Kedvező hatású az autópálya-építés

Az M8-as autópálya megépítésének várható terület- és gazdaságfejlesztő hatásairól a Közlekedéstudományi Intézet Rt. tanulmányt készített, amelyben – az eddig ismert megvalósítási ütemtervet alapul véve – megállapítja, hogy egy adott térség úthálózatának fejlesztése jelentős közvetett előnyökkel is jár.

Hunyor Erna
2001. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Közlekedéstudományi Intézet tanulmánya az érintett településeken az M8-as autópálya megépítésének hatására keletkező éves, várható potenciális GDP többletét külön tartalmazza az Észak-Fejér megyei és a Dél-Fejér megyei nyomvonalváltozat esetére. Az autópálya által át nem metszett, de gazdaságfejlesztő hatása által érintett területen az éves GDP potenciálnövekmény összege 2015-re vonatkoztatva (1998-as árszinten) a Dél-Fejér megyei vonalvezetés esetén 64 milliárd forintra valószínűsíthető, az Észak-Fejér megyei térségben pedig 81 milliárd forintot tesz ki. Az M8-as megépülése esetén az érintett térség által termelhető éves GDP-többlet az Észak-Fejér megyei vonalvezetés esetén 202,4 milliárd forint, a Dél-Fejér megyei nyomvonal esetén pedig 140,2 milliárd forint körül alakul.
A Közlekedéstudományi Intézet tanulmánya szerint a hazai tőke megerősödése miatt a 2012– 2015 közötti időszakban a külföldi tőkebeáramlás érezhető mértékben csökkenni fog, majd egy mérsékelt, de folyamatos növekedési pályára áll be. Az M8-as autópálya Dél-Fejér megyei régiójában a külföldi tőke árbevételi többlete évente elérheti a 381,6 milliárd forintot, az Észak-Fejér megyei régióban ugyanez 707,1 milliárd körül realizálható. Összességében az M8-as autópálya 2015-re várható GDP többletnövelő hatásának lehetősége az északi változat esetében 810, a déli változat esetén pedig 450 milliárd forint lehet.
A tanulmány szerint a befektetések 23-30 ezer fő számára teremtenek új munkahelyeket a két nyomvonal mentén. Ez egyfelől a munkanélküli segély megtakarítását, másfelől a személyi jövedelemadó és a fogyasztásnövekedések többletáfáján keresztül megtakarításhoz, illetve adóbevételhez juttatja az állami költségvetést. Ahol megjelenik az autópálya, ott elmondható, hogy javul a foglalkoztatottság helyzete, emelkednek a jövedelmek, javul a települési infrastrukturális ellátottság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.