A Berkeleytől a Pepsi Szigetig

Ki hitte volna, hogy Párizs, Berlin, New York lelkesen felvonuló diákjainak lázadása csak arra lesz majd jó, hogy újabb vásárlórétegeket öntsön a fogyasztói társadalom feneketlen gyomrába?

Molnár Tamás
2001. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután John Kennedy lett az elnök (Castro egy évvel előtte ragadta magához a hatalmat Kubában), új érzések terjedtek el az Egyesült Államokban, olyannyira, hogy egyesek erős túlzással Medici-udvarként emlegették a Fehér Házat. A túlzást leszámítva a közfelfogás valóban megváltozott, valóságos érzelmi forradalomról lehetett beszélni. A pislákoló tüzet a hirtelen előléptetett „haladó” értelmiségiek táplálták úgy, hogy hamarosan washingtoni reneszánszról beszéltek. Még a mogorva De Gaulle is dicsérte Jacqueline kecses voltát, John pedig minden nő bálványa lett.
A Kennedy-reneszánsszal lehet kapcsolatba hozni a Berkeley Egyetem diákjainak 1964-ben kitört lázadását: a tragikus halált halt (1963) fiatal elnök talán felbátorította utódait. Igaz, hogy a Berkeley diákserege még nyakkendőt hordott (lásd a korabeli fényképeket), de a szlogenek már csalhatatlanul hirdették a mindenféle felszabadulást az „elnyomók” igája alól. A tűz gyorsan terjedt. 1966-ban Peruban a limai egyetem furcsa, de korhű képe fogadott. Míg folyt a tanítás, és engem fogadott a rektor, felvonultak a Marx képét mint jelvényt viselő fiatalok, és a poszterek Che Guevaráról regéltek. (Ugyanakkor indította el Mao Ce-tung a „kulturális forradalmat”, munkatársa a felfegyverzett ifjúság volt.) Az események felgyorsultak: az offenzíva 1967-ben kezdődött el a New York-i Columbia Egyetemen, ahol egy Mark Rudd nevű szervező vezette be csapatait a rektori irodába. Excrementumot tettek le az íróasztalra. (Többek között tanáraik jegyzeteit is széjjeldobálták, elégették. Ennyit a tudásvágyról.) Mikor Párizsba érkeztem – még mindig 1967–68-at írtunk –, a Quartier Latin utcáin hasonló jelenetekkel találkoztam. Mintha egy rendező mozgatta volna a bábukat az óceán két partján: Paul Ricoeur filozófus rektori irodáját megtámadták Nanterre-ben, és a fejére borították a szemétkosár tartalmát…
Abban és a következő évben a szcenárió maradt, a gerinctelen adminisztrátorok megalázása is. Berlin, Milánó, Tokió, Buenos Aires váltakozó szerencsével szolgálták az ifjúság forradalmi ügyét. Berlinben a haladó filozófus, Adorno szívrohamot kapott katedráján, amikor egy diáklány meztelen mellét tárta fel előtte. Csak a hivatalosan forradalmi mexikói kormány lövetett a tömegbe. A helyszínen többtucatnyi halott maradt. Közben a német diákvezető, Rudi Dutschke vezényelte ostromra hadait, persze nem a berlini falat, hanem Nyugat-Berlin demokratikusan működő intézményeit véve célba. Mikor Rudinak fia született, Maónak „kereszteltette”.
Közben lezajlott Woodstock, óriási látogatottsággal, amelyet a Pepsi Sziget rendezői is megirigyelhetnének. És én is kivettem a részemet az új kultúrából: tanítás közben (a tárgy: „az európai szellemtörténet fejezetei”) öt-hat fiatal benyitott a terembe, és kérdezés nélkül előadott egy happeninget, gesztikulálva és összeröffenve, majd éppolyan gyorsan távozott, ahogyan jött. Gondolom, mindez a főmufti, Marcuse szellemi utasításainak megfelelően történt.
Röviden a fentiek voltak a hatvanas évek végének ifjúsági kultúreseményei. Hogyan reagált rájuk a hivatalos Nyugat, a kormány, a sajtó, a politika? Nagyjából kétféleképpen. Az egyik reakció – ha ezt így lehet nevezni – ennek a kultúrának az intézményesítése volt: popkultúra, pornókultúra és változataik. Példa rá Serrano vizeletbe mártott feszületének múzeumban való kiállítása azután, hogy a washingtoni értelmiség vég nélküli vitát folytatott róla, vajon művészetről van-e szó. (Azóta még obszcénabbak és istenkáromlóbbak lettek a kiállítási tárgyak.)
A másik reagálási mód kissé bonyolultabb: a kultúra beolvadt az üzleti érdekekbe! Ez tulajdonképpen az elejétől kezdve így volt. A párizsi „1968. május” volt az első félhivatalos jel arra, hogy megérkezett a fogyasztói társadalom Európába, és hogy ez új árut hoz magával, új eladási technikákat, de mindenekelőtt új fogyasztókat, új piacideológiát. Addig a fiatalkorúakat valahogy óvta a régi polgári szemérem, az a korábbi nevelési felfogás, hogy a felcseperedő ember egyrészt a szülei választásaitól függ, másrészt illik beleoltani bizonyos sztoicizmust kedve és akarata ellenére is. Zsebpénzéből megvehetett ezt-azt, de nem vallotta be szüleinek, és ő maga is szégyellte kissé ilyesfajta kilengéseit. Egyébként ez adta meg a vásárolt tárgy izgalmas voltát, a további spórolásra való impulzust.
De hogyan lehet eltitkolni a szülő elől a szeggel kivert bőrruhát, a nehéz csizmát és sisakot, a nyitó-csukó cipzárak sokaságát vagy a magas sarkú luxuscipőt? Még kevésbé a tündöklő fényben úszó, harcikocsira hasonlító motorkerékpárt, amely után a versenyautó a következő állomás, pardon, fogyasztási kellék. Egyszóval, fellép az üzletember/gyáros „in loco parentis”, szórakoztató játékokat talál ki, elvonja az ifjú lányt/fiút a családi körtől, új világot tár a szeme elé, új életmódot, akaratot, másfajta szexuális életet diktál neki. Ezer a változat ugyanabban a témában, hiszen Hollywoodtól a Pepsi Szigetig az érdek az, hogy uniformisba bújtassák a milliárdnyi, kalandra kész gyermeket. Véleményuniformisba, frizurauniformisba, videouniformisba.
Mindezt látni lehetett Cohn-Bendit és Joschka Fischer felvonuló legionáriusain, azóta csak egyik-másik divattárgy változott ebben vagy abban. Berkeleyben még nyakkendő, más városok utcáin pucér fenék. A haladás címkéje alatt a dolgok sokszor degenerálódnak. Ki hitte volna, hogy Párizs, Berlin, New York lelkesen felvonuló diákjainak lázadása csak arra lesz jó, hogy újabb vásárlórétegeket öntsön a fogyasztói társadalom feneketlen gyomrába? Ők szinte hivatalból támadták a fogyasztói társadalmat (lásd Seattle, Genova), ugyanakkor ők ma ennek a társadalomnak az élharcosai Amszterdamtól Benaresig, a szexualitástól a kábítószerig és a közöttük található luxuscikkekig. Rájuk épít a business, a médiák, a politikai pártok, a jöttment demagógok, az utópiát hirdető szekták.
A globális jelenségnek tehát megvan a maga szociológiája. Ebből a körből kerül ki az indiai guru szexuális játékszere, mondjuk, egy holland leány képében, ugyanakkor a lázadó kamasz is, aki fegyvert fog a szüleire.
Közbevethető, hogy léteznek és aktiválódnak konstruktív ifjúsági csoportok és gyülekezetek is. De éppenséggel ezek nem a fogyasztói társadalom függvényei, elkerülik a sajtó fénycsóváját. Bennük van a remény.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.