A 4-es számú közlekedési főútvonal autópályává, de legalább kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttá fejlesztése a keleti országrész felzárkóztatásának kulcskérdése. A főút az európai úthálózatban E60-as jelzéssel ellátott Bern–Bécs–Budapest–Bukarest–
Konstanca városokat összekötő útvonal része. Kelet-Magyarország négy megyéjén áthaladva kapcsolatot teremt a főváros, a legfontosabb Tisza-parti közlekedési csomópont, a nyolcvanezer lakosú Szolnok, valamint az ország második legnagyobb városa, a kétszázezer lakosú Debrecen és az Alföld legdinamikusabban fejlődő városa, Nyíregyháza között.
A közelmúltban a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium írásban is megerősítette, hogy 2006-ra Szolnok és Albertirsa között négysávos úton, a településeket elkerülve autózhatunk. Első lépésként Albertirsa és Cegléd között két szakaszon épül ki a négy forgalmi sáv, valamint megkezdődik az Abonyt északról elkerülő út építése. A kormányzat elképzelése a következő esztendőkre az, hogy Budapest és Debrecen között végig kétszer két sávban kiépüljön a főút, hazánk keleti felének felzárkóztatása érdekében.
A Szolnokot délről elkerülő útszakasz megépítésével – beleértve a Tiszán átívelő Szent István hidat, illetve a Holt-Tisza fölötti átkelést – több mint két évtizedes vágyuk teljesült a szolnokiaknak. A város főutcájáról – amely addig megegyezett a 4-es számú főút városi szakaszával – kitiltották a nehézgépjármű-forgalmat. A fejlesztés a Szolnoktól Szajolig terjedő kilenc kilométer, illetve a Törökszentmiklós határát elérő útszakasz négynyomúsításával folytatódott.
Törökszentmiklós a Tiszántúl fontos közlekedési csomópontja, hiszen a 4-es számú főútból ott ágazik ki a 46-os számú, Törökszentmiklós–Gyomaendrőd–Mezőberény másodrendű főút, összekapcsolva a „fő ütőeret” Mezőtúron keresztül a Körösök vidékével. A tizennyolcezer lakosú régióközpont évtizedek óta szenved a megnövekedett forgalomtól: a város főutcája megegyezik a 4-es számú főútvonal átkelési szakaszával, ahol naponta átlagosan 19 ezer járművet regisztrálnak. E nagy forgalom jelentősen megnehezíti a város lakóinak – különösen a főutcán vagy annak környékén élőknek – az életkörülményeit.
A szakemberek másik megállapítása: az elmúlt fél évtizedben a
4-es számú főútvonal törökszentmiklósi, városi szakaszán 75 baleset történt, amelyek során heten meghaltak, 31-en súlyos, 37-en könnyű sérülést szenvedtek. Ennek az állapotnak a megszüntetése csak a lakott területen kívül eső, új útszakasz megépítésével lehetséges.
A 9,1 kilométer hosszúságú út megépítése – két közúti felüljáróval együtt – 4,1 milliárd forintba kerül. A beruházást egyetlen nekirugaszkodással, egy ütemben készíti el a tendernyertes Betonút Rt.–Vakond Kft. kozorciuma. A Vakond Kft. már jó fél évtizeddel ezelőtt letette névjegyét Jász-Nagykun-Szolnok megyében – tudtuk meg Pintér Lászlótól, a Megyei Állami Közútkezelő Kht. ügyvezető igazgatójától. A cég több helyen a megyében megerősítette a burkolatot, illetve a tiszai árvíz után a Tószegre vezető úton, a sasi kanyarban elvégezte a gát szélesítését és az út áthelyezését, valamint Szolnokon, a Debreceni úton az árvízvédelmi töltés szélesítését és az út helyreállítását. A Betonút Rt. nevéhez kötődik a Szolnoktól Szajolig, majd onnan továbbépített kétszer kétsávos útszakasz megépítése. 2000-ben a tiszai árvízzel kapcsolatos helyreállítási munkák határozták meg a Vakond Kft. tevékenységét. A cég jelentős részt vállalt az árvíz elleni küzdelemben Szolnokon, a Tiszaliget megvédésében, illetve a Tisza árvízzel érintett szakaszán, egészen Csongrádig. Csongrádon megépítették a várost elkerülő út első szakaszát.
Ezután a vállalkozás eddigi legnagyobb volumenű kivitelezői munkájára pályáztak, s a közbeszerzési pályázat tendernyerteseként a kijelölt nyomvonalon dolgoznak. A 4-es számú főútvonal Törökszentmiklóst elkerülő szakaszának megépítése a terület megszerzésével és a régészeti feltárásokkal kezdődött. Az új útszakasz a korábbi mezőgazdasági művelés alatti területen halad át. Az állam nevében eljáró Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Állami Közútkezelő Kht. mintegy 55 millió forintot fordított a terület megszerzésére, ami vásárlást, s többségében kisajátítást jelent. Ezen felül 20 millió forintba került a terület mezőgazdasági művelésből történő kivonása. A régészeti feltárások során nyolc régészeti lelőhely vált ismertté. A leletmentést végző szolnoki Damjanich János Múzeum régészei kijelentették: az ásatások komoly tudományos eredményeket hoztak. A megyei múzeum gyűjteménye a feltárásokig nem tartalmazott anynyi – a korai bronzkorból származó – ép és díszített edényt, mint amennyi az 1999-es ásatások során előkerült.
A törökszentmiklósi elkerülő útszakasz megépítésétől mindenekelőtt a 4-es számú főútvonal forgalmi kapacitásának növelését, a forgalom biztonságának javítását, a város központjának tehermentesítését, a környezeti ártalmak, valamint a balesetveszély csökkenését várják a szakemberek. Ugyanakkor a város fejlődéséhez is nagymértékben hozzájárul gyorsabb és biztonságosabb megközelítése.
Törökszentmiklós iparvágánynyal is ellátott, bővülő ipari parkja csábítóbbá válik a prosperáló vállalkozásoknak. Az ipari park bővítésével a térségben új munkahelyek teremtődnek, további lehetőségek nyílnak EU-s pályázatok fejlesztési támogatására.
A város másik nagy lehetősége a strand és a kemping még jobb kiépítése. A helyi önkormányzat PHARE-pályázaton 30 millió forintot nyert turisztikai szálláshely bővítésére. Hamarosan egy-két medence befedésével téliesítik a fürdőt, amelynek vízminősége a hajdúszoboszlói és a berekfürdői termálvizekével vetekszik. Gyógyvízzé minősítésével további fejlesztések valósulhatnak meg Törökszentmiklóson, akár a Széchenyi-tervet, akár a PHARE, a SAPARD, illetve egyéb EU-s pályázatokat megcélozva.
Az új út építését a kemény tél beállta átmenetileg hátráltathatja, ugyanakkor az építőket a forgalomba helyezés 2003. április 30-i határideje sarkallja. A munkálatok nagy részével 2002-ben el kell készülni. Ezért az építés-előkészítési és alépítményi munkálatok 2001 decemberében megkezdődtek, majd a fölüljárók próbacölöpözésével folytatódnak annak érdekében, hogy a forgalomba helyezést követően az átadás is megtörténhessen 2003. május 31-ig.
A szakemberek természetesen már készítik a 4-es számú főútvonal Törökszentmiklóstól Fegyvernekig történő négynyomúsításának terveit, amelyet Kenderes, majd Kisújszállás elkerülő szakasza követ. Fegyvernektől a 34-es számú másodrendű főútvonalon Tiszafüred, illetve a Tisza-tó közelíthető meg gyorsabban, biztonságosabban.
Ugye ti is ismeritek ezt a típust?
