A magántulajdon mint szentség

Tõkéczki László
2001. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugodtan állítható, hogy magántulajdon nélkül nem lehetséges civilizált társadalom. Viszont azt is állíthatjuk kételkedés nélkül, hogy a szabályozatlan, a közjó érdekében nem korlátozott magántulajdon társadalma is civilizálatlan, erőszakos dzsungeltársadalom. Ez még akkor is igaz, ha a modern „befektetői érdekek” maximális profitérdekei nem fegyverekkel, hanem „csupán” pénzügyi kényszerítésekkel, netán öntudatlan elégedetlenek manipulált „forradalmaival” érvényesülnek.Különösen hamis és etikátlan a volt kommunista országok helyi új nagy magántulajdonaival kapcsolatban legitim érdekekről beszélni, s arról, hogy ezek magatartása a szabad piac és az emberi jogok jegyében mintegy a „társadalmi igényeket” fejezi ki (mondjuk a reklámmal vagy a sajtótámogatásnál). Mintha nálunk az egyre zsugorodó állam, a közjó legitimált, közösségi képviselője eleve gonosz lenne s jogosulatlan arra, hogy bármibe beleavatkozzon, míg a – mindenki által tudottan – jórészt valósággal összelopkodott magyarországi nagy magántőke ellenben ligitim módon befolyásolhat mindent, s dönthet arról is, hogy milyen legyen az ország politikai-szellemi élete.A neoliberális/neokonzervatív globaliz-mus életfelfogása olyan mély primitív materializmust jelent, hogy azt még az egyéni felelősségre utalás fügefalevelei sem tudják elleplezni. Mintha a magántulajdon olyan szentség volna – létrejöttének s működésének körülményeitől függetlenül! –, hogy a vele rendelkezőket mintegy magasabb emberfajtává tenné. A magántőke és a magánpénz lassan immár a demokratikusan legitimált és számonkérhető politika és politikusok fölé is kerekedett. S lassan az lesz a követelmény, hogy a mindenkori politika mindenekelőtt a magántőke minél maximálisabb megtérülését védje, vagy saját magát fossza meg a bármiféle „beleszólástól”. Mintha bizony a korlátlan globális világtőkének köszönhetne az emberiség mindent, amely előtt így alkalmazottnak/munkavállalónak és fogyasztónak egyaránt meg kell hunyászkodni. Mintha egy magántulajdonosnak csak önmaga virágzásával kapcsolatban volna felelőssége, míg mindenki másnak meg kellene érteni azt, hogy neki szüksége van a maximális profitra.Az immár minden mások iránti felelősségtől megszabadult magántulajdonnak így természetes módon jár akár a legdurvább manipuláló, hazug médiabefolyás lehetősége, míg az állami vezetésnek s a politikai érdekképviseleteknek ettől távol kell tartaniuk magukat. Érdekes helyzet. Leegyszerűsítve az is mondható: az egyéni önzésnek nem szabad határt szabni, a közhatalom viszont szégyellje magát már azért is, hogy van egyáltalán. Miért ilyen csodálatos a magántulajdon? Egy egyszer már gyakorlatban megbukott szélsőliberális elképzelés szerint azért, mert az egyének a maguk (szabadságos) céljait követve spontán módon a köznek is a legjobbat fogják eredményezni. A szabadságos egyedek korláttalan – legfeljebb a saját belátás által befolyásolt – mozgásai egy „láthatatlan kéz” által harmonizálódnak, miközben gazdaságilag is a leghatékonyabb módon használják az erőforrásokat. Az egyén tehát – eme téveszme szerint – az objektív jó eszköze, míg a közhatalom képviselői állandóan a szubjektív önkény veszélyét hordozzák magukban. Nem más ez, mint rejtett („ideális”) anarchizmus, amely ugye arról szól, hogy „semmi hatalmat senkinek, minden hatalmat mindenkinek”. A különös csak az, hogy a „gonosz” az egyébként megszüntethetetlenül közösségi lény ember önmagán túli strukturális dimenzióiban lakik, tehát – ellentétben a helyes keresztyén szemlélettel – nem az emberi személyiség (a szív) problémája.A valóságos emberi élet a kölcsönös egyenlőtlen függések hálózata s az egyéni élet mindig szolgálattal is „terhelt” ajándéka a teremtő Istennek. Ilyen értelemben a magántulajdon is csupán használatra, sáfárságra kapott megbízatás, amelyhez semmiféle abszolútum nem tartozik. Sőt, az isteni és emberi rend szerint az ilyen kitüntető ajándék (ugyanúgy például, mint a tehetség) fokozott kötelességekkel jár együtt. A kötelességek nélküli szabadságos globális magántulajdon egyértelműen a bűnök forrása. A „befektetők érdeke” című „verhetetlen” érvelés pedig az egyetemes emberiség elleni fenyegetés, amennyiben az azt jelenti, hogy közös Földünk erőforrásai néhány tízezer vagy legfeljebb néhány százezer embernek állnak rendelkezésre maximális haszonszerzésre. A legveszélyesebb azonban az, ahogyan a globa-lizmus szakértői (WTO) módszeresen minden velük szembeni ellensúly megsemmisítésén dolgoznak. Az első legnagyobb vesztesek közé tartozó politikusok segítségével, akiket a néppel szembeni autonóm státusú helyzetből kiszolgálóvá degradálnak. A hatásoktól és reálisan létező emberi közösségektől független transznacionális vagyonok (és spekulációik) önzése immár ugyanúgy csak a saját esetleges „belátásuktól” függ, mint a liber-tinizmus által istenített egyéneké. S a valóságban ugyanúgy is működik.Látszatokat teremtve reklámoz, „jótékonykodik”, „támogat” – általában olyanokat, akik aztán hangosan hirdetik „humanizmusukat” s egyben csodálatra méltó eredményességüket, hatékonyságukat, vagyis dicsőítik a sikert olyanoknak, akiknek arra immár esélyük sem lesz. A kommunizmus hazug kollektivizmusa és a nyugati jóléti társadalmak mohó materializmusa miatti egyenlősítő telhetetlensége kiváló érveket szolgáltatott a mai neoliberális piaci primitívségnek, az erősek legitim garázdálkodásának. A különös csak az, ahogyan minderre a politika zöme reagált. A nyugati konzervatívok és szociáldemokraták nagy része olyan önfeladást produkált, hogy egykori ruházatuk foszlányai semmit sem rejtenek el a gondolattalan globalista uszálypolitikából. Ezek az egykor „kisembervédő” irányzatok úgy tesznek, mintha a globalizmus hódítása érdekében felszámolt akadályozó szociális és nemzeti-etikai korlátok utáni új rend is a „kisembereket” szolgálná. Mintha a csupán hatékonyságra épült világ mindenkinek jó volna. Mintha a tőzsdei spekulációs és árfolyam- sikerek mindenki sikerei lennének.Hát nem azok. Az abszolút ideológiai uralom utáni abszolút gazdasági (pragmatikus) diktátum is embertelen és erkölcstelen. Semmi sem indokolja azt, hogy pártapparátcsikok helyén a korlátlan magántulajdon szakértő menedzsercsicskásai döntsenek a világ sorsáról. Olyan emberek tehát, akiket a nómenklatúra virtuózaihoz hasonlóan közösségileg soha senki nem legitimált, s közösségi felelőtlenségüket az fejezi ki, hogy kötelezettségeik csupán árfolyamban és/vagy profitszázalékban fejeződik ki. A közösségeket kifejező politikáknak, a közösségeket képviselő kormányoknak a magántulajdont újra keményen, de egyben bölcsen, a materialista mohóságot kifejező telhetetlen egyenlősítés ostoba eszméi nélkül szabályozni kell. Nem azért, hogy ideológiai-hatalmi szempontok legyenek újra uralkodók a gazdaságban, hanem azért, hogy a gazdaság, az életet és az értékek mentén történő létezést szolgálja. S elkerülhető legyen az egyensúlyok nélküli társadalom szellemtelen és erkölcs nélküli sivataga.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.