Az államvasút csődje

Stefan Lázár (Németország)
2000. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredmény katasztrofális! – jelentette ki Reinhard Klimmt volt szövetségi közelkedésügyi miniszter, miután kézhez kapta a német államvasutak aktuális helyzetjelentését. Az SPD-politikus két nappal később lemondott, amikor hivatali hűtlenség támogatása miatt a bíróság eljárást indított el-lene. Vele egy időben Hartmut Mehdorn a Deutsche Bundesbahn (DB) vezérigazgatója beismerte: „Csődöt mondott a vasút reformterve.” A technikai vívmányaira és gazdasági fejlődésére jogosan büszke Németország sínhálózatán nyomasztó veszteségekkel közlekednek mind a személy-, mind a tehervonatok. Az előzetes számítások szerint 2005-ig húszmilliárd (!) márkával lesz kevesebb a bevétel, mint azt a vállalat optimista kalkulátorai várták. „Kritikus ponthoz érkeztünk” – ezt a megállapítást és a deficit további növekedését volt kénytelen tudomásul venni a parlament közlekedési bizottsága.A német államvasutak megjelenése a börzén legfeljebb távoli álomnak tűnik. Az okok sokrétűek. A politikusok az előző kereszténydemokrata/liberális kormányt teszik felelőssé, amely évi tízmilliárd márkás támogatást irányzott elő a DB-nek anélkül, hogy ígéretének – legalább megközelítően – eleget tett volna, holott az alkotmány az államra hárítja az infrastruktúra fejlesztésének feladatát. A szakszervezet a vezetést okolja, és azt állítja, hogy nem került sor a sínhálózat meg a vasúti kocsik feltétlenül szükséges modernizálására.A Gerhard Schröder vezette SPD/Zöldek kormány évről évre folyósítja ugyan a tízmilliárdos támogatást a DB-nek, de úgy véli, hogy ezzel meg is tette kötelességét. „Az állam nem pénzverde!” – hangoztatta a közelekedésügyi tárca vezetője. Így a vasútigazgatóságnak nem marad más hátra, minthogy radikális szanálási rendelkezéseket foganatosítson. A listán első helyen áll a személyzet csökkentése: a jelenleg foglalkoztatott kétszázharmincezer alkalmazott létszámát 2005-ig százhetvenezerre akarják leszorítani.Ezzel párhuzamosan – a vasút versenyképességének növelése érdekében – a feladatok tömkelege áll a Német Államvasutak menedzserei előtt: nyolcezer-négyszáz váltóközpont felújítása, kétezer olyan szakasz átépítése, ahol a szerelvények csak lassított menetben haladhatnak, a berlini gócpont kifejlesztése, a Kölnt Frankfurttal összekötő új IC-szakasz befejezése. Csak e két utóbbi feladat hatmilliárd márkás befektetést igényel, és jóval meghaladja az előzetes számításokat.Az államvasutak szolgáltatásainak színvonala is állandó kritikára ad okot, a legutóbbi tesztek szerint elégtelen az utasok informálása, sok a túl magas áron eladott jegy, a menetrend pontatlan, gyenge a személyzet kiképzésének színvonala, a teherforgalom árai eltúlzottak.Az államvasutak jövőjének biztosítását sokan a privatizációban látják – az ellenvélemények az angol példára hivatkoznak. A szigetországban a kilencvenes évek eleje óta huszonöt különböző társaság üzemelteti a vasutat, jelentős nyereséggel, de az utasok számára kiábrándító következményekkel: európai viszonylatban elképzelhetetlen késések, rossz irányba terelt vonatok, egyre gyakoribb szerencsétlenségek, a biztonság elhanyagolása. A német vasutas szakszervezet elnöke, Norbert Hansen szerint: „A privatizáció számunkra csak a legvégső kiutat jelentheti”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.