Olimpiához, turizmushoz korszerű reptér kell

Jövő év elejétől a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) feladatát két utódszervezet veszi át. A Budapest Airport Rt. a repülőtér üzemeltetését végzi, a HungaroControl pedig a légiforgalmi irányítást bonyolítja majd le. Mindkét céget a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium alapítja, és százszázalékos állami tulajdonban maradnak. A Ferihegyi repülőtér fejlesztéséről beszéltünk egyebek mellett Gansperger Gyulával, a Budapest Airport Rt. igazgatóságának elnökével.

Putsay Gábor
2001. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen arányban osztja meg
a két utódszervezet az LRI vagyonát?
– A repülőtér üzemeltetését végző Budapest Airport Rt. és a költségvetési szervként működő, a légiforgalmi irányítást lebonyolító HungaroControl között az állam megosztja a forgalomképes vagyont, a repülőtéren elhelyezkedő építmények – például a kifutópályák, gurulóutak és a terminálok – továbbra is elidegeníthetetlenek, azaz kincstári tulajdonban maradnak, s a társaság csupán a kezelői jogot kapja meg. A repülőtér forgalomképes állományát 2002. január 1-jétől az állam apportként juttatja az rt.-nek, és mindkét új szervezet jelentős készpénzalappal indul. A Közlekedési és Vízügyi Minisztériumon keresztül a HungaroControlhoz 7,5–8 milliárd, az Airporthoz pedig 8–8,5 milliárd forint készpénz kerül. A Budapest Airport Rt. a tőkeemelés után várhatóan 22–25 milliárdos vagyonnal fog rendelkezni. A részvénytársaság és a HungaroControl is átvállalja az LRI-től a munkáltatói és a vevői kötelezettségeket. Csaknem valamennyi LRI-s alkalmazottat továbbfoglalkoztatja a két utódszervezet, és várhatóan még ebben az évben aláírjuk a kollektív szerződést. A légiforgalmi irányításnál 750, a részvénytársaságnál várhatóan kétezer ember dolgozik majd januártól.
– Mi az önök elképzelése a Ferihegyi repülőtér további működtetését illetően? Milyen fejlesztéseket tart szükségesnek?
– Véleményem szerint legalább három-négy hónap alatt világítunk át minden területet, meg kell vizsgálnunk alaposan a jövedelemtermelő képességet. Bizonyos területek, például a földi kiszolgálás, a parkoló vagy a terminálok jelenleg is gazdaságosan működtethetők, viszont majdnem mindenhol kapacitásproblémával küszködik az LRI. A hosszú távú működőképesség fenntartása érdekében fejlesztésekre, illetve az eszközpark bővítésére szükség lesz valamennyi területen. Az áruforgalmat bonyolító Cargo-bázist mindenképpen bővítenünk kell, ugyanígy megkezdjük még 2002-ben a parkoló korszerűsítését és egy szálloda építését. Ezt részben saját erőből, részben hitelből valósítjuk meg. Ugyanígy átalakításra szorul a catering részleg: építeni kell egy új konyhát, hiszen az évi 5,5–6 millió utast fogadó nemzetközi repülőtéren szükség van legalább két, magas színvonalat biztosító létesítményre. Megoldásra vár továbbá a 2A és a 2B utasterminálok üzemeltetése, ugyanis ez a legjövedelmezőbb részlege a repülőtérnek. Azt szeretnénk, ha ezeket mielőbb a Budapest Airport Rt. üzemeltetné. Ennek jogszabályi feltétele már adott, s a ciprusi bejegyzésű Airport Development Companyvel ez alapján fogunk tárgyalni. A Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-ben az LRI-nek jelenleg 66 százalékos tulajdona van ugyan, de az üzletmenetet nem a többségi tulajdonos felügyeli. Szeretnénk, ha ezek a viszonyok rövid úton megváltoznának, amit a törvény és a miniszteri rendelet is alátámaszt, és amely szerint csak állami többségű, illetve aranyrészvénnyel rendelkező cég üzemeltethet terminált a Ferihegyi repülőtéren. Azért is kell tisztázni ezeket a viszonyokat, mert a fejlesztéseket részben saját erőből, részben hitelből kívánjuk finanszírozni a jövőben, egy pénzintézet pedig nem szívesen ad hitelt olyan cégnek, ahol a legjövedelmezőbb tevékenységet nem ő végzi.
– A Ferihegyi repülőtér életében milyen változást hozhat, hogy a jövőben gazdasági társaság üzemelteti?
– Nagy változást jelent a munkavállalók szempontjából is, akik eddig közalkalmazottak voltak, és a bértáblának megfelelően kapták a fizetésüket. Nyilvánvaló, hogy az rt. a piac változásaira rugalmasabban képes majd reagálni, például egy-egy repülőtéri eszköz megvásárlásakor nem kell hosszadalmas közbeszerzési folyamatokat lebonyolítani. Ezzel együtt rövid távon biztosnak tűnik, hogy privatizációra nem kerül sor. A repülőtér hosszú távú fejlesztését érintően elsődleges szempont a tulajdonos elvárása. Ha Magyarország olimpiát, labdarúgó EB-t akar rendezni, a konferenciaturizmust fejleszteni kívánja, akkor nyilvánvaló, hogy ehhez a mai kapacitások kevésnek bizonyulnának, tehát a repülőteret jelentősen bővíteni kell. Tulajdonosi döntést igényel továbbá, hogy a fejlesztéseket milyen módon lehet végrehajtani: meghatározó legyen az állami szerep, vagy vállalkozókat vonjunk be, és dönteni kell a hitelek felvételéről. A 2002-es év fejlesztési igényei várhatóan 10-15 milliárd forintot tesznek ki.
– A repülőtér üzemeltetése mennyi bevételt hozhat a cégnek?
– Amennyiben a 2A-t és a 2B-t a Budapest Airport Rt. üzemelteti, 30–35 milliárd között lesz a bevétel. Az LRI éves forgalma 28–29 milliárd forint, ebből 12 milliárd a légiforgalmi irányításból származik. A két terminál üzemeltetése tavaly a FUF-nak 14 milliárd forintot jelentett. Jövőre mindenképpen nyereséget várok.
– Az előzetes tervek szerint az LRI átalakítását szeptemberig kellett volna befejezni. Mi volt az oka a késésnek, és mennyibe került ez a folyamat?
– A nyugat-európai országokban a nyolcvanas évektől gazdasági társaságok működtetik a repülőtereket. Az LRI átalakítására – véleményem szerint – már a kilencvenes évek elején sort kellett volna keríteni. Hogy ez miért nem történt meg, arra nem tudok választ adni. Mudra Istvánnal – aki a HungaroControl élére kerül – júliusban kaptuk a megbízást Fónagy János miniszter úrtól, s azóta az LRI átalakítása véleményem szerint gyorsan lezajlott. Nem tanácsadó céget kért fel az LRI, aki legalább egy évig dolgozott volna több száz millió forintot kérve, hanem az átalakítás során 8-10 szakember munkáját kellett megfizetni, akik az itteni munkatársakkal és a minisztériumi tisztségviselőkkel együtt hajtották végre a feladatot. A könyvvizsgáló – aki a repülőtér vagyonát mérte fel – kifizetésével együtt 90–100 millió forintba került összesen az LRI átalakítása.
– Összeállt már a Budapest Airport Rt. vezetése?
– A vezérigazgató-helyettesek, igazgatók és főosztályvezetők 85–90 százaléka az LRI eddigi vezetőiből kerül ki, de néhány új szakemberre is szükség lesz, elsősorban a gazdasági-pénzügyi területen. A cégnek nincs még vezérigazgatója, január 1-jétől megbízottként ezt a feladatot én látom majd el, de a pozíciót hamarosan betöltik.
– Érdeklődtek már külső cégek, akik a kerítésen belül szeretnének fejlesztéseket elvégezni?
– Kaptunk ajánlatokat olyan cégektől, akik megépítenék a szállodát vagy a parkolóházat. Amit a repülőteret üzemeltető cég a saját erejéből és hitelek igénybevételével meg tud oldani, azt meg is teszi majd a jövőben. Elképzelhető, hogy bizonyos területeken átadjuk az üzemeltetési jogot. Vegyes- vállalatokat is alapíthatunk, abból a megfontolásból, hogy minél nagyobb forgalmat bonyolítson le a repülőtér.
– Az LRI átalakulásával hogyan kívánják rendezni a Malév és a repülőteret üzemeltető társaság kapcsolatát?
– A nemzetközi tapasztalatok szerint azok a repülőterek működnek jól, ahol a nemzeti légitársaság is profitot termel. Ferihegy jelenlegi forgalmának 48 százalékát bonyolítja le a Malév, alapvető érdekünk tehát, hogy a nemzeti légitársaság is jól működjön. A jövőt illetően mindenképpen hosszú távú, kölcsönösen előnyös szerződéseket kell kötni, és rendezni kell az elszámolásokat. Vannak olyan területek, például ilyen a földi kiszolgálás, ahol versenytársak vagyunk, itt a szabályok miatt nem lehet szó egyeztetésről. A tárgyalások megkezdődtek, hiszen a Malévnak is vannak elképzelései a fejlesztésekről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.