Arcok a harcmezőkről

A szabadságharc bukása után a menekülők nyugodtan nekivághattak az ország útjainak, ritkán ismerték fel őket, hiszen még Petőfi képe is csak tíz-tizenötezer emberhez jutott el, és nem feltétlenül egyezett a valósággal.

Skrabski Fruzsina
2001. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy-egy ütközet után a hadvezér beküldte a hadijelentést a minisztériumba, ezt közzétették a hivatalos lapban, a Közlönyben, esetleg a regionális lapokban, így például a Komáromi Értesítőben vagy az erdélyi Honvéd Hírlapban. Sokszor falragaszokon értesítették a népet egy-egy csata kimeneteléről. Az osztrákok is, a magyarok is elsősorban a nyertes csatákról számoltak be. A másik, nem hivatalos információforrásnak a levelezés számított, bár ez rendkívül pontatlan volt. Egy helybeli megírta a távoli rokonnak, hogy százan elestek a harctéren, ám valójában esetleg csak tíz katona vesztette életét, időnként pedig olyan ütközeteknek is hírük ment, amelyeket sohasem vívtak meg. A hivatalos hadijelentések négy-öt nap alatt értek Budára. Egy erdélyi ütközet kimenetele öt nappal később vált köztudottá Debrecenben vagy a fővárosban, a Komáromnál aratott győzelem híre egy nap alatt eljutott Budára, egy-két nappal később Debrecenbe. A magyar oldalon jól működött a kommunikáció, a császáriak viszont rosszabb helyzetben voltak, mert küldönceik nehezen jutottak át a magyar állásokon, ezért Bukovinán és Galícián át továbbították a híreket Bécsbe. Előfordult, hogy az osztrák hadijelentések csak tíz-tizenkét nappal az események után érkeztek meg a császárvárosba.
Magyarországon az idő tájt nagyon kevés illusztrált kiadvány létezett, így a lakosság nem ismerte a híres emberek arcát. Ezért problémás például annak a kutatása, hogy ki látta utoljára Petőfi Sándort. A szabadságharc előtt legfeljebb öt-hatezer Petőfi-kötetet adtak el, amelyeket a költőt ábrázoló metszet díszített, és ha ehhez a többi megjelent képét is hozzáadjuk, akkor is csak tíz-tizenötezer emberhez juthatott el Petőfi portréja. Ráadásul ezek a képek nem feltétlenül tükrözték a valóságot. Látszik a különbség a Barabás Miklós által készített, idealizált Petőfi-kép és a dagerrotípia között.
Korabeli fotóeljárással az Aradon kivégzettek közül csak Kiss Ernő altábornagyról készült színezett talbotípia, a többi aradi vértanúról a korban divatos festmények, litográfiák, ceruzarajzok maradtak fenn. A korszak legjobb művészei közül sokan örökítették meg a politikusok, művészek, katonai vezetők arcát. Barabás Miklós készített egy ceruzarajz-sorozatot, amelynek darabjain az aradiak közül Nagysándor Józsefről, Damjanich Jánosról, Leiningen-Westerburg Károlyról található kép. Szintén Barabás alkotta meg az aradiak csoportképét. Ezek eszményített megjelenítések: a testesebb hadvezéreket vékonyabbaknak ábrázolta, a beesett arcúakat teltebbeknek. A korszak másik neves festője, Orlai Petrich Soma is készített vízfestménysorozatot a tábornokokról. Ennek nem minden darabja ismert, de megállapítható, hogy élethűbbek, mint Barabás alkotásai. Az aradi tizenhármak mindegyikéről maradt fenn korabeli ábrázolás.
A szabadságharc képi haditudósítójának Than Mór számított, aki összesen kilenc csatát örökített meg. Ezek a vízfestmények feltűnően pontosak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.