A vajdasági autonómia esélyei

Guszton András (Újvidék)
2001. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amint az várható is volt, a dél-szerbiai helyzet viszonylagos rendezése és a jugoszláv kormányválság megoldása után előtérbe került a vajdasági probléma. A tizennyolc tagú szerbiai kormánykoalíció, a Szerbiai Demokratikus Ellenzék (DOS) még az egy évvel ezelőtti választási kampányban ígérte meg az érdemi autonómia visszaállítását, de azóta mintha megfeledkezett volna erről az ígéretéről és figyelemre sem méltatta a vajdasági pártok ez irányú követeléseit.Valószínűleg ez késztette a DOS három vajdasági tagját, a Vajdasági Szociáldemokrata Ligát, a Vajdasági Reformistákat és a Vajdasági Magyar Szövetséget, hogy elnökeik, Nenad Csanak, Miodrag Iszakov és Kasza József révén sajátságos ultimátum elé állítsák a koalíció többi részét, azzal fenyegetve meg őket, hogy a problémát a nemzetközi közösség elé terjesztik, ha augusztus 3-ig a DOS elnöksége nem vitatja meg a vajdaságiak követelését. Sajnos, az is várható volt, hogy a kormánykoalíció belgrádi pártjai nem ijednek meg ettől a fenyegetéstől, sőt mint Zoran Djindjics szerbiai kormányfő mondta, éppen az ultimátumjelleg miatt döntöttek úgy, hogy a Vajdaságról csak augusztus végén tárgyalnak, mert ilyen hangnemben senki sem követelőzhet. A miniszterelnök ezen túlmenően kétségbe vonta az említett három párt tényleges erejét is, azt állítva, hogy csak a vajdaságiak 25 százalékának szavazatát szereznék meg. Ez a feltételezés nem nélkülözi a valóságalapot, ugyanis Iszakov a vajdaságiak közös szerbiai elnökjelöltjeként alig százezer szavazatot kapott, és az értékelhető adatok szerint körülbelül enynyire tehető a magyar szavazatok száma is, tehát a vajdasági tömb legfeljebb kétszázezer voksot szerezhetne a másfél milliós vajdasági választó testülettől. Abban tehát mindenképpen igaza van a szerbiai kormányfőnek, hogy Csanak, Iszakov és Kasza nincs feljogosítva arra, hogy a vajdaságiak nevében beszéljen, arról viszont már mindeképpen vitázni lehetne, hogy a kormányfő tényleg nagyobb autonómiapárti lenne a három vajdasági politikusnál, mint ahogyan azt már többször is állították.Kaszáék ultimátuma, amelyhez egyébként maguk sem ragaszkodtak, mivel Csanak és Iszakov még letelte előtt szabadságra vonult, felkavarta a politikai indulatokat és különösen Csanak részéről súlyos kijelentések is elhangzottak. A vajdasági parlamenti elnök a Vojiszlav Kostunica államfő körüli tálibokról beszélt, akik pravoszláv vallási állammá akarják alakítani Szerbiát, majd azt mondta, hogy Szerbiát a fasizálódás veszélye fenyegeti. Iszakov szerint Belgrád nagy árat fog fizetni a tárgyalások halogatása miatt és kilátásba helyezte, hogy a vajdasági képviselőház fog népszavazást hirdetni az autonómiáról. A DOS tagjai mindenekelőtt türelemre és visszafogottságra szólították fel a vajdasági követelőzőket, míg Milosevics szocialistái a szeparatizmus veszélyére figyelmeztettek, és ismét hallatta hangját egy vajdasági szerb fantomszervezet, amely már a kilencvenes években is jelen volt és állandóan háborúra szított.A probléma érdemi megoldását leginkább az akadályozza, hogy a vita résztvevői még azt sem tisztázták, hogy mit értenek Vajdaság autonómiája alatt. A tartománynak ugyanis a mostani, milosevicsi szerbiai alkotmány szavatol bizonyos önkormányzatot, de ez valójában csak a kisebbségi tájékoztatás és művelődés egy kis részét érinti, minden egyéb területen a vajdasági képviselőház és a kormány megléte ellenére a tartománynak nincs érdemi jogköre. Az ilyen látszatautonómia érvényesítését is több mint száz törvény akadályozza, és a jelenlegi vajdasági vezetés első lépésként Belgrádtól csak ezeknek a törvényeknek a módosítását kérte, de ott még ezt is soknak tartották. Nem nehéz elképzelni, mi lenne azokkal a követelésekkel, amelyek az 1974-es jugoszláv alkotmány garantálta státust céloznák meg, amikor a tartomány az akkori föderáció összetevő része volt saját törvényhozási, végrehajtási és igazságszolgáltatási hatalommal. A szerbiai parlamenti elnök igyekezett is gyorsan kijelenteni, hogy Vajdaság esetében egyaránt rossz a milosevicsi és a titói megoldás is, bár erről nehéz lenne meggyőzni azokat, akik ismerték a vajdasági helyzetet a nyolcvanas években, az autonómia fénykorában. Újvidék és Belgrád között jelentős a nézetkülönbség a gazdasági autonómia érvényesítése kérdésében is. Csanakék azt szeretnék, ha a tartományban megtermelt gazdasági javakról a vajdaságiak döntenének, Djindjics szerint viszont magában nem jelent nagy változást, ha a döntéshozatal gócpontja Belgrádból Újvidékre kerül, ha a folyamat egyben nem jelent decentralizációt is.Valószínűleg igaza van a szerb parlamenti elnöknek, amikor azt állítja, hogy a Vajdaság kérdésével meg kell várni az új szerbiai alkotmányt, de a helyzetet bonyolítja, hogy ezt csak akkor lehet megfogalmazni, ha eldől Jugoszlávia sorsa, mivel a vajdaságiaknak sem mindegy, hogy Szerbiával mint jugoszláv köztársasággal, vagy független állammal tárgyalnak. A magyarok és más kisebbségek számára szemet szúró, hogy az eddigi vajdasági vitában szinte nem esik szó a kisebbségek helyzetéről, márpedig problémáikra a tartomány eddigi autonómiája nem jelentett megoldást. Még a titói alkotmány alapján sem, amikor például a legnagyobb arányú volt a magyarok beolvadása. Tehát a vajdasági problémák megoldása nem ér véget a tartomány autonómiájának meghatározásával.


A Vajdaság az évszámok tükrében

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.