Oroszország régiónkból való kivonulását írja le a befolyásos politikusokat, szakértőket és vállalkozókat tömörítő moszkvai Kül- és Védelempolitikai Tanács Közép-Európáról készült egyik legutóbbi dokumentuma. Mint e térség és Oroszország viszonyáról íródott három úgynevezett Karaganov-jelentés megállapítja, jórészt kényszerű kivonulásról van szó, amely kiváltképpen a Szovjetunió felbomlása után zajlott szervezetlenül.
– Kelet-Közép-Európa a 90-es évek elején, kiszabadulva a béklyóból, a belpolitika különös szeletéből a külpolitika normális részévé vált, leértékelődött a szovjet éra mesterséges felértékelődéséhez képest, a korábbi tömbpolitika helyett individualizálódott, valamint természetes módon demilitarizálódott – írja le a térségünkre irányuló orosz külpolitika kiindulópontjának jellemzőit Póti László, a Stratégiai és Védelmi Kutató Hivatal (SVKH) e kérdéssel foglalkozó szakértője.
Jellemző, hogy a térséggel csak akkor kezdenek el foglalkozni, amikor orosz érdekeket érintő, nagy európai ügyek kerültek napirendre, így a NATO vagy az Európai Unió bővítése. A térségre irányuló orosz politika tehát nem jelenik meg önálló prioritásként, hanem közvetett értékként, az Európa-politika részeként értelmeződik.
– Két mozzanat az említett kereteken belül az uniós tagságig mégis különössé teszi a térséget. Ez pedig a bővítésben játszott szerep, valamint a tranzithelyzet, amelynek kapcsán nemrégiben az „energiadiplomácia” fogalmát vezette be Igor Ivanov külügyminiszter, utalva arra, hogy e régióval a gazdasági kapcsolatépítés került napirendre – finomítja a képet a kutató.
Ezzel kapcsolatban a véleményformáló orosz külpolitikai háttérgondolkodásban már az elmúlt évtized közepe táján megjelent a pragmatizmus, pontosabban a gazdasági érdekek szolgálatának igénye. Az érdekérvényesítés gazdasági emeltyűinek megmozgatása csak valamivel később, az 1998-as pénzügyi válságból kilábalva kezdhetett el megvalósulni a gyakorlatban, Karaganovék azonban már 1997-ben azt ajánlották a Kremlnek, hogy Oroszország gazdaságilag legyen aktívabb, s még az uniós csatlakozás előtt foglaljon el hídfőállásokat a visegrádi országokban.
– A tendencia nyilvánvaló, a gazdaságközpontú gondolkodás azonban még mindig nem eléggé erős Oroszországban – fogalmaz ezzel kapcsolatban a térséggel foglalkozó moszkvai politológus, Irina Kobrinszkaja. – Hiába van szó meghirdetett célról, az a cégek szintjén sokszor ösztönösen, esetlegesen érvényesül – teszi hozzá.
Tény azonban, hogy a legsikeresebbnek tekintett jelölt országokban, így Magyarországon is, nagy riadalmat keltve megjelentek az orosz befektetések. Mégpedig megint csak Karaganovék ajánlása szerint. Azt javasolták, hogy Moszkvának immár nem a térség euroatlanti integrációjának blokkolásával kell foglalkoznia, hiszen a bővítés folyamatos és feltartóztathatatlan, hanem a rövid időn belül kialakuló új helyzethez kell minél hatékonyabban alkalmazkodnia. Erre pedig akkor lesz lehetősége, ha rátalál a kölcsönösen előnyös gazdasági együttműködés technikáira az Európai Unió–Közép-Európa– Oroszország háromszögben. Ez az energetika területéről elindulva infrastrukturális, majd az ipar más területeire is kiterjedő projekteket jelent. Ezzel kapcsolatban erős a félelem a térség országaiban, hogy a fejünk felett egyeznek meg, több szakértő szerint azonban ez a gyanú nem indokolt.
– Ez az ötlet más összefüggésben már a 90-es évek elején felmerült a csatlakozási tárgyalásokon való részvétel formájában. Moszkvában belátták azonban, hogy ez a mechanizmus nem működtethető, így e formális részvételtől ellépve pragmatikusan a gazdaság területén próbálják megvalósítani. Az EU és Oroszország között azonban jelenleg a látványos közeledés ellenére aszimmetria van az aktivitások és az együttműködés terén. Míg Brüsszel a másodlagos biztonsági tényezők ügyébe kíván elsősorban stabilitást, rendet vinni, Moszkva inkább a gazdasági együttműködést preferálja – indokolja Póti László, hozzátéve, hogy az ilyen félelem inkább érthető lenne a NATO és Oroszország közti relációban.
Érdemes ezek után legalább nagy vonalakban kissé közelebbről megvizsgálni Oroszország Európa-politikáját, hiszen e kérdéskör részeként merül fel csupán térségünk szerepe. Többen kételkedve figyelik Oroszország és az EU utóbbi időben látványos közeledését is, nem tudva eldönteni, hogy inkább propaganda vagy valódi partnerség.
– Több mint propaganda, célja azonban nem valamiféle igazi partnerség megteremtése – fogalmaz Póti László. – Putyin külpolitikájának lényege, hogy hiperpragmatikus eszközökkel újjáalkossa Oroszországot, mint világhatalmi szereplőt. E célnak – amely a normalizálás természetes folyamata, és nem valami rossz újjáélesztése – rendel alá minden mást – emeli ki.
A térség és Oroszország kapcsolatát azonban még történelmi sérelmek, érzelmi motívumok is bonyolítják, pontosabban terhelik. Ennek fényében a rendszerváltás viszonylagos közelsége miatt gyakran felmerül például, hogy az orosz külpolitika a térségben inkább csak a baloldali pártokkal tud együtt dolgozni. A posztkommunista körök erős kötődése nyilvánvaló, bár ezt a tapasztalatok alapján kevésbé az állam, és inkább a saját egyéni vállalkozások javára kamatoztatják. Az országok közötti kapcsolat ugyanis jobb volt például – a gazdasági együttműködést tekintve mindenképpen – a Boross-kormány idején, mint Hornék alatt. Az Orbán-kormány helyzetét ugyanakkor az érzelmi alapú, bár leküzdhető elő-ítéletek mellett lényegesen megnehezítette, hogy előzőleg az MSZP túlságosan is bensőséges, bár inkább a magánszférában hatékony kapcsolatokat ápolt bizonyos moszkvai körökkel. Ezzel szemben például Lengyelországban a jobboldali Buzek-kormány és a baloldali kabinetek keleti politizálása között nem volt ekkora szakadék, mivel Kwasniewski vagy Miller „oroszul beszélve” sem engedett a nemzeti érdekekből lényegesen.
– A mai orosz külpolitika lényegében már nem kötődik ideológiákhoz, vagy az adott ország aktuális politikai koalíciójának jellegéhez. Egyáltalán nem független viszont attól, hogy az adott ország milyen politikát folytat Oroszországgal kapcsolatban. A viszonyt érzékenyen érintik a konkrét ügyek kapcsán felmerülő érdekellentétek – állapítja meg Póti László.
Ezt láthattuk a Kaszjanov-látogatás lemondásakor is. Hasonló hektikus időszak után a maga szintjén hiperaktivitás volt lengyel vonalon, normális viszony szlovák, semleges cseh viszonylatban. Igazából csak Magyarország lógott ki a sorból. Mégpedig azért, mert Moszkva nem viselte el a konkrét ügyekben – a befektetések körüli homályos dolgoktól a MiG-ekig – a partnerország ellenlépéseit. Ez a helyzet a pragmatizmust időlegesen háttérbe toló túlérzékenységet eredményezett mindkét oldalon. Budapest – elsősorban a retorikában – érzelmi húrokat pengetett, míg Moszkva a partnert sértődötten néha nem a kapcsolat alanyaként, hanem régi időkre emlékeztetően tárgyaként értelmezte. Ennek azonban a jelek szerint vége. Szeptember 11., valamint az ezt követően látványosan felgyorsult orosz külpolitikai nyitás, Moszkva és a Nyugat közeledése sok falat ledöntött. A térségben ezt próbálja most kihasználni Varsó, amely geopolitikai helyzeténél fogva is megkerülhetetlen e kapcsolatépítésben.
– Oroszország és Közép-Európa kapcsolatait az utóbbi évtizedben elsősorban az határozta meg, hogy milyen volt a Nyugat és Moszkva viszonya – fogalmaz Kobrinszkaja. – Ez érthető is – teszi hozzá –, hiszen ezek az országok a NATO tagjai lettek, valamint az Európai Unióba készülnek. Ilyen szempontból változott a helyzet, az orosz és az Európai Unió kapcsolatainak fejlődésével tovább javulnak a kétoldalú viszony erősítésének feltételei. A térség országainak uniós tagsága is az egészségesebb politizálás felé lök, nyugodtabb, konstruktívabb és aktívabb hozzáállást eredményez majd Oroszország irányában is – szögezi le az orosz szakértő.
Mindig szerette volna kipróbálni a honfoglalók íját? Augusztus 20-án irány Ópusztaszer!
