Egy zseni kálváriája

Szappanos Gábor
2001. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közkeletű tévhit, hogy a zseni a semmiből születik. A páratlan tehetséggel megáldott-megvert emberek megjelenése lehet váratlan és meglepetésszerű. Csak azt ne feledjük, hogy a csodálatos alkotásokat létrehozó művész nem az az éteri szellemlény, akinek a legtöbben képzelik, hanem hús-vér ember: személyiségfejlődése sokszor nem is tér el olyan nagyon szerényebb képességű társaiétól.Nem volt ez másként Wolfgang Amadeus Mozarttal sem: ez a csoda, aki kétszáz éve egyfolytában a gyönyör eksztázisát nyújtja a világnak, azért halt meg időnap előtt, s vitt a sírba rengeteg szépséges muzsikát, mert úgy érezte, nincs többé értelme az életének: nem szeretik. Nem szereti a felesége, és nem szereti már a bécsi közönség sem, amelynek kezébe 1781-ben tette le a sorsát, amikor – elszakadva urától, a salzburgi hercegérsektől – „szabad művészként” próbált szerencsét a császárvárosban. Az ifjú zseni pontosan tudta, mi lakozik benne, tudta, hogy az áporodott levegőjű salzburgi udvarban nem lenne képes szabadjára engedni alkotó fantáziáját. Mozartnak volt lelkiismerete – állítja Norbert Elias (1897–1990) német kultúrszociológus-történész az osztrák zeneköltőről szóló nagyesszéjében –, tudta, hogy kötelessége van a világgal szemben.Ha nem oly céltudatos az atyja, Leopold, aki saját társadalmi előrejutását is csodagyerek fiacskájától várva háromtól húszéves koráig szigorú nevelésnek vetette alá, ha kezdettől nem jutalmazza szeretettel a kis Mozart minden zenei próbálkozását, ha nem utazzák be együtt fél Európát, és az ifjú nem ismerkedik meg a híres és a mára elfeledett korabeli komponistákkal meg a különféle zenei stílusokkal, ha nincs bátorsága letérni a számára kijelölt útról, ha „szabad” élete nem jelentett volna egyet a szüntelen álláskereséssel és egzisztenciális válsággal, nos, akkor lehet, hogy Mozart afféle szertelen zseni marad, elkallódik, és csak egy lesz számtalan kortárs udvari muzsikustársa közül. A szerző egyik látszólag meghökkentő megállapítása: nem az a döbbenetes, hogy ilyen tehetséggel Mozartból az lett, ami, hanem hogy a veszedelmes csodagyerekkorszakot tehetsége elvesztése nélkül vészelte át. A Mozart alakját és szövevényes szociális kapcsolatrendszerét finoman megrajzoló, az alkotói folyamatot a tudós felkészültségével és az érzékeny ember empátiájával rekonstruáló Elias az utókornak szegezi a kérdést: „Hogyan is szerethetnénk Mozart zenéjét anélkül, hogy ne szeretnénk egy kicsit azt az embert is, aki e zenét írta?”(Norbert Elias: Mozart – Egy zseni szociológiája. Európa Könyvkiadó, Budapest, 2000. Ára: 1100 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.