A legfontosabbról

Szabolcs Imre
2000. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt évtized folyóiratokban megjelent cikkeiből állt össze a karcsú kötet. Az írások műfaja a szerző meghatározása szerint átmenet a meditáció és az esszé között. Meditáció, amennyiben a személy kísérletet tesz arra, hogy meglássa magában a közös emberit, Isten arcát; esszé, azaz a világ megszólítása e közös emberi lényeg szerint.„Nyugtalanító a tudat, hogy még nem mondtuk el azt, ami lényeges, ami a döntő, még nem találtuk meg azt, ami ránk vár” – szól a könyv elején mottóként a keresztény egzisztencialista filozófus, Karl Jaspers gondolata. Török Endre már sokat és lényegeset elmondott. A XIX. századi orosz irodalom tanulmányozása nem esztétikai kérdés volt számára. Dosztojevszkij és Tolsztoj alkotásaiban az ember valódi arca, a világ valódi természete tárult fel a kutatónak, s az összefoglaló mű, a Világtudat és regényforma nemcsak megkerülhetetlen Tolsztoj-monográfia, hanem az elmúlt fél század talán legjelentősebb magyar eszmetörténeti teljesítménye is. Az orosz íróktól tanulta meg, hogy csak a legfontosabb kérdésekkel érdemes foglalkozni, és azt is, hogy az Újszövetség nem kegyességi olvasmány, hanem lényegi felelet az embert foglalkoztató problémákra.A talán legkiüresítettebb fogalom, a szabadság, annak mibenléte és tartalma köré szerveződnek a Ki a szabad? kötet írásai. A szabadság a személy legszentebb adománya, amely egyúttal elviselhetetlen teherként nehezedik az emberre. A szabadság nem állampolgári jog, nem az államhatalom vagy a társadalmi formáció függvénye, hiszen az ember önmagának nem adhat szabadságot. „A szabad ember Isten által szabad, ekként gondolkodik és él, nem pedig az államhatalom akarata szerint, legyen az totális vagy a legjobb, ideális esetben parlamentáris demokrácia.” Az embert saját időlegessége figyelmezteti szabadsága korlátaira. Török Endre szemléletesen értelmezi a lehetséges életstratégiákat, magatartásformákat, jellemzi a mániákus, a reflektáló egyént és a lélek emberét. Elénk tárja a modern irodalom legfőbb hiányosságát, hogy a szabadságban csak a látványt, a botrányt képes felmutatni, elszakadva a Szent Ágoston-i eszménytől, amely a lélek felemelkedésének ábrázolásában látta a művészet feladatát.A tudós szerző napjaink sokat használt fogalmairól is véleményt nyilvánít, ám mindig felülemelkedve a napi szinten felkínált alternatíván. Beszél a hazáról mint ideológiák fölött álló lelki, nyelvi és kulturális közösségről; a globalizációról és a tőke uralmáról, amely „sem nem erkölcsös, sem nem erkölcstelen, független az erkölcstől. Ezért erősebb a politikai akaratnál.” És elénk hozza a század legvonzóbb példáját, akiben a modern kor hármas jelszava, a szabadság, egyenlőség, testvériség nem önmaga paródiájaként, hanem a másik emberhez alázattal viszonyulva jelenik meg: kalkuttai Teréz anyát.A kötet látszólag legmeglepőbb írása a szerelemről szól. Hölderlin verséből kiindulva – a szabadság és az időlegesség problémájához kapcsolódva – olyan ihletetten beszél Török Endre, hogy olyan élményt eddig csak a költészet kivételes pillanatai adhattak számunkra: „A szerelem lelki láng, mely a testet is lángba borítja, a testnek mintegy lelki átlényegülést adva. De éppen mert láng, éppen mert átlényegülés, s ezért valami sejtés is a transzcendens boldogságból, alig elviselhető az ember számára, akit az anyag rabságban tart.”(Török Endre: Ki a szabad? Kairosz, Budapest, 2000. Ára: 1200 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.