Életmű a vakolaton

A freskó a festészet királya, az al secco a királynője. Patay László elmondhatja, hogy élete javát ebben az előkelő környezetben töltötte. A XX. századi magyar művészek közül ő festette be a legtöbb falfelületet. Úgy gondolja, művei között van, amelyik évszázadokra meghatározója lesz egy-egy épületnek.

Hanthy Kinga
2001. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A számtalan elismerés, kitüntetés csak jelzője a művészi életpályának, mit sem ér, ha a műveket eltünteti az idő. A hetvenedik életévében járó Patay László ráckevei műtermében most épp a közelmúltban átvett MS mester díj áll a fő helyen, de ha a festőművész dicsekvésre hajló ember lenne, akkor megmutatná a látogatónak Munkácsy-díját, érdemes művész elismerését vagy a II. János Pál pápától 1993-ban kapott Pro Ecclesia et Pontifice kitüntetést, amely a Vatikán által civileknek adható legmagasabb díj. Ez a békéscsabai templom kifestéséért járt. A békéscsabai ugyanis jelenleg az egyetlen olyan magyarországi modern templom, amelynek teljes belső falfelütét képek borítják.
A Komárom szlovák oldalán született Patay László szüleivel a lakosságcsere során került Magyarországra. A győri bencéseknél érettségizett, a főiskolán Fónyi Géza, Szőnyi István és Barcsay Jenő tanítványa volt. Autentikus mesterektől, Szőnyitől és a technikát oktató Kurucz D. Istvántól sajátította el a freskó és az al secco készítésének a tudományát, mondja. Évente csupán három-négy festőnövendék érdeklődött e műfaj iránt, igaz, többnek nem is jutott volna munka. „Nekem szerencsém volt az egyházzal – meséli Patay László –, mert korán felfedeztek, azután meg már kézről kézre adtak. Máig nem tudom, hogy esett éppen rám a választás. Talán harminc éve történt, hogy felhívott Lékai bíboros egyik munkatársa, készítsek néhány szentképet pünkösd alkalmából. Kérdeztem tőle, miért éppen én. Visszakérdezett: miért olyan furcsa ez? Varga Imre épp a Vatikánban dolgozik. Na, mondtam, ha majd lesz munka a Vatikánban, akkor csak szóljanak. Fél év múlva csengett a telefon, hogy a szegedi dómban kellene falfestményt készíteni. Azt a felkérést már elvállaltam, és láttam, olyan sok ott még az üres fal, hogy lesz később is munka bőven. Tavaly fejeztem be a kupolát, azzal lett teljes a mű.”
A freskó és az al secco rokonok, a laikus húsz méterről nem tud különbséget tenni közöttük. Mégsem teljesen azonos értékűek. A freskó kötőanyag nélkül a frissen vakolt falra kerül fel. A festék beleivódik a vakolatba, nem tüntethető el, csak a vakolattal együtt. Az al secco kötőanyaggal a száraz, kész vakolatra készül, így a fal felszínén van, tehát lekaparható. Ha jól csinálják, magyarázza Patay László, akkor nincs nagy különbség a két technika között. A jelenleg freskónak tudott művek legtöbbje al secco, vagyis freskónak kezdték a mesterek, de időközben megszáradt a vakolat, ezért al seccónak fejezték be. Tartósságát tekintve az al secco kicsit gyengébb, ám ha folyamatosan restaurálják, akkor időtálló, ezer évig is megmarad. A freskót viszont legfeljebb tisztítani kell, egyéb karbantartást nem igényel. Két-háromezer évet biztosan kibír.
Aligha van falképfestő, aki ne az örökkévalóságnak szánná műveit. Patay László szívesebben készített volna egész életében freskót, ám a technikát nem a művész, hanem a megrendelő határozza meg. A freskó igen költséges műfaj. Kell hozzá egy kőművesbrigád, amelyik hajnali háromkor felvakolja az aznapi felületet, és ha a festő mégsem végez vele, akkor leveri a szabadon maradt részt, hogy másnap hajnalban újravakolja. Patay László számtalan egyházi munkája között a megrendelő anyagi korlátai miatt nem találunk tehát freskót, sőt mint mondja, már ingyen is készített templomnak falfestményt.
Az egyház szigorú megrendelő, mondja Patay László, megszabja a tematikát, hozzá az ikonográfiát, azon túl kezdődik a művészi szabadság. Egy több tíz, esetleg több száz négyzetméteres falfestményt alaposan meg kell tervezni, ezért a festő előbb jelenetekre bontja a témát, amihez alapos kutatómunkára van szüksége. Ha ezzel elkészül, akkor következik a forgatókönyv, majd ezután kezdődik a komponálás, a figurák, a történetek és a színek felvázolása. Ez kerül az egyházi és a művészeti zsűri elé. A falfestészet kollektív műfaj, mondja Patay László, valamikor festőiskolák művelték. Az utóbbi években ő maga is igénybe vette a tanítványai segítségét. A ráckevei templom több mint hatszáz négyzetméteres falfelületének festését nyolcadmagával készítette el. Jó két tucat tanítványa van, bármilyen megrendelést ki tudnak elégíteni.
Akinek legnagyobb, legfontosabb művei templomok falát díszítik, részei a hívő emberek mindennapjainak, segítik őket a lelki elmélyülésben, vajon ő maga hívő ember-e? Szükség van-e hitre ahhoz, hogy autentikus festmények szülessenek? Patay László nem vallja magát vallásos embernek, bár otthon katolikus neveltetést kapott. Apja kántortanító volt, és édesanyjában is erős volt a hit. Ő maga a győri bencéseknél érettségizett. Mindebből, mondja, megmaradt a hit, és megmaradtak a fő igazodási pontok. Mindezt tudomásul vették megrendelői, a püspökök is, mert a lényeg mégiscsak az, mennyire tudja elhitetni, hogy megfelelő beleérző képessége van, meg tudja-e hittel tölteni a témát. A festő úgy érzi, sikerült megtalálnia a kellő egyensúlyt, anélkül hogy egyházi ember lenne. El tudja hitetni, hogy a munkái bennfentesek, és ez a lényeg. „Nem tudjuk, hogy Michelangelo mennyire volt vallásos, de ez nem is érdekes. Az a fontos, mit sugároznak a művek. És érezzük, hogy Michelangelo hitt abban, amit alkotott” – magyarázza Patay László.
A falképfestészetből elegendő megrendelés híján persze nem lehet megélni. Állami megbízatás évtizedek óta nincsen. A festés mellett Patay László huszonkét évig anatómiát tanított a képzőművészeti főiskolán. Nem akart anatómus lenni, végül a visszavonulni készülő Barcsay Jenő beszélte rá, hogy vállalja ezt a munkát. Tudta ugyanis, hogy Patay tud rajzolni, és ismeri az anatómiát is. A rajzkészség azonban ma egyre kevésbé követelmény a főiskolán. A rajztudás régen kapaszkodó volt a mondanivalóhoz. Az volt a csontváz, véli a festő. Ezt ma már nem tartják így. Pedig az a hiteles mű, amelyik mögött van szakmai biztonság és arányérzék.
A nagy terek festője nem lehet absztrakt művész. Táblaképeit is a realista piktúra jellemzi. A sznobok mindig a legújabbat keresik, mondja Patay László, de az „avíttas” festők szerencséjére a többség szereti tudni, hogy mit ábrázol a kép a falán, hiszen az kelt érzelmeket. Nehéz együtt élni az olyan művel, amelyik csupán tapéta a falon, és gyorsan meg is unható. Ugyanakkor a realista festészetben nehezebb kvalitást létrehozni, mert a kép gyakran elcsúszik a giccs felé, és ez ugyanolyan veszélyes, mint a semmitmondás.
Patay László megkapta a művészi öröklét esélyét. Tudott-e élni a lehetőséggel? Elégedett ember-e? „A XX. században én festettem be a magyarok közül a legtöbb falfelületet – mondja. – Aba-Novák Vilmos közelíti meg ezt a teljesítményt. Ez azonban nem érdem. Ha rossz, amit csináltam, akkor semmit nem ér. Úgy gondolom, hogy van a műveim között olyan, amelyik meg fog maradni, és évszázadokra meghatározza a helyet. Ez megnyugvást ad, mert azt jelenti, hogy nem telt fölöslegesen az életem. És ezt viszonylag kevesen mondhatják el. Biztosan sokan lettek volna még alkalmasak ezekre a munkákra. Nekem volt szerencsém.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.