És lett világosság

A kútvölgyi Batthyány László Katolikus Gyermekotthonban, ebben a völgy fölé könyöklő, modern épületben ötvenkét vak gyermeket gondoznak. Ez az egyetlen intézmény Magyarországon, ahol az óvodától a középiskoláig speciális oktatásban tudják részesíteni a látássérülteket. Az intézet adományokból él.

Balavány György
2001. 12. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanítványai megkérdezték tőle: Mester, ki vétkezett, ez, vagy a szülei, hogy vakon született? Jézus így válaszolt: nem ő vétkezett, nem is a szülei; azért van ez így, hogy láthatóvá legyenek rajta az Isten dolgai.
(János evangéliuma 9, 2–3.)

Miért hideg a kezed? – kérdezi Dóri. Anna nővér úgy fogja tenyerébe a gyerek arcát, mint egy ritka, törékeny tárgyat. Lassan elengedi: mert kint voltam. Hideg van kint? Hűvös. Az ágy fölött feszület. Dóri hason fekszik, s amikor megmondják neki, hogy hét végén hazaviszi a nagymama, ficánkolni kezd örömében. Le ne ess, te – mondja a nővér, és elköszön. Dicsértessék – szól utána Dóri. A folyosón a szenteket domborművek ábrázolják, derékmagasságban elhelyezve, hogy meg lehessen tapogatni őket. Ebben a házban a lakók a kezükkel látnak.

A könyvtárszobában csönd van, csak a felmosóvödörrel kolompol valaki a folyosón. Csöndes derűt sugároznak a tárgyak, a mozdulatok, a szavak és Fehér Anna szemei is a vastag szemüveg mögül.
Ötvenkét gyermekünk van, s ez több, mint az engedélyezett létszám – mondja a szerzetes nővér, az intézmény igazgatója. Heten bejárnak, a többi bentlakó. Némelyikük lát egy kicsit, a nagyobb tárgyakat, a fényt észreveszi. Az ő látásukat, amennyire lehet, igyekeznek fejleszteni. És vannak gyerekek, akik nemcsak vakok, mozgássérültek is.
Az ép értelműek együtt tanulnak, ötös csoportokban. Az enyhe értelmi fogyatékos (korszerű meghatározás szerint: tanulásban korlátozott) gyerekekkel kisegítő program keretében foglalkoznak, akárcsak a középsúlyos értelmi fogyatékosokkal. A gyerekek többsége korán veszítette el a látását. Általában koraszülöttek, vagy a terhesség alatt rubeólafertőzést kaptak. Némelyiknek agydaganata, szemdaganata volt, de olyan gyerek is akad, aki krónikus középfülgyulladás miatt látását is, hallását is elvesztette. Négy siket-vak gyermek él az intézetben, velük csak érintésekkel lehet kommunikálni.
A bentlakók egy része állami gondozott. A többinek van családja, de ilyen gyereket eltartani, gondozni nagyon nehéz, és sokba kerül.
– Naponta hordani ilyen-olyan terápiára, főleg vidékieknek, a mai benzinárak mellett – mentegeti a szülőket Anna nővér.
Egyetlen ilyen intézmény működik Magyarországon. Orvosokból álló szakmai bizottság dönt arról, hogy javasolják-e egy sérült gyermek intézeti elhelyezését. Sokkal több a rászoruló, mint ahányan elférnek; általában az esetek sürgőssége szerint mérlegelnek.
– A csecsemőotthonokat mostanában kiürítik, s van olyan gyerekünk, akit azért kellett gyorsan fölvenni, mert már egymaga volt a csecsemőotthonban – mondja Anna nővér. Egyébként kétéves kortól fogadnak gyerekeket; sokan itt teszik meg az első lépéseket, itt kezdenek kanállal enni, itt mondják ki az első szavakat.
Állnak a kicsik az üvegajtónál, néhányan topogva, ketten babakocsiban, egy kislány gurulós járókeretet fog, hopp! – elesik; szőke hajú férfi, az egyik gyermekgondozó kapja fel és állítja vissza a járókeretbe. „Aki áll, vigyázzon, hogy el ne essék” – idéz a Bibliából. Dicsértessék – köszönnek Anna nővérnek a gondozók. Az üvegajtó mögött a kert, a kert mögött a világ, a télies budai hegyek. Anna nővér becézgeti, kotkodácsoló szeretettel veszi körül a kicsiket, s gyorsan ellenőrzi, eléggé fel vannak-e öltöztetve. Nyitják az ajtót, behúz a csípős, friss levegő, a járókeretes kislány megint elesik; hátára perdül, a gondozónő gyorsan felkapja, öleli, vigasztalja.
– Máskor olyan ügyes – mondja –, jaj, csak egy pillanatra hagytam ott.
Összesen ötvenketten dolgoznak az intézetben, gyógypedagógus, szomatopedagógus, általános iskolai tanító, konduktor, gyógytornász, gyógypedagógiai asszisztensek, gyermekgondozók – de csupán tizenketten vannak főállásban. Orvos hetente egyszer jön. Anna nővér azt szeretné, ha minden munkatárs főállású lenne.
„Kedves Miss Fehér, köszönöm 1981. augusztus 28-i levelét; imáim kísérik Önt, hogy Isten áldja meg a munkát, amelyet meg akar kezdeni. Az Ő munkája ez, és biztos vagyok benne, hogy megad minden szükséges dolgot hozzá. Ön pedig érezze át a Tőle való teljes függőség örömét. Isten áldásával: M. Teresa.” Amit Teréz anya írt levelében az intézmény alapításakor, szóról szóra beigazolódott. A gyermekotthon adományokból él. A napokban tizenegyezer márkát vehettek át Orbán Viktortól. A miniszterelnök – akinek rezidenciája az intézmény közelében található – a Münchenben november 3-án kapott Franz Josef Strauss-díj egyik felét ajándékozta a gyermekotthonnak. Vannak természetbeni adományok is; kapnak terményeket vidékről – legutóbb Püspökhatvan környékéről hoztak krumplit, répát –, s van, aki segíteni jön, például az esti fürdetésben, ami igen nagy feladat. Utóbb pedig egy kedves vállalkozótól tizenötezer pár zoknit kapott a gyermekotthon. Két köbméter zokni – sóhajt Anna nővér.

Sorra járjuk a tantermeket, az egyikben éppen a Braille-írógép használatát tanulják. A látásmaradványos gyerekek egy másik teremben, külön erre a célra készült asztalokon dolgoznak, nagyítók és olvasótelevízió segítségével.
– Fontos szerepet kap a zongora, terápiás jelleggel, valamint a művészeti és ének-zene oktatásban is – mondja Fehér Anna. – A vak gyerekek nagyon szeretnek zongorázni. Rendszeresen tartunk kézimunkaórákat, a feladatokat a gyerekek állapotához igazítva. Ez arra is jó, hogy a tapintásuk finomodjék, és fejlődjön a kézizomzatuk.
Lent az alagsorban úszómedence is van; az úgynevezett hidroterápiás mozgásfejlesztés, úszásoktatás nagy lehetőség a mozgássérült gyerekek számára. A tornateremben kondicionáló kerékpárok találhatók, mászóka, bordásfal… Az ép mozgáskészségű vak gyerekek ugyanolyan elevenek, mint mások, csak jobban kell rájuk vigyázni. Anna nővér meséli: egyszer nagy zsivajt hallott az egyik szobából, benyitott, hát egy kisfiú ugrált az ágyon, kezében feszületet lóbálva. Tedd azt le gyorsan! Miért? – kérdezett vissza a gyerek – Jézusnak nem szabad hintázni?
Az intézményben tizennyolc éves korukig lakhatnak a gondozottak. Fehér Anna fontosnak tartja a sorsuk további egyengetését is. Felnőtt látássérültek részére havonta kétszer tartanak összejöveteleket, hetente bibliaórákat, évente zarándoklatokat, lelkigyakorlatokat. Ennek a lelki gondozásnak a Batthyányi téri Szent Anna-templomban van a központja, ahol egy kis könyvtár áll a látássérültek rendelkezésére, hangos és Braille-könyvekkel.
– De van olyan gyerekünk is – mutat Anna nővér a folyosón sepregető fiatal hölgyre –, aki, miután betöltötte a tizennyolcat, egy vargabetű után visszakerült. A törvény szerint kiértesítették a szülőket, hogy a leányuk nagykorú lett. Akkor a szülők megjelentek, a leányt hazasimogatták. Otthon a kis pénzét elvették tőle, aztán éheztették, a kukoricapajtában aludt. Visszajött, és azóta itt szolgál.

Szeretnék bővíteni a befogadható létszámot – mondja el a vágyát Anna nővér. Itt, a szomszédban van az Egészségügyi Minisztérium egy elhagyott kórházi részlege, üresen állnak a pavilonok. Nagy segítség lenne, ha ezekből hármat megkaphatnának.
A munkatársak felvételénél fontos szempont, hogy a jelentkező gyakorló keresztény legyen. Általában katolikusok, de van református alkalmazott is. A munkatársak részt vesznek a hittanórákon, a közös miséken. A szülőket tájékoztatják arról, hogy a szociális gondoskodás és a megfelelő oktatás mellett a hitre nevelés a cél. A sérült gyerekek különösen fogékonyak az evangéliumra – mondja Anna nővér. Korán fontossá válik számukra az „istenkapcsolat”, és ez tartást, életcélt, belső békességet ad nekik. „Nekem az Úr Jézus a támaszpontom. Őhozzá fordulok jóban, rosszban” – mondta egy tizenegy éves gyerek. Egy kilencéves gondozott szerint: „hogy megismertem, azt jelenti, hogy Isten gyermeke lettem, és Jézussal lehetek”. Egy tizenöt éves mozgáskorlátozott, vak cigány fiú mondta: „azért járunk hittanra, hogy Jézus tanítását megismerjük, magunkévá tegyük, otthon továbbadjuk, és úgy éljünk, mint egy keresztény” – idézi Anna nővér, aki szerint az ilyen hitvallás értékesebb, mint egy mélyenszántó teológiai disszertáció. Erre mondta Jézus, hogy: „áldalak téged, Atyám, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől, és a kicsinyeknek megjelentetted”. Ezeknek a gyerekeknek a hit nemcsak egy fogalomrendszer elfogadása, hanem személyes élmény.
– Vajon nem jut eszükbe, hogy ha egyszer jó az Isten, miért engedi, hogy ők sérültek legyenek? – teszem fel a kérdést.
– Nemcsak eszükbe jut, meg is kérdezik – feleli az apáca. – Azt szoktam erre mondani, hogy mindenki sérült. Van, akinek látszik a fogyatékossága, van, akinek nem. Rengeteg ember él belső, lelki nyomorúságban, mert nincs békessége az Istennel. Ezek a gyerekek az ilyen embereknél sokkal egészségesebbek. Isten azt akarta, hogy ebben az állapotunkban tegyünk tanúságot az ő szeretetéről. Persze nem mindig és minden helyzetben könnyű ezt elfogadni. A mi gyerekeinknek például különösen nagy krízist jelent a kamaszkor – mondja Fehér Anna. – A kamasz önállósodik, nem hajlandó függeni senkitől és semmitől. Tizenkét éves korukban feltör belőlük a vád, a mások eltaszítása, közben némelyikük a vécére sem tud egyedül kimenni. Sokan nem képesek megfogalmazni a problémájukat, de minél értelmesebb a gyerek, annál mélyebb lelki krízist él át ezekben az években. Sok szeretettel át lehet segíteni őket ezen az időszakon. Ehhez azonban szükséges, hogy hitelesek legyünk: az életünkön legyen látható az, amit tanítunk nekik. Ezért elengedhetetlen az itt szolgálók egysége, hogy meg tudjuk oldani a konfliktusokat, kizárni a feszültséget, és fél szavakból is megértsük egymást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.