Évnyitó

A szülő bonyolult lény. Nem tudja eldönteni, azt szeretné-e jobban, hogy megfeleljen gyermeke a magyar oktatási rendszer követelményeinek, vagy inkább azt, hogy kilógjon a sorból. Szidja a gyermekét, szidja a tanárokat, de főként az egész iskolát, s mégis fénylik a dicsőségtől, ha jó a bizonyítvány.

Hanthy Kinga
2001. 08. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mert a lelke mélyén tudja, hogy végül be kell illeszkedni, el kell fogadni a szabályokat, máskülönben jön a bukás, az eredménytelenség és végül a kihullás.
Épp ilyen ellentmondásos a magyar iskolarendszer is. Vannak, akikhez nagyon illik, másokhoz pedig nagyon nem. Lapozgatjuk a gyerekek tankönyvét, és azt kérdezzük: látott-e már eleven diákot az, aki írta. Tudja-e, mi érdekli a mai ifjakat, és milyen ismeretet miként lehet eljuttatni hozzá? De látjuk azt is, hogy miközben a gyengébbje, de még a közepesebbje is elhullik a versenyben, a kitűnők szárnyalnak, olimpiákat nyernek, világversenyeken tündökölnek.
A magyar iskolarendszer ma nem a legsikeresebb korát éli. Sem tanárnak, sem diáknak nem ad sok örömet. Egy mai tizenéves napi hat-hét tanóra után battyog haza a súlyos táskájával, hogy otthon – ha még van benne lelkiismeret és lelkierő – ismét odaüljön a könyv mellé. Nem lehet csodálkozni azon, ha egy idő után feladja. És igaza is van. Ha csupa kis Einstein lépne ki érettségi után az iskolapadból, akkor megérné az erőfeszítés. A statisztikák azonban nem erről számolnak be.
De nem csak a magyar, az egész világ iskolarendszere bajban van. Az oktatás hatalmas szekere csak nagyon lassan mozdul, és menet közben egyre több holmit raktak fel rá. A világ pedig szamárfület mutatva elfutott e lassú kocsi mellett. Mások lettek a gyerekek, mások a külső követelmények. A kocsisok, az oktatási rendszer vezetői megpróbálták ugyan kiegyenlíteni e különbségeket, ám kísérleteik rendszerint csődöt mondtak. A tanárok ugyanis nemigen tudnak máshogy tanítani, a diákok azonban egyre jobban szeretnének máshogyan tanulni. Lehetőség szerint gyorsan, érdekesen, korszerűen. Nehezen értik meg, hogy a tudás megszerzése izzadságos munka, a siker nem jön azonnal.
Össze lehet-e illeszteni e kétféle igényt? Összebékíthető-e a klasszikus és a modern pedagógia, a klasszikus és a modern tudás. Létezik-e egyáltalán modern tudás, vagy az minden korban örök és érvényes? E kérdésekre keresik a választ az oktatáskutatók, a minisztérium pedig igyekszik rávenni az iskolákat a változtatásra. A baj csak az, hogy a sikertelen kísérleteket nem lehet meg nem történtté tenni. Az iskola olyan intézmény, amelyben a kísérleti alanyok, a diákok folyamatosan továbblépnek, amiből kimaradnak, az végleges veszteség a számukra.
Az idén ismét a megújítás, a megújulás reményével indul neki a tanévnek százhúsz és félezer általános, és ugyanennyi középiskolás. A kimutatásokból kitűnik, hogy a diákokban nő a vágy a továbbtanulásra, hisz egyre többen választják azokat a képzési formákat, amelyek eljuttatják őket az érettségiig. Szülők és gyerekek egyaránt tudják, hogy a leszakadásért, a kimaradásért igen nagy árat kell fizetniük. A társadalom versenyben él.
A most kezdődő tanév véglegesen eltüntetett egy megszokott dátumot is az életünkből. Az iskola többé már nem szeptember elsején kezdődik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.