Ellenezték és féltek az első automobiloktól

Tar Zsuzsanna
2002. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár 101 éve annak, hogy cigányzene és taps kíséretében vizsgáztak először a magyar sofőrök a budapesti Ligeti fasornál.
A vizsgázók között volt Törley József egykori pezsgőgyáros és sofőrje, Kalmár Sándor, valamint a bregenzi herceg is. A vizsgázók rendszámokat és jogosítványt kaptak, ám a 13-as rendszámot nem adták ki, nehogy szerencsétlenséget hozzon gazdájára.
Budapesten 1885-ben jelent meg az első automobil, amelynek tulajdonosa Hatschek Béla optikus-műszerész volt, aki külföldről hozta be a Benz-Velo egyhengeres, másfél lóerős szerkezetet, amelyet aztán több is követett – mondta el Hídvégi János, a Közlekedési Múzeum gépjármű-muzeológusa. Még ebben az évben személyautót és teherkocsit vásárolt magának Törley József pezsgőgyáros is. A tulajdonosok kezdetben maguk vezették az automobilokat, ezért úrvezetőknek hívták őket, bár alig értettek saját autóikhoz. (Az elnevezés: úrvezető, hivatalosan ma is megmaradt. Szép, archaikus kifejezés, nem kellene megfeledkeznünk róla…) Persze később megjelentek a sofőrök is, akiket azért fogadtak fel, hogy vezessék, mossák és szereljék a kocsikat.
Nyugat-Európában az angolok, a franciák és 1900-ban a németek is külön rendeletet alkottak a közlekedés szabályozására. Bár a magyar belügyminiszterhez 1899-ben eljuttatott jelentés szerint „automobil oly kevés van Budapesten, hogy hatósági intézkedés is korai lenne még”, a közlekedők nem így gondolták.
Az első autókat nem kedvelték sem a járókelők, sem a lovas kocsisok. Sebességükhöz nem voltak hozzászokva, nem tudtak kitérni előlük. A Magyar Automobil Club alapszabályában már állami sofőriskola létrehozását szorgalmazták. Az autók száma a századfordulón nem érte el az ötvenet sem, ám egy év múltán már meghaladta a százat. Nem sokat késlekedve azután – 1901-ben –, Rudnay Béla rendőrfőkapitány elérkezettnek látta az időt, hogy a motoros járművek mozgását jogszabályokkal is megregulázza. Ebben az időben már motorkerékpárok is közlekedtek az utakon.
A csúcsforgalom hatására született rendelet szerint 1901. június 15-től csak olyan automobil hozható forgalomba, amelyet egy vizsgabizottság forgalomképesnek nyilvánít, és a jármű rendszámot és forgalmi engedélyt kap. A gépkocsi vezetésére csak az volt jogosult, aki bizottság előtt sikeresen levizsgázott.
Az első ünnepélyes vizsgát 1901. június 14-én tartották meg a Városliget szélén, a Ligeti fasor és az Aréna út sarkán, az egykori Velodrom garázsánál, amely korábban kerékpárműhely volt. A kapitányság vezetője nyitotta meg az eseményt, majd egy cigányzenekar kíséretében megkezdődött az első sofőr- és műszaki vizsga, mert másnaptól már csak ezen okmányok birtokában lehetett közlekedni. Tankönyv és szervezett tanfolyam hiányában a jelentkezők csupán a posta által összeállított szabálygyűjteményből készülhettek fel. Vizsgaanyagként szerepelt a tolatva, hátrafelé, jobbra-balra kanyarogva való vezetés és a szlalomozás is. Lassan beindult a gépjárművezető-képzés, és 1906-ban a Magyar Automobil Club elnöke már azt javasolta, hogy az iskolákban oktassák a gyermekeket a közlekedés szabályaira. A gépjárművezetők szervezett, állami képzése 1912-ben indult meg, a tízes években már több mint ezren vizsgáztak évente. Napjainkban közel hárommillióan rendelkeznek jogosítvánnyal Magyarországon, az utóbbi egy-két évtizedben egyre több közöttük a nő.

Pesti utcák „bulvárosítása”. Amikor 1873. november 17-én Budapest Főváros Tanácsa átveszi a város ügyeinek intézését, a város lakosságát egy dinamikusan fejlődő, változó főváros látványa ragadja magával. Már épül a Margit híd, a főváros második állandó hídja. A kövezett, aszfaltozott utcákat gázlámpák világítják meg. Hangos kürtszó mellett robogó lóvasutak szállítják az utasokat a terjeszkedő város egyre távolabbi végpontjai között. Épül Budán az új, különleges közlekedési eszköz, a gőzüzemű fogaskerekű, kövezik, aszfaltozzák a Kerepesi (ma Rákóczi) utat, folyik a pesti utcák „bulvárosítása”. A városi közlekedés kezdeteit bemutató kiállítás a Közlekedési Múzeumban ezt a korabeli hangulatot idézi. A látogatót a XIX. század utolsó harmadának mozgalmas utcaképe fogadja. Ott áll az egykori patkolóműhely, az istálló, a máig megőrzött, egyetlen, eredeti pesti omnibusz. A Közlekedési Múzeum kiállítása dokumentumok, fotók, tervrajzok, eredeti tárgyak, modellek segítségével mutatja be azt a változást, amely a városegyesítést követő alig több mint negyed század alatt a közösségi közlekedés fejlődésében végbement.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.