Az alapszolgáltatás mindenkinek jár telefóniában

A távközlés liberalizációja választási lehetőséget jelent, azt, hogy a fogyasztó melyik távközlési szolgáltatót, s ahhoz tartozóan milyen minőséget választ – foglalja össze a lényeget Aranyosné dr. Börcs Janka, a Hírközlési Főfelügyelet (HÍF) jogi igazgatója. Az egyetemes szolgáltatásoknál természetesen lesz minőségi előírás, amit minimálisan nyújtania kell majd mindenkinek elérhető áron.

Zsohár Melinda
2001. 12. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyértelműen fogalmazhatunk úgy, hogy december 23-án megszűnik a Matáv monopóliuma?
– A Matáv kizárólagos jogosítványa szűnik meg a távbeszélő-szolgáltatás nyújtására.
– Egyik napról a másikra megváltozik minden?
– Természetesen nem. A Matávon kívül mások is kérhetik majd, hogy a hatóság távbeszélő-szolgáltatóként vegye őket nyilvántartásba, és ha megfelelnek a jogszabályi előírásoknak, akkor ők is jogosultak lesznek rá.
– Elképzelhető, hogy december 23-tól teljesen ismeretlen távbeszélő-szolgáltatók is megjelennek a vezetékes távközlési piacon?
– Bárki jelentkezhet, magánszemély is. A Matáv koncessziós szerződésével kapcsolatban szűnik meg a kizárólagosság. Ahol a Matávnak országos koncessziója volt (ilyen az ország nagy része), ott léphet föl december 23-tól más szolgáltató. A Matávnak is van viszont helyi koncessziója, mellette működnek egyéb koncessziós társaságok, s mivel szerződéseik később köttettek, később is járnak le. Azokon a területeken, ahol ezek a kizárólagos jogok élnek, ott majd csak a kizárólagosság lejártának időpontjától jelentkezhet más szolgáltató.
– Az országban a Matáv Rt. birtokol harmincegy primer körzetet, s e harmincegy körzetben bárki bejelentheti, hogy távbeszélő-szolgáltatást nyújt, de a fennmaradó primer körzetekben csak akkor léphet föl más, ha lejár a kizárólagossága az ott jelenleg szolgáltatónak. A liberalizációval párhuzamosan a távközlést felügyelő hatóság szervezetében is átalakul. Eddig jellemzően engedélyező típusú tevékenységet látott el, mostantól viszont a hangsúly a piacfelügyeletre kerül, az ellenőrzésre tevődik át.
– Mennyiben új a hírközlési törvényünk?
– Az új törvény egyszerre vonatkozik a postára, a frekvencia-gazdálkodásra és a távközlésre. Az előző távközlési törvény készültekor, 1992-ben is fölmerült, hogy egységesen kellene szabályozni a távközlést és a frekvenciagazdálkodást, hiszen szorosan kapcsolódó szabályozási területek. A küldemények: adatok, jelek, információk továbbítása a távközlési infrastruktúrán keresztül történik, s ezekbe nyilvánvalóan a posta is beletartozik.
– A megalakult döntőbizottság a közigazgatásban új formáció?
– Az új törvény szerint a Hírközlési Felügyeletnek három szerve van: a Hírközlési Főfelügyelet, a Hírközlési Területi Hivatal és a Hírközlési Döntőbizottság. Mindegyik önálló hatáskörű szerv, a törvény és a kormányrendelet határozza meg a feladataikat. A döntőbizottság fogja kijelölni a szolgáltatók közül azokat, amelyek jelentős piaci erőkkel rendelkeznek.
– Mi alapján?
– A döntőbizottság a piaci szereplőket, vagyis a szolgáltatókat leginkább érintő, kiemelt jelentőségű ügyekkel foglalkozik. Aki jelentős piaci erővel rendelkezik, arra pluszkötelezettségeket ró a törvény. Például az előfizetői hurok átengedésére szerződéskötési kötelezettsége van. A párhuzamos infrastruktúrák kiépítése ugyanis nem lenne kívánatos.
– Tehát ha a Matáv kiépítette az előfizetői hurkot, akkor a fogyasztó hiába választ másik telefonszolgáltatót, az nem építhet ki új vezetéket.
– Ha akar, akkor kiépíthet. De ha a Matávnak eleve rendelkezésre állnak ezek a vezetékek, miért kellene?
– Köteles a másik szolgáltatóval megkötni a Matáv a szerződést? Üzleti indokokra hivatkozva nem mondhat nemet?
– Az előfizetői hurok átengedése valójában szolgáltatás. Ezért cserébe a Matáv költségalapon kiszámított árakat határoz meg, amelyet az új szolgáltató köteles megfizetni.
– Az olyan helyen, ahol még nincs előfizetői hurok, s az új szolgáltató építi ki, az előfizető később meggondolhatja-e magát?
– Igen, ha később mégis másik szolgáltatót választ. A két cég hálózati szerződést köt, a hurkot átengedi egyik a másiknak. Senki nem diktálhat önkényesen árat, költségalapon történik annak megállapítása.
– Magyarországon hány jelentős piaci erővel bíró cégre lehet számítani?
– Nem sokra, mert a távközlési piacot négy meghatározó szolgáltatási piacra osztja a törvény: az összekapcsolási, a bérelt vonali, a távbeszélő- és a rádiótelefon-piacon kell megállapítani, hogy kik szolgáltathatnak. A döntőbizottság eldönti, közülük kik jöhetnek számításba.
– Mindenki azt remélte, hogy a távközlési liberalizációval a szolgáltatások árai csökkennek.
– Ez nem látható előre. Legalább két év szükséges ahhoz, hogy konkrét következtetéseket lehessen levonni. Azért nem várható robbanásszerű változás a vezetékes telefonárakban, mert ’92–93-tól már árliberalizáció folyik, az árszabályokat évről évre konszenzussal állapították meg, mindig a tarifakiegyenlítés volt
a cél.
– Az előfizetési díjakat hosszú ideig alacsonyabban állapították meg, mint a tényleges költségek indokolták volna. A hiányt pótolták ki a távolsági és forgalmi díjakkal. Az árliberalizáció valójában a kiegyenlítést szolgálja. Nem lehet jelentős változás, mert már nincsenek tartalékok.
– Sokan abban bíznak, hogy a verseny megszünteti az alap-előfizetési díjat, csak a telefonálás után fizetnénk.
– Erről korai nyilatkozni, valószínűleg nem így történik. Az azonban látható, hogy lesz egy egyetemes szolgáltató, amelyik megfelelő minőségű, a törvény által pontosan szabályozott távbeszélő-szolgáltatást biztosít. Ezt pedig az egész ország területén mindenkinek elérhető áron kell nyújtani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.