(mi megy ki a divatból)

Kristóf Attila
2001. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, mi az, amit a zsurnalisztikában tárcának nevezünk, és még kevésbé tudom, hogy mi az a tárca. Egy eredeti meghatározás szerint – ezt még a bölcsészkar hajdanvolt újságíró tanszakán tanultam – tárca az, ami az újságban vonal alatt jelenik meg. Egyszóval, valahol lent. Ez a definíció semmit sem árul el a tárca valódi természetéről, mindössze arra utal, hogy a tárcának vélt irományt a szerkesztő rutinszerűen valamely oldal aljára teszi, és vonallal választja el a tudósításoktól, a véleményektől és a hírektől.Az etimológiai szótár segítségével mégis megpróbálkozhatunk valamiféle magyarázattal. A tárca nyelvújítás korabeli alkotás és a tár főnévből származik, a „ca” tulajdonképpen kicsinyítő képző, maga a kifejezés pedig bizonyos tárolóhelyre utal. Ám mindezáltal sem kerülünk közelebb a zsurnalisztikai értelmezéshez. A szó harmadlagos jelentése szótárunk szerint: „irodalmi színvonalú rövidebb írásmű.” Tehát összegezve a tanultakat: a tárca irodalmi színvonalú rövidebb írásmű, amely a vonal alatt jelenik meg. Most már csak az irodalmi színvonal mibenlétét kellene tisztáznunk, de erre vállalkoznunk értelmetlen, legalábbis sziszifuszi erőfeszítés. (Bár a Sziszifuszra tett könnyed utalás máris irodalmi igényre utal.)A tárca irodalmi jellegét bizonyítja elvileg az a tény is, hogy ezt a műfajt általában a médiára kacsingató írók gyakorolják. Tisztázatlan viszont, hogy a „szent hír és szabad vélemény” korában a tárca szent-e vagy szabad? Ha Csehovra vagy Kosztolányira gondolunk, sznobizmusunk a szentet tolja előtérbe, ha viszont a Magyar Hírlapban megjelent, az ominózus likvidálás szót tartalmazó írásműt idézzük fel, akkor a teljes elszabadultság szele csap meg bennünket. Azokat a többszörös főszerkesztői meakulpázást eredményező sorokat is egy állítólagos író írta, irodalmi igénnyel. Ne firtassuk, hogy a szabadságnak mi a köze az igazsághoz, hiszen az elvileg az igazságügyi tárcára tartozik.Nézzük meg inkább azt, hogy a tárca mint műfaj, hogyan tartott lépést száguldón virtuális korunkkal. Jelen van-e például a tárca valamely formában a tévé képernyőjén, mint a valóság irodalmi, vagyis égi mása. Erre a múltkor komoly kísérlet történt, amikor Frei Tamás egy bérgyilkost állított elénk, merőben irodalmi eszközökkel. Ez a kereskedelmitévé-tárca szintén (szín)vonal alatt jelent meg, és szárnyalásához nem fért kétség, végül az sem derült ki, ki kit vert át, az álbérgyilkos az igazi Freit, a maffia az áltévét, vagy a tévémaffia az álmaffiát. A nézőt mindenképpen átverték a legirodalmibb eszközökkel, majd jött a vagány Juszt, és mint igazi bűnügyi szakértő, az egészet hátba döfte. Fogalmam sincs, hogy ily módon magát a tárca műfaját érte-e csapás.Hogy én magam, e helyt a vonal alatt, a Magyar Nemzetben tárcákat írok-e, szokásom szerint szintén nem tudom. Irodalmi besorolásra – ismerve a magyar irodalmi és kritikai viszonyokat – nem tartok igényt. Azt gondolom, a tárca szelíd műfaj, de nem nélkülözheti az iróniát, bár irodalmi eszközökkel él, a valóságot nem kerüli meg, igazságtevésre azonban nem vállalkozik, így aztán mentes az igazságtevő durvaságtól. Mivel honunkban jelenleg folyamatos politikai harc dúl, a tárcaíró nem kerülheti ki a politikát, de ha érdeklődését csakis a politika (s az abban rejlő gyűlölködés) köti le, jobban teszi, ha elmegy aktuálpublicistának vagy médiarambónak, kinek hogy esik jól. Szerintem jobb mosolyt fakasztani, mint dühöt. Hogy tárcaértelmezésem anakroniszti- kus-e, én nem tudom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.