A porosz nő és a kék angyal

A legendák nem kopnak meg, nem ráncosodnak, nem lesznek szarkalábaik, mert a legendák kortól és időtől függetlenül mindig fényesen ragyognak. A legendásak leglegendásabbja, ha élne, százéves lenne ezekben a napokban.

Ruff Orsolya
2001. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Marlene Dietrich bizonyos értelemben mindig is kortalan volt: a művésznő, aki az anyakönyvi kivonatok szerint a század első évében látta meg a napvilágot, saját bevallása szerint három esztendővel később született. Furcsaságai közül azonban talán még ez volt a legszelídebb. Életét mindvégig a kettősség jellemezte, s ez mindjárt a kezdet kezdetén megmutatkozott. Két apja volt például: a kis Maria Magdalena hatéves volt csupán, amikor édesapja, Louis Dietrich meghalt. Nevelőapja, Eduard von Losch az első világháborúban esett el. Talán az utánuk maradt kettős űr volt az, ami a húszas évek Berlinjének mozgalmas, eszeveszett és időnként polgárpukkasztó világába vezette a fiatal Maria Magdalenát. Családi háttere egészen biztosan nem, hiszen a rendkívül tehetős, poroszosan szigorú anya nem ilyen jövőt szánt lányának. Marlene fiatal évei hegedűórák, francianyelv-leckék és Heine-versek között teltek, és a zenei pályáról végül egy ínhüvelygyulladás miatt volt kénytelen lemondani. Amennyire bízott muzikális tehetségében, annyira kételkedett színészi képességeiben (legalábbis kezdetben), és tegyük hozzá: erre minden oka meg is volt. Max Reinhardt színiiskolája után jelentéktelen mellékszerepek tucatjai következtek: a kövérkés, dundi lány még távolról sem volt az a „femme fatale”, akit a későbbiekben megismerhetett a nagyvilág. Sőt mi több: ekkor már anya és feleség is volt – huszonhárom évesen hozzáment ugyanis Rudolph Sieber segédrendezőhöz, és hamarosan megszületett lányuk, Maria.
Az igazi fordulatot a Két nyakkendő című darab hozta meg számára: igaz, minden jel szerint nem a színészi kvalitásaival tűnt fel. Már csak azért sem, mert a darabban mindössze egyetlen mondatot szólt, ám ez is elég volt ahhoz, hogy meggyőzze Joseph von Sternberget: A kék angyal című mozihoz megtalálta Lola megtestesítőjét. A fess (vagy inkább feslett?) Lola egy csapásra meghódította az egész világot. Marlene hátat fordított Berlinnek, férjét és kislányát hátrahagyva Sternberg karján bevonult az amerikai filmiparba. Gőzerővel beindult a sztárcsinálás: a dundi szőke lányból titokzatos vamp lett, akiért hamarosan bolondult Amerika. A Paramount királynőjeként eleinte Greta Garbo ellenpárjának szánták a német üdvöskét, ám a mítosz önálló életre kelt. Sternberg huszadik századi Pügmaliónként beleszeretett „művébe”, és Marlenével közösen hét filmet forgattak.
Extravagáns szokásaival és öltözködésével hamarosan divatot teremtett: előszeretettel viselt szmokingot és nyakkendőt, s bizony előszeretettel jelent meg férfi- és női társaságban egyaránt. Gyengéd szálak fűzték Hemingwayhez, Jean Gabinhez, Erich Maria Remarque-hoz és a rossz nyelvek szerint berlini évei alatt meghitt viszonyt folytatott a későbbi rivális Greta Garbóval is. Szeretők hosszú sora követte egymást, ám férjétől, Rudolph Siebertől soha nem vált el.
Marlene Dietrich mindenesetre a két világháború között német nőként hódította meg az amerikaiakat és a világot. „Porosz nőként” – ahogy a legendás francia, Jean Gabin nevezte. Amerikában is az ellentétek szorításában élt: miközben szeszélyeitől és önzésétől vezérelve magánéletében a saját feje után ment, addig a stúdiókban már-már poroszos precizitással dolgozott. Sikerei nem kerülték el a Németországban hatalomra került nemzetiszocialisták figyelmét sem: Goebbels – a Führer személyes kérését tolmácsolva – több ízben is filmajánlatokkal bombázta Dietrichet. 1936-ban kétszázezer birodalmi márkát kínált minden olyan filmért, amelyet a színésznő Németországban forgat, továbbá felajánlotta, hogy személyesen választhatja ki a forgatókönyvet, a producert és a rendezőt. Marlene Dietrich, aki ekkor már Ernst Lubitschcsal, Billy Wilderral és Alfred Hitchcockkal forgatott, minden alkalommal ridegen elutasította Goebbels ajánlatát. Ekkor – már amerikai állampolgárként – Londonban dolgozott: Korda Sándor instruálta őt A páncél nélküli lovag című moziban. Hideg zuhanyként érte, amikor az Egyesült Államokba visszatérve neve a kassza rémeinek kikiáltott színészek listáján szerepelt. A Paramount hamarosan megvált csillagától.
A háború kitörése Franciaországban találta, Erich Maria Remarque oldalán – az írót párizsi napjaik ihlették A diadalív árnyékában megírására. Két év kallódás után végül Joe Pasternak kínált neki újra szerepet Hollywoodban. Könnyedebb, humorosabb darabok következtek, egy westernfilmhez például John Wayne-t választotta partneréül. Mindeközben tombolt a világháború. A megközelíthetetlennek vélt színésznő leszállt elefántcsonttornyából, és csatlakozott egy földalatti szervezethez, a Hollywood-bizottsághoz, amely európai menekültekről gondoskodott. Marlene Dietrich ekkor ismerkedett meg a legendás színésszel, Jean Gabinnel. A „porosz nő” nemcsak ágyát és asztalát osztotta meg a Vichy-rendszer elől menekülő franciával, de követte őt a frontra is.
Az Anyám, Marlene című könyvében lánya, Maria kíméletlenül leszámol az anyját övező legendákkal, azt állítván, hogy „A Dietrich” (ahogy ő nevezte) antifasiszta eszméi sokkal inkább az apjáéi voltak: „Anyám elég intelligens volt ahhoz, hogy felismerje, ha valaki valami fontosat lát – nyilatkozta egyszer Maria Riva – attól a perctől kezdve, hogy egy gondolatot magáévá tett, az már az ő ötlete volt.” A nemegyszer pénzhajhászással megvádolt lány szerint anyját nem annyira a politikai meggyőződés vezérelte, sokkal inkább az imázsát féltette. Marlene Dietrich mindenesetre a mundért magára öltve Észak-Afrikában, Olaszországban és Franciaországban szórakoztatta búgó hangjával a katonákat. A „Lili Marleen” ettől az időtől kezdve vált névjegyévé. Gabin szerelmét nem szerezte viszsza, ám helytállásáért a háború után a franciák becsületrenddel, az amerikaiak pedig szabadságérdemrenddel tüntették ki.
Sok német azonban nem bocsátotta meg neki, hogy – immáron amerikai állampolgárként – a háború alatt szembefordult Németországgal, és az amerikaiak oldalán harcolt a nácik ellen. Amikor 1960-ban hazalátogatott, meglehetősen viharosan fogadták Berlinben, voltak, akik „Marlene, menj haza!” bekiabálással fejezték ki nemtetszésüket. A közönség mégis lelkesen fogadta, a színésznő azonban életében soha többé nem tért vissza Németországba. Mint mondta: „A németek és én már nem beszéljük ugyanazt a nyelvet.”
Hitchcockkal, Wilderral és Fritz Langgal dolgozott együtt ebben az időben, ám karrierje az ötvenes években új fordulatot vett: Las Vegastól Londonig, Rio de Janeirótól Tel-Avivig varázsolta el a közönséget hangjával és áttetsző ruhakölteményeivel. A siker felülmúlhatatlan volt. Egyre kevesebbet forgatott, utolsó jelentős mozija Az ítélet Nürnbergben volt, legvégül pedig a Just a gigolóban szerepelt. Életét ekkor már nem annyira a film, mint inkább az éneklés töltötte ki. 1975-ben azonban Sydneyben leesett a színpadról, és combnyaktörést szenvedett. Színpadi karrierje ezzel véget ért. Marlene Dietrich, akit – ahogy ő mondta – életében halálra fotóztak, soha többé nem engedett be fotóst vagy filmest párizsi otthonába. Életének utolsó éveiben Maximilian Schell készített róla dokumentumfilmet – ám a felvételen csak hangját hallani az öregedő dívának, és csupán sziluettje jelenik meg a filmben. Rettegett az öregedéstől és a magánytól. Barátai és szerelmei ekkorra már mind elmentek: nem élt már Hemingway, Piaf és Cocteau sem. Betegen, visszavonultan, saját legendájának börtönében élt 1992-ig.
A kék angyalt, aki életében nem volt hajlandó visszatérni Németországba, kívánságának megfelelően Berlinben temették el. Ha élne, december 27-én lett volna százéves.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.