A Góth festőcsalád öröksége

Tizedik éve hunyt el Góth Sári, az I. világháború elől Hollandiába menekült, erdélyi származású festőcsalád utolsó tagja. Góthék éveket töltöttek Budapesten, a Fehérvári úti lakásukban. Magyarországi tartózkodásukról, életükről csak a közelmúltban végzett kutatások és az azt összegző album segítségével tudhatunk meg bővebbet.

Osgyán Edina
2001. 11. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évszázadot ível át a Góth festőcsalád története: az ezernyolcszázas évek derekán kezdődik és az ezerkilencszázkilencvenes évek elején, Góth Sári halálával ér véget. Keveset tudunk róluk; Hollandiában jóval ismertebb művészetük, mint itthon. Csupán egyetlen mélyreható tanulmány látott napvilágot munkásságukról: Francisca van Floten holland művészettörténész a közelmúltban megjelent Kegyetlenül szép örökség című könyvében részletesen feldolgozta a család sajátos, impresszionista gyökerű művészetét.
Góth Móric, az erdélyi származású magyar festő 1896-ban három nyarat töltött a híres nagybányai festőtelepen. A fennmaradt dokumentációk szerint Budapesten először 1899-ben járt feleségével, az osztrák és cseh szülőktől származó Ada Löwithtel, a Nemzeti Szalon téli kiállításán. Bécs, Vajdahunyad, Técső és a nyugati utazások után csupán 1907-ben tértek vissza Pestre: ekkor Góthot Európa kiállítótermeiben már ismert festőként tartották számon. A bécsben született Sári lányuk pesti letelepedésükkor hétéves volt. A család a Fehérvári úton talált lakást, és hamarosan megfelelő műterem is akadt a Pálma utca 12.-ben. A festő neves művészekkel együtt állította ki műveit: az 1908-as „Mienk” kiállításon például Szinyei-Merse Pál, Ferenczy Károly, Rippl-Rónai József meghívásának tett eleget. Ugyanebben az évben a Műcsarnok kiállításán a Bruggében készült Krumplihámozó asszony című képe hatalmas szenzációt aratott, és a művész elnyerte az Andrássy Dénes-díjat.
Góthék tehát – úgy tűnt – megvetették lábukat Magyarországon. Maguk sem tudták, hogy ez a néhány év volt leghosszabb tartózkodásuk itthon. Móric 1909-ben a Művészház kiállításán 28 képpel vett részt. 1910-ben megkapta a Budapest város díját és a Ferenc József-díjat is. Egy csapásra ismert lett, a fővárosi lapokban szinte hetente megfordult a neve. A háború aztán mindennek véget vetett: 1914-ben a Walcheren-félszigeten lévő Domburgba menekültek. A domburgi évek alatt Sárika is elvégezte a festőakadémiát, és immár hárman – Ada, Móric és Sári – állítottak ki. A háború után Adával azt tervezték, hogy visszatérnek Budapestre: 1925-ben házat vásároltak Békásmegyeren, hogy a teleket itt tölthessék. Sőt, határozott szándékukat jelzi, hogy 1928-ban kijelentkeztek a domburgi városházáról, és regisztráltatták magukat Budapesten. Ám akármennyire is tervezték, már nem tudták megszokni az itteni életet, így 1929-ben Veerében telepedtek le. Szülei vándorévei alatt Sárika elismert művész lett Hollandiában és Németországban. Noha Magyarországon eztán csak ritkán járt, munkáiban gyakran megjelentek az apjától látott magyar motívumok is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.