Tallózó

2000. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

ProspectA brit és európai elitnek írt, intellektuális folyóirat októberi számában több provokatív írás jelent meg. Az egyik Karen Armstrongé, aki Khomeini ajatollah iszlám forradalmát védi meg mint a XX. század egyik nagy modernizációs mozgalmát. Nyilván hasonló szellemi izgalmat vált ki az olvasókból Anatol Lieven és Anne Applebaum vitája, amelynek címe: A kommunizmus olyan rossz volt, mint a nácizmus? De a szokatlan megközelítés által okozott legnagyobb szellemi felfrissülést és pezsgést vélhetően a legfrissebb szám vezető esszéje okozza majd. Szerzője az amerikai Michael Lind, aki poharát a nacionalizmusra emeli, és többször koccint vele. Írásának lényege: a nacionalizmus az emberi hovatartozás és a demokrácia lehetséges legfontosabb fókuszpontja, és maga a nacionalizmus éppen olyan virulóan egészséges lesz a XXI. században, mint amilyen a megelőző két évszázadban volt.Lind, aki a washingtoni Új Amerika Alapítvány kutatója, igen meggyőzően állítja: tévednek azok, akik szerint a nacionalizmus negatív, háborúkat okozó erő. És azok is, akik azt hiszik, hogy a világtörténelem legjelentősebb irányzata az, amelyik a szupranacionalizmus felé visz bennünket. Ellenkezőleg. A nagy, többnemzetiségű birodalmakat sorra a homogén nemzetállamok váltják fel.És akkor a cikk részletesebben:Kár lesajnálni a nemzetállamot, miszerint túl kicsi ahhoz, hogy versenyképes legyen a globális gazdaságban. Meg hogy – ez a másik vád – túl nagy és központi bürokráciája távol esik az innovációs központoktól, tehát a városoktól és a kisebb lakóközösségektől. A nemzeti kultúra, mondják az ellenzői, nem tud versenyezni a globális popkultúrával vagy a szubnacionális (nemzetnél kisebb) etnikai és regionális kultúrákkal. Emellett a nemzetállamot gyakran gonosznak állítják be. Meg idegengyűlölőnek, etnocentrikusnak, sőt fasisztának. Még szerencse, mondják ellenségei, hogy e politikai dinoszaurusz kipusztulásra van ítélve. Kihalásra ítéli a gazdasági globalizmus és a transznacionális kommunikáció, a multikulturalizmus és a regionális nyomások. Hamarosan elérkezik az idő, amikor a világ nem nemzetállamokra oszlik, hanem egy új világrend jön el, amelyben kis városállamok működnek majd néhány laza globális intézmény égisze alatt. Mint ahogyan Eric J. Hobsbawm is állítja A nacionalizmus kétszáz éve című könyvében (Magyarországon a könyvet 1997-ben a Maecenas Kiadó felsőoktatási tankönyvként jelentette meg a Művelődési és Közoktatási Minisztérium, valamint a Soros-alapítvány támogatásával – L. I.). Csakhogy a valóság másként fest. A kettészakadt német nép egyetlen német nemzetállamban egyesült. Szemben a multinacionális birodalmakkal és országokkal, mint a Szovjetunió és Jugoszlávia. Csehszlovákia békésen szétvált két, etnikailag homogén nemzetállamra, a Cseh Köztársaságra és Szlovákiára. Az Egyesült Királyság a csehszlovák úton halad. Skóciának 300 éve saját parlamentje van. Eritrea függetlenként vált le Etiópiáról, Kelet-Timor Indonéziától és egy de facto palesztin állam nyeri el függetlenségét Izraeltől. Szemben azokkal, akik a nemzetállam azonnali halálát jósolták, a nacionalizmus köszöni, remekül érzi magát. Sőt a világon a leghatalmasabb politikai erő.A nemzetállamokat pedig nem fogják felváltani a városállamok sem. Hongkongot például nemrég nyelte el Kína, és Szingapúr ebből a szempontból inkább tekinthető aberrációnak, mint szabálynak. A birodalmak és a soknemzetiségű országok az etnikai vonalak mentén töredeztek szét. A néhány megmaradt többnemzetiségű ország – Nagy-Britannia, Kanada és Indonézia – feldarabolódhat, de a homogén országok, mint Dánia és Japán nem. Az USA több fajnak ad otthont, mint Brazília és Mexikó, de nem több nemzetből álló állam, mint Kanada, amely szétesésre ítéltetett.Lind felteszi azt a kérdést is, vajon a nemzeti szuverenitás helyt ad-e szupranacionális kormányzásnak, mint sokan állítják. Jóllehet az EU kívülről államnak néz ki – közös valutája, saját parlamentje, zászlója, sőt himnusza is van, de közelebbről inkább hasonlít egy olyan vámunióra, amely úgy tesz, mintha ország lenne. A régi országok az emberek szívében élnek, az európai „nemzetet” senki sem szereti, idézi Raymond Aront. Majd hozzáteszi: még egyetlen dánt vagy olaszt sem hallott, aki kijelentette volna: életét adná az EU-ért. De azt igen, hogy fegyverrel védené meg Dániát vagy Olaszországot, bármi áron.Ami az Egyesült Államokat illeti, az ottani multikulturalizmus alapja a faj, nem pedig a nyelv és a kultúra, hiszen ugyanazt a nyelvet beszéli az öt amerikai faj. Az pedig kifejezetten amerikai propaganda, hogy az Egyesült Államok – szemben a „vér és föld” jelszót hirdető „gonosz” nemzetekkel – létalapja egy eszme lenne. Milyen eszme? Amerika még nemrégiben is egy fehér szuprematista állam volt, amelynek csak a „szabad fehérek” lehettek az állampolgárai.Az is csak féligazság, hogy a nacionalizmus nem toleráns. Minden politikai közösség ugyanis igen keményen válaszol legitimáló alapelvének veszélyeztetésére. Nem csak a nacionalizmus. A dinasztiák tolerálták a kulturális sokféleséget, de nem tűrték a monarchikus uralom elleni támadásokat, ahogyan a leninista állam is időnként eltekintett a szocializmus törvényszerűségeitől a piac kedvéért, de nem az egypárti uralomtól. A legtöbb modern államnak pedig a nemzeti azonosság a legitimáló alapelve. Tény, hogy a nacionalizmus nevében elkövettek etnikai tisztogatást és népirtást. Csakhogy az is tény, hogy etnikai tisztogatást és népirtást az internacionalisták szintén elkövettek – kozmopolita ideológiák nevében. Messze a legtöbb embert a szovjet és a kínai kommunisták ölték meg a nemzetközi szocializmus nevében.A nacionalizmust helytelen okolni azért is, mert – állítólag – háborúhoz vezet. Hitler ideológiája például inkább egyfajta rasszista transznacionalizmus volt, amely szerint minden igazi árja rokon, függetlenül attól, hogy közös nyelvet beszélnek-e, közös-e a kultúrájuk. A XX. század háborúit nem a nacionalizmus, hanem a birodalmak közötti vetélkedés okozta, és ezek ellen pontosan az európai és ázsiai antifasiszta és antikommunista nacionalisták partikularizmusa fejtett ki különösen makacs ellenállást annak érdekében, hogy leverjék a nemzeti szocializmus és a kommunizmus transznacionális zsarnokságait. Francia, lengyel és görög nacionalisták hősiesen küzdöttek, nehogy beolvasszák őket Hitler új világrendjébe, és ugyanezt tették az ázsiai, valamint a balti köztársaságok nacionalistái a szovjet birodalommal szemben. A náci-, illetve szovjetellenes nacionalisták között voltak demokraták, és voltak nem demokraták. De azok a partizánok és ellenzékiek, akik híján voltak a demokratikus értékeknek, nem absztrakt módon akartak demokráciát, hanem a saját népüket tartották szem előtt. A dánokat, az ukránokat, a litvánokat. Hála a nemzeti önrendelkezésért vívott „szűk” és „etnocentrikus” harcuknak, a világ megmenekült a nemzetek fölötti totalitarizmus uralmától.Lind később azt vizsgálja, vajon a kereskedelem globalizálása transznacionalizmus-e. Nem, feleli, hanem az internacionalizmus egy fajtája. Egy norvég megrendelhet egy árut az interneten Thaiföldről, de ettől még norvég marad: a norvég kormánynak adózik, Norvégiában hívják be katonának, a norvég és nem a thaiföldi kormány vigyáz az egészségére, fizeti a nyugdíját.Az amerikai tudós cikkének lényegét ebben a három utolsó mondatában foglalja össze: „A XIX. század a nacionalizmus százada volt. A XX. század is a nacionalizmus százada volt. Minden bizonnyal a XXI. század is a nacionalizmus százada lesz.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.