Közlekedési koncepció új alapokon

A hazai közlekedéspolitikai koncepció átalakításakor elsősorban a gazdaság fejlettségét, tranzithelyzetünket, a lakosságnak a közlekedéssel szemben támasztott igényeit, illetve az egységes európai törekvéseket kell figyelembe venni.

Putsay Gábor
2001. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közlekedéspolitikánknak, amely a 2015-ig tartó időszakot fogja át, hozzá kell járulnia, hogy a térségi különbségek csökkenjenek, a közlekedési hálózatok a jelenleginél biztonságosabbak legyenek, emellett nélkülözhetetlen a versenyképesség előmozdítása – mondta el tegnap Ruppert László, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára a Pallas Páholyban tartott fórumon. A magyar közlekedési rendszer egyik meghatározó eleme lesz az októberben elfogadott gyorsforgalmi és közútfejlesztési program. Ennek egyik részeként a jövő évben a jelenlegi beruházások mellett 43 területen kezdődnek útépítési munkálatok – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
A program költségigénye 302 milliárd forint, a beruházások 2004 elején érnének véget. A gyorsforgalmi útfejlesztéseknél elsősorban a TINA- és a páneurópai rendszerhez tartozó szakaszok élveznek elsőbbséget, egyrészt az EU-csatlakozás miatt, másrészt pedig azért, hogy a jelentős tranzitforgalom ne a településeken haladjon keresztül.
Az ország ugyancsak jelentős fordulóponthoz érkezett a vasúti fejlesztések területén. Az EU a közlekedési alágazatok közötti hatékonyabb munkamegosztás érdekében a vasúti hálózatok nagyarányú fejlesztéséről döntött, ennek egyik eredményeként hazánk 2007-ig ötvenmilliárd forintos ISPA-forráshoz jutott. Ehhez jön a szintén ötvenmilliárdos hazai forrás. Ez három nemzetközi fővonal átalakítására elegendő.
Elsődleges cél, hogy 2600 kilométeren lehetővé kell tenni a 140-160 kilométeres sebességet, így újabb projektekről várható döntés a közeljövőben. A pályavasút a kereskedővasúttól számvitelileg elkülönült, szeptemberben megalakult a pályakapacitás-elosztó szervezet, a magyar vasút jövője az uniós csatlakozást követően attól függ, hogy a pályáinkat mennyire leszünk képesek fejleszteni, és ezzel miképp tudunk gazdálkodni. A kereskedővasutat és más jelentősebb közlekedési vállalatot a jövőben csak akkor illeti meg kismértékű piacvédelem, ha nyereségesen képes gazdálkodni – mondta a helyettes államtitkár.
A légügyben a legfontosabb a központi nemzetközi repülőtér fejlesztése. A háttérbázis kialakítása azért is fontos, mert a légi áruszállítás hatalmas fejlődés előtt áll.
A helyettes államtitkár kiemelte: a közlekedési munkamegosztáson belül a belvízi áruszállítás arányát is növelni kell, amit majd elősegít az újvidéki Duna-híd helyreállítása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.