azt gyűlöl a felsorolt szellemi-politikai nagyságokban, csupán arról tudósít, hogy Bruck világképének középpontjában a gyűlölet áll.Végül is milyen tétel illusztrálására citálták ide boldogult Ady Endrét? „Látva a mai tapogatózást a Haider-féle Ausztria felé és a kakaskodást Európa jobbik, tisztábbik felével, nem üti-e szíven az embert, amikor a messzi múltból ilyesmit olvas: »Poroszország körül csoportosulnak majd Európa reakciós országai, legelsősorban Ma-gyarország« – idéz Ady egy akkori szerzőt” – idézhetjük Bruckot. Vagyis kibújt a szög a zsákból: azért kellett Ady, mert van néhány (nyolc-kilenc évtizedes!) osztrákellenes mondata. Azt kell bizonyítani, hogy minden huszadik századi rossz (Hitler, Haider) Bécs felől jön, s ezt Ady már évtizedekkel előbb a zsigereiben érezte. (Az idézettel földrajzilag mellélőtt, de kicsire ne adjunk.) Ady megvetette továbbá az úri parádékat – apró kortévesztéssel kézenfekvő hát a brucki következtetés: „Talán bizony nem pontosan ezt a két háború közötti, agrárius, dzsentriskedő, előítéletes, körmenetes Magyarországot vágyja vissza szinte a teljes hazai jobboldal?”Ha a kérdés nem költői, egyszerű és rövid a válasz: nem. Nemcsak pontosan nem, hanem egyáltalán nem. Előítéletről szó sem lehet a millennium megünneplésekor (augusztus 20-án a nemzetiségek uralták a Kossuth téri műsort), „dzsentriske-désről” történelmietlen beszélni. Agrárius Magyarország nyomokban még kétségkívül létezik – Bruck itt nyilván a kisgazdákon próbál rúgni egyet, nem a mezőgazdasági ágazaton. A körmenet keresztény szertartás, a szabad vallásgyakorlás része – talány, mi a baja vele egy „haladó” jogvédő liberálisnak. (Különben pedig mit kezd Ady istenes verseivel?) Egyetlen homályos pont marad: mi az, hogy „teljes jobboldal”? Azt állítja, hogy csak a baloldal tagolt, a jobboldal nem? Nevezhetjük Bruckot is „progresszív thür-meristának”?Közírónk érzi a muníció gyenge voltát, ezért az egész arcvonalon támadásba lendül: „És ha valaki naivan azt kérdezné, hogy a bal- vagy jobboldalról érezheti-e magát nagyobb veszélyben az egyszerre kétféle despotizmus nehéz örökségét maga előtt görgető köztársaság (Mi tagadás, naivan rögtön ezt kérdeztem – Cs. J.), akkor egyértelmű a válasz: a megváltozott világot tudomásul venni képtelen, örökösen ellenséget kereső, nem létező érdemekre hivatkozó, rasszista, antiszemita, és ami a legnagyobb baj, kormánybefolyásoló tényezővé vált szélsőjobboldalról. Ennek a jobboldalnak a magva ma pontosan ugyanazt hirdeti és vallja, mint ami egyszer már háborúba és nemzeti katasztrófába taszította az országot” – szól a konklúzió, a bravúrszerző pedig elégedetten a pénztárhoz fáradhat. Zárójelbe van téve negyven év kommunizmus, az osztrák métely Ady váteszi képességei által nyert igazolást (az Ausztriát igazoló „három bölcs” pedig olvasson több progresszív Bruckot – bár ő is hajlamos lazán megfeledkezni Kassák Lajos bécsi korszakáról meg a kommunisták bécsi emigrációjáról); s itt áll előttünk a fő mumus: „Ez az a jobboldal, amely ma is rögtön hazaárulást üvölt, ha az anyák nem szülnek elég gyereket, ha a Bánk bán-operaelőadást megzavarja valami, vagy ha a nemzeti bank elnöke nem dolmányban jár.” Ha feléleszthetnénk Ady Endrét néhány órára, vajon miként vélekedne „a nemzeti nagyopera hátsó szándék nélküli megzavarásáráról” vagy arról, hogy Bruck úgy látja: a kormány szerint „hazaárulás az országba való betelepedés és távozás, a föld külföldinek történő eladása”? Nem érezné úgy: ha ilyenek a publicista utódok, mégiscsak jobb neki az ifjú szívekben?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.