Kétszáz alatt

Hommer Tibor
2001. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Esik minden kőolajtermék ára a világpiacon, és itthon már kétszáz forint alatt mérik a 91-es benzint és a gázolajat. Íme egy kevésbé szakszerű, de annál pontosabb magyarázata a kőolajtermékek iránti kereslet esésének: „Szeptember 11-e után az emberek, ahelyett, hogy repülnének, nem is autóznak.” A Mol egyik elemzője fogalmazott így, amikor arra kerestek magyarázatot, hogy miért fogy kevesebb üzemanyag szeptember óta Amerikában, mint a terrorcselekmény előtt. Az USA kőolajigénye ugyanis napi egymillió barrellel csökkent, a készleteket feltöltötték, s a korábban oly jellemző importdömping nem nehezedik rá az európai piacra. Az olaj- és termékárak pedig, a kereslet híján, kétéves mélypontjukra zuhantak vissza. Szeptember 11-e óta a gázolaj tonnája több mint hatvan, a benziné pedig majdnem 130 dollárral lett olcsóbb. A kőolaj tonnájáért pedig ma már ötven dollárral adnak kevesebbet, mint a terrorcselekményt megelőző időszakban.
Az árakra ható tényezők tehát igen kedvezően alakulnak. Ezt csak tetézi, hogy különféle szociális megfontolások – enyhén szólva – lazítják az olajkartell (OPEC) tagjainak kvótafegyelmét, aminek ékes tanújelét adták a múlt héten azzal, hogy képtelenek voltak megállapodni egy újabb termeléscsökkentésről. Ha ez a folyamat tovább tart az olajpiacon, beigazolódhat a multik szócsövének, a The Economistnak a prognózisa. A gazdasági hetilap 1999-ben hordónként tízdolláros olajárat vetített előre. Végül volt az 30-35 dolláros csúcsértéken is, minekutána – ki ne emlékeznék rá? – a Mol nem győzte átállítani árjegyzékeit a töltőállomásokon. Ez volt az az időszak, amikor a társaság áttért az úgynevezett árkövető rendszerre, s ha a világpiaci események úgy diktálták, akár naponta, kétnaponta is emelte árait.
A Mol javára írhatjuk, hogy nem hagyott fel árképzési gyakorlatával, s azt az inverz folyamatok esetén is érvényesíti: most is naponta módosítja az üzemanyagok árát, a világpiacon tapasztalható folyamatoknak megfelelően – lefelé. Ez a trend nem éppen kedvező az úgynevezett finomítói árrésnek, viszont mindenképpen üdvös a gázüzletágnak. Mint ismert, a kormány nem járult hozzá a piaci szintű áremeléshez tavaly és az idei évben, ami azt eredményezte, hogy a Mol drágábban importálta a földgázt, mint amennyiért eladhatta a hat regionális gázszolgáltatónak. Ebből a cégnek – saját becslése szerint – legalább 100-120 milliárd forintos vesztesége származik, amit kártérítési perben kívánt megtéríttetni az állammal, hasztalan. Tekintettel arra, hogy a földgáz ára, ha kilenchavi késéssel is, de követi a kőolajét, csökken az a veszteség, ami a vásárolt és eladott földgáz mennyiségének árkülönbözetéből adódik.
Elemzők ma 19-25 dollár körüli éves kőolajárszintet jeleznek előre, ami annak a bizonyítéka, hogy halvány fogalmuk sincs arról, miként alakulnak a piaci folyamatok. Legutóbb a kuvaiti olajminiszter tromfolt rá az elemzőkre, amikor annak a véleményének adott hangot, hogy akár tíz dollárig is visszaeshet a kőolaj hordónkénti ára. Mindenesetre az autóstársadalomnak, de az államnak is rendkívül jól jön az alacsony olajár: nemcsak az inflációra, a cserearány alakulására hat kedvezően, de a gázpiac liberalizációja szempontjából is hasznos. Ha tartós marad az alacsony árszint, úgy jelentősebb kockázatok nélkül lehet majd megnyitni a szabad verseny előtt a hazai gázpiacot..

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.