A végső döntés a fogyasztó kezében van

December 23-tól a vezetékes távközlés liberalizációjának következtében az eddig monopolhelyzetben lévő szereplők egyeduralma véget ér. Frischmann Gábor, a Hírközlési Főfelügyelet (HÍF) elnöke lapunknak adott interjújában elmondta, hogy a nyáron olyan jogszabályi keret született és lép most életbe, amellyel kiegyensúlyozott, a nemzetgazdaság és a fogyasztók érdekeit szolgáló piac alakítható ki néhány éven belül.

Csákó Attila
2001. 12. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Frischmann Gábor elmondta: a vezetékes távközlési piac liberalizációját kihasználó és az abban új szolgáltatást indító cégeknek december 23-tól be kell jelentkezniük a HÍF-nél. Az azonos feltételek megteremtése, az egyidejű piacra jutás biztosítása céljából a jogszabály még harminc nap várakozási időt köt ki. A társaságok majd csak ennek az intervallumnak a letelte után kezdhetik meg szolgáltatásukat. Az eddig monopolhelyzetben lévő szolgáltatóknak biztosítaniuk kell az újonnan érkezők részére a költségalapú összekapcsolást, az újak pedig jogosultak a szerződések megkötésére. Január 23-ig kell az összekapcsolási referenciaajánlatokat benyújtani jóváhagyásra az eddig monopolhelyzetben lévőknek a Hírközlési Döntőbizottsághoz. Erre azért van szükség, hogy a költségalapúság biztosított legyen az összekapcsolási szerződésekben. Az engedélyezéskor azt vizsgálják, hogy az összekapcsolási díjak valóban költségalapúak-e.
A szakember rámutatott: a referenciaajánlatok kedvezőtlen esetben akár fél évig is elhúzódhatnak. Ez a késedelem azonban a piacnyitást nem veszélyezteti, hiszen például a piacot eddig uraló Matávnak tárgyalási és szerződéskötési kötelezettsége van december 23-tól, függetlenül attól, hogy van-e referenciaajánlata. Egyébként a cégek közötti elszámolás a jóváhagyott referencia alapján történhet meg. A vezetékes és az internetszolgáltatók díjmegosztásának igazságosságát firtató kérdésről az elnök ekképpen vélekedett: ezt objektív alapon nehéz megközelíteni, az viszont biztos, hogy a vezetékes szolgáltatóknak a bevételből át kell adniuk. A legfontosabb szempont, hogy olyan döntés szülessen, amely a hazai internetpiac mihamarabbi széles körű elterjedését biztosítja.
Az Európai Unió tagállamaiban már 1998. január 1-jétől liberalizált a piac. A mindennapi gyakorlat azonban szükségessé tette, hogy időnként a szabályokon kisebb korrekciókat hajtsanak végre. Ha valami nem működött kellően a verseny biztosításában, a bizottság szokatlan eréllyel rendelt el intézkedéseket. Frischmann Gábor ismertette, hogy a magyar jogszabályalkotók ezeket az uniós tapasztalatokat figyelembe vették, ugyanakkor kiemelte: az EU már liberalizált piacának reformja is beindult, s egyszerűsödnek a szabályok. Összességében az a jogszabályi rendszer, amely nálunk kerül bevezetésre, jogi szempontból legalább olyan szintet ér el, mint az 1998-as uniós törvények, ugyanakkor még nem illeszkedik a jövő évben megszülető uniós szabályozáshoz. Ez az „elmaradás” azonban a hazai piaci folyamatokat és arányokat nem boríthatja fel. A jövő tavasszal megszülető új uniós távközlési szabályokat 15 hónapon belül fogják alkalmazni a tagállamok, így erre várni vétek lett volna hazánknak. Ha Magyarország 2004-ig az unió tagja lesz, akkor természetesen ezeket a megváltoztatott szabályzókat is át kell majd vennie.
A Hírközlési Döntőbizottság nem fogadta el a Matáv első, az előfizetői hurok bérbeadásáról szóló referenciaajánlatát. (Ez a szaknyelvben huroknak nevezett vezetékszakasz a központ és a fogyasztó közötti vezetékszakaszt jelöli.) Arra a kérdésre, hogy miért utasították el, illetve hogy ha a második ajánlat sem felel meg, az befolyásolja-e a piacnyitást, a szakember az alábbiakat válaszolta: az első referenciaajánlat valóban nem felelt meg mindenben a jogszabályoknak, s abban értelmezési hibák is voltak. Azt azonban látni kell, hogy a jogszabály kihirdetése és az ajánlat benyújtása között csak néhány nap telt el. Ez pedig kevés! A megadott adatok alapján nem lehetett egyértelműen ellenőrizni az árak költségalapúságát. A HÍF bízik abban, hogy a Matáv második ajánlata már értékelhető lesz, hiszen ez a távközlési vállalat érdeke is. Ellenkező esetben ugyanis a felügyelet feladata lesz a költségalapúság megállapítása. Ha mégis a HÍF-re várna a díj megállapítása, s ennek mértéke a Matávnak elfogadhatatlan, akkor a cég bírósághoz fordulhat, de a többi szolgáltatóval ennek ellenére szerződést kell kötnie. A bírósági procedúra lezárultáig minden esetben a HÍF által megszabott feltételek mellett kell szolgáltatniuk. Sok uniós országban ez nem így történt, annak megvalósítását korlátlan ideig húzták.
Frischmann Gábor kifejtette, hogy a hurok bérbeadási költségének megállapításakor figyelembe kell venni az iparágban elfogadott átlagos tőkeköltséget, ami természetesen tartalmaz hasznot, ám extraprofitot semmiképpen.
Az elnök hangsúlyozta: az igazi, a klasszikus verseny az árak csökkenéséhez vezet, az ideális versenytől azonban még messze vagyunk. A törvény feladata, hogy ennek megvalósulását támogassa. Például amíg ez – esetleg – csorbát szenved, addig a HÍF élni fog jóváhagyási jogosultságával. Az árak vélhetően eleinte a nagyfogyasztók esetében fognak csökkenni, s a piacnyitás előnyeit legkésőbb a kisfogyasztók érzik majd meg. Az egyetemes szolgáltatás miatt azonban azok is találhatnak maguknak megfelelő szolgáltatási csomagot, akik egyébként keveset használják telefonkészüléküket. A nekik készített felhasználói csomagok vélhetően többe kerülnek majd a szolgáltatóknak, mint az ebből származó bevételük. Ennek különbözetét az egyetemes szolgáltatási alap fogja finanszírozni, amely valamennyi távközlési szolgáltató befizetéseiből fog táplálkozni.
Az internet- és a telefonszolgáltatók közötti díjmegosztásról szóló végrehajtási rendelet mihamarabbi elkészülése elengedhetetlen a kis internetszolgáltatók életben maradásához. Ennek késedelme azonban nem veszélyezteti a liberalizációt. Az eddigi monopolhelyzet megváltoztatása céljából a törvény a helyzeti előnyben lévőknek többletkötelezettséget határoz meg a piac új szereplőivel szemben. Az aszimmetrikus kötelezettség azonban nem jelenti azt, hogy a jogszabály befolyásolná a fogyasztó döntését. Ha a belépő versenytárs nem tud kedvezőbb ajánlatot tenni, akkor a fogyasztó nem fog átpártolni hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.