Mit ünneplünk karácsonykor?

Mezei Balázs
2001. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közismert, hogy a názáreti Jézus földi születésének az ünnepe nem állt mindig a keresztény ünnepkör középpontjában. Az első keresztény évszázadokban a teológusok közül sokan helytelenítették azokat a törekvéseket, amelyek a názáreti Jézus földi születésének pontos idejét kutatták. A korai kritika hátterében a kereszténység önértelmezésének néhány sajátos vonása állt. Eszerint a názáreti Jézus földi történetének súlyponti eseménye nem a születés, hanem a feltámadás; ezen keresztül történik meg az elbukott emberiség megszabadítása a bűnös állapotból és visszavezetése az eredeti állapotba, amely az Istennel való egyesülés teljessége. Ez a teljesség ugyan nem valósulhat meg a földi élet során, ám megvalósul ezt meghaladva abban, amit e világhoz képest túlvilágnak nevezünk. A korai kereszténység határozott túlvilági hangsúlya egyes körökben mint a hamarosan bekövetkező végítélet jelent meg; másutt abban a felismerésben, hogy a kinyilatkoztatásban, vagyis a názáreti Jézus földi működésében az isteni valóság soha nem tapasztalt áttörése valósult meg ebben a világban.
Az a tény, hogy a kereszténységben fokozatosan előtérbe került a földi születés ünnepe, a kereszténység hangsúlyainak átalakulására utal. Mint az egykori római világbirodalom győzedelmes vallása, a kereszténység sok tekintetben a politikai hegemónia szellemi kifejezőjeként kívánt fellépni. Ennek érdekében egyesítette magában a hellenizmus magaskultúrájának szinte egészét, különös tekintettel ennek legfőbb alakjára, a filozófiára. A filozófia olyan csúcsteljesítménye volt a hellenizmusnak, amelyhez hasonló a mai nyugati kultúrában nem található. Egyesült benne enciklopédikus tudomány, vallás és életvezetés; teológiai gondolkodás és ennek gyakran paradoxikus kifejezése. Amikor a kereszténység magába szívta a filozófiát, egy kultúra végső magaslatait hódította meg és állította bele abba a fénybe, amelynek forrását a kinyilatkoztatásban jelölte meg. A korai felfogás szerint a görög filozófia éppúgy előkészítése volt Jézus eljövetelének, mint a zsidó vallás; míg ez utóbbi a zsidóságot készítette fel a messiás érkezésére, addig a filozófia a hellenizmus világát.
A kinyilatkoztatás konkrét történetisége soha nem volt kérdéses; értelmezése azonban már vitára adott okot. A kezdeti felfogás szerint e történet csak jelképességében fogható fel helyesen: az ószövetségi események allegorikusan utalnak a Krisztus-eseményre, amelynek értelme a kereszténység szellemi valóságában teljesedik be. Maga a Krisztus-esemény nem jelképes; benne véges és végtelen valóságosan összetalálkozik; az ég egyesül a földdel és átlényegíti azt. Ez fejeződött ki a keresztény liturgiában, az áldozati aktusban, amelynek során a kenyér és bor Krisztus valóságos testévé és valóságos vérévé változik át. Az átváltozás e felfogása – amely a reformációig töretlenül megmaradt a kereszténység egészében – a végesség azon valós lehetőségére utal, hogy egyesüljön a végtelennel. A véges világ ennek ellenére megőrzi sajátos vonásait; ezt jelenítette meg az a hagyományos felfogás, hogy a kenyér és a bor akkor is Krisztus valóságos teste és vére, ha ezt nem vagyunk képesek meglátni; a kenyér és a bor látszata vagy színe alatt Krisztus valóságos teste van jelen.
A kenyér és a bor színéről szóló felfogás megmutatja, hogyan viszonyult a kereszténység saját történetéhez. E történet ugyancsak látszat, amely mögött Isten üdvözítő akarata munkál; ez az akarat nem törli el, hanem áthatja a történeti valóságot. A történeti kötődésben kifejeződő evilágiság a keresztény évszázadok folyamán egyre határozottabban előtérbe került. A birodalmi vallás történeti vallássá alakult, intézményei kikristályosodtak, tanítását kodifikálták, és elhatárolták az eltérő felfogásoktól. A kereszténység külsőségeiben is a környező világhoz hasonult, amit mind a mai napig őriz akár a katolikus miseruházat, akár az ortodox templomépítészet késő római stílusa. E folyamatban a kezdeti euforikus élmény fokozatosan helyet talál magának a történeti körülmények sokaságában. A keresztény tanítást megvédik azoktól, akik el akarják vitatni történetiségét, így Markiontól, aki az ószövetségi elemeket ki akarta küszöbölni a keresztény szentírási kánonból. De megvédik azoktól is, akik e történetiséget túlzó formában akarják hangsúlyozni, és a kereszténységben nem láttak mást, mint a történeti zsidó vallás módosulását. A kenyér és bor valóságos átváltozásának az elvetése a protestantizmusban nem arra vonatkozott, hogy a reformátorok kétségbe vonták volna Isten üdvös jelenlétét a valóságban, hanem inkább arra, hogy e jelenlét beleszorulása a tradíciókba szerintük a lényeget tette hihetetlenné: az örökkévalóság áttörését a történeti valóságon.
A dogmatikai viták során a teológusok arra a belátásra jutottak, hogy a Krisztusban meglévő emberi és isteni természet elválaszthatatlan és összekeverhetetlen egységet alkot. Ehhez hasonlóan a kereszténység is igyekezett megmaradni az evilágiság és a túlvilágiság kettősségének egységében. Az egyensúlyt azonban nehéz megőrizni. A tradíciók növekvő tömege, a folytonosan változó kulturális és politikai környezet érvényesülése során a vallás eredeti ereje sok helyütt fokozatosan gyengült, és átadta helyét a külsőségeknek. Ezt a folyamatot fejezik ki azok a törekvések is, amelyek üneppé avatták a názáreti Jézus földi születésének időpontját; majd a karácsonyi ünnepet – az V. század során – a római szaturnália időszakára helyezték. A szaturnália a birodalom legnagyobb ünnepe volt, amelynek középpontjában a természet megújulása állott. A keresztény születésünnep ráillesztése erre az időszakra nemcsak politikai aktus volt, hanem követte a kereszténység önértelmezését: eszerint a természeti megújulás ünnepét a természetfeletti megújulás váltja fel, ahogyan a kinyilatkoztatás is természetfeletti módon újítja meg a világot. A gesztus azonban visszájára fordulhat; a természetünnep átalakítása a természetfelettiség ünnepévé az ünneplés hosszú tradíciója során maga is természetivé válhatott. Ez nemcsak abban mutatkozott meg, hogy a kereszténység fokozatosan tradicionális vallássá alakult át, hanem abban is, amit mai kifejezéssel szekularizációnak, a vallás elvilágiasodásának nevezünk.
A szekularizáció már kifejezésében is kettősséget mutat. A szó eredete, a latin saeculum nemcsak evilág időszakot jelöl, hanem átvitt értelemben az örökkévalóságot is: per saecula saeculorum magyarul így hangzik: mindörökkön örökké. A kifejezés kettőssége felfedi a szekularizáció külső és belső folyamatát. Külsőleg úgy tűnik, hogy a vallás fokozatosan felbomlik a szekularizációban. De úgy is felfogható, hogy a vallás éppen ebben e felbomlásban hatja át a saeculum evilági valóságát, ahogyan az újszövetségi hasonlat szerint is csupán az elrothadó mag képes csíraként újjáéledni. A szekularizáció csak egyfelől bomlás; másfelől gyökeres átalakulás, a vallás egyesülése azzal a valósággal, amelyben a születésesemény megtörténik. A karácsony ünnepének szekuláris szétterjedése ennek megfelelően ugyancsak kettős. Egyfelől megmutatja a tradicionalizált vallás hanyatlását, másfelől feltárja, hogy ebben a hanyatlásban az evilági valóság áthatása történik meg. A hanyatlás részben annak következménye, hogy a vallás elfeledkezik a maga transzcendens forrásáról, és beletöredezik a tradíciók sokféleségébe. A szekularizáció ezt a töredezettséget egységesíti abban, hogy a születésünnnepet a szeretet általános ünnepévé lényegíti át. Így a szekuláris felfogásban ismét kifejeződhet az ünnep eredeti tartalmának néhány lényeges vonása; mindenekelőtt az, hogy az ünnep eredeti értelme nem egy idősorban elhelyezkedő időpont ünnepe, hanem az időpontok történeti sorának az áttörése.
A vallási születésünnep és a szekularizált karácsony ekként összetartoznak. A magát vallástalannak nyilvánító szeretet ünnepe, ha szembesül a vallási eredettel, bepillantást nyerhet minden valóság forrásába. Másfelől a magát vallásinak tartó szeretetünnep, ha szembesül a szekuláris szeretetünnep igazi tartalmával, fölfedezheti, hogy a vallás milyen könnyen elfeledkezik a tradíciók mögött meghúzódó esemény eredeti értelméről. A két felfogás így kiegészíti egymást. A szekularizált karácsonyi ünnep megőrzi az eredeti születésesemény jelentőségének egy vonatkozását, hiszen burkoltan arra a gesztusra utal, amelyet az evangélium e szavakkal fejez ki: „Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött fiát adta érte.” Másfelől ebben az utalásban a vallási felfogás is felismerheti a történeti születésesemény azon jelentőségét, amely túllép a tradicionális vallás történeti keretein. Hiszen ez a jelentőség per saecula saeculorum – örökkön örökké – érvényes; vagyis abban és azon keresztül is, amivé a szekularizált ünnepben válik.
E közös szekularizáció ekképpen egységesül; a tradicionális vallási emlékünnep, illetve a belőle kiváló világi ünnepség – mint a kenyér és a bor színei – úgy takarják el előlünk az ünnep valóságos lényegét, hogy mégis biztosak lehetünk e lényeg valóságában. Az ünnep végsőképpeni valósága az a születés, amely nemcsak a természetben megy végbe az év legsötétebb időszakában, ahogyan a római felfogás vélte; nemcsak a történeti időrendben a kialakult tradíció szerint, ahogyan a kereszténység hirdette; s nemcsak az ajándékozás szokásos gesztusában, ahogyan a szekularizált világban gyakorolják, hanem ezt megelőzően és ezen túl mindannyiunk világának átalakulásában, amelyet a kenyér és a bor szín alatti átváltozásának régi tanítása tár fel. Erre utalnak John Donne angol költő szavai, amelyeket Kálnoky László ihletett fordítása így ad vissza:
Nagy kegy, ha embert Isten lelke tölt,
nagyobb, ha Isten embertestet ölt.
A szerző filozófus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.