Ki a hiteles européer?

Löffler Tibor
2002. 01. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wilfried Martens, az Európai Néppárt elnökének kijelentése, amely szerint a szocialisták a tűzzel játszanak, amikor a nacionalista szenvedélyeket felkorbácsolják, jó hatásssal lehet a státustörvény és a magyar–román megállapodás miatt kirobbant pártpolitikai viharokra. Az Európai Parlamentben a jobbközép, konzervatív és kereszténydemokrata pártokat tömörítő Európai Néppártnak van a legnagyobb frakciója, aminek természetesen nem azért van jelentősége, mert Martens úr feltétlen tekintély és szava megfellebbezhetetlen igazság lenne, hanem azért, mert óvatosságra inti azokat, akik a baloldalon előszeretettel hivatkoznak európai uniós normákra, no meg nyugati politikai szalonok íratlan szabályaira.
A baloldali ellenzék hosszú ideje belpolitikai szerepjátékra rendezkedett be: ő az európai normák, értékek, elvek, a haladás és modernitás kizárólagos elkötelezettje és letéteményese, aki ezért a Nyugattal igazolt igazság birtokában van. Ha egyszer az önmagukat a magyar „progresszió” örököseinek tartó szabad demokraták veszik a fáradságot és elgondolkodnak azon, hogy a rendszerváltás során még az általuk is politikai gettóba szorított posztkommunista elit miért tudott a fejükre nőni, akkor rádöbbenhetnek: az európai normák legjobb tudorainak szerepét a demokratikus chartával kezdődően eltanulták tőlük és náluknál sokkalta jobb technikával adják elő. Amíg azonban Szent-Iványi István abban kel versenyre Kovács Lászlóval, hogy nyugati útjaikon hány befolyásos és tekintélyes személy adott hangot aggodalmának – bizalmasan, neki – az ilyen-olyan magyarországi ügyek miatt, addig a szabad demokraták örök vesztésre állnak. Ebben a játékban a „szociáldemokrata” Horn és Kovács mindig is lelkesedéssel hivatkozhat arra, amire a liberálisok nem, hogy az unió hány tagállamában kormányoznak szociáldemokraták. (Mennyire más lenne a helyzet, ha az SZDSZ nem gondolta volna meg magát még a charta előtt és a posztkommunistákat megelőzve beléptek volna a Szocialista Internacionáléba.) Vagy, hogy hazánk felé robog a varsói gyors, amire a szabad demokratáknak eszük ágában sem lett volna felszállni 1990-ben.
Az SZDSZ-t hiába támogatja meg egy-két ismertebb német liberális politikus, ha a magyar szocialisták, Horn és Kovács, Szekeres és Lendvai, Szanyi és Tóbiás az igazi nagyágyút, Schröder kancellárt tudják felvonultatni. És nem a kommunista rendőrség által üldözött Demszky Gábor vagy Kis János kap Nyugaton kitüntetést rendszerváltó szerepe miatt, hanem azok, akik anno kézhez kapták és olvasták is a róluk készült titkosszolgálati jelentéseket és igazán jól informáltan foglaltak helyet a rendszerváltó kerekasztal-tárgyalásokon, hogy egyszer csak csak azt mondják: ők hajtották végre a rendszerváltást, vagy hogy nem sok értelme volt a rendszerváltásnak, és ők is 1956 örökösei…
A demokratikus charta utáni elmúlt tíz évben szerepcsere ment végbe. A liberálisok helyett egyre inkább a posztkommunisták váltak a Nyugat és a nyugati (modern) konzervativizmus értőivé. A szabad demokratáknak kezdetben volt egy hosszabb elemzésre érdemes, zseniális taktikája: pártpolitizáló filozófusként, közgazdászként, szociológusként vagy történészként kevésbé politikusi szerepben vettek részt a pártpolitikai konfliktusokban, inkább társadalomtudományos értelmiségiként. Pluralista demokráciában egy pártpolitikus vagy egy párt csak egyike a szavazatokért harcoló pártoknak és pártpolitikusoknak. Koncepciója és hangoztatott igazsága is csak egyike a versengő és választható igazságoknak és koncepcióknak. Alternatíva. Ezzel szemben egy társadalomtudományokkal foglalkozó értelmiségi kiemelkedhet ebből a pluralista politikai káoszból, és koncepcióját vagy igazságát magasabb rendű koncepcióvá vagy igazsággá teheti azzal, hogy – s ez a lényeg – a rivális párt koncepcióját egy társadalomtudományokkal foglalkozó értelmiségi tudományos elemzésének tárgyává teszi.
A nyilvános diskurzusokban, az SZDSZ és az MDF vitáiban a szabad demokraták nem egyszerűen egy lehetséges és választható alternatívát kínáltak, hanem tudósként és tudományos alapon kritizálták ellenfeleiket és azok koncepcióit. Eltárgyiasították azokat. A liberalizmusukat tudományosan megalapozó liberálisok tudományos precizitással vesézhették ki akár ellenfeleiket, azok politikai identitását és értékeit is. Például a konzervatívokat és a konzervativizmust. Az, hogy mi a konzervativizmus, vagy hogy ki az igazi konzervatív, egy tudományosan liberális értelmiségi mindenkinél jobban tudta. Ez ma már nincs így. Lekörözték őket a posztkommunisták, akik hosszú évtizedeken keresztül edzőttek a vulgáris marxizmus-leninizmus magasabb rendűnek (egyedül tudományosnak) vélt fel- és megismerési képességeivel. Ebben valószínűleg verhetetlenek. Ők, vagy a hozzájuk, és nem a liberálisokhoz lojális értelmiségiek és publicisták azok, akik a Haider miatti nemzetközi botrányon felbátorodva a legnagyobb lelki nyugalommal és hozzáértéssel tudnak szólni a modern nyugati konzervativizmusról. Arról, hogy konzervatív, jobboldali ellenfeleik mennyiben nem felelnek meg a nyugati konzervatívok mércéinek. Sosem zavarta őket az, hogy a nyugati jobbközép ezt a kérdést házon belül meg tudta oldani (lásd a KDNP és az FKGP hányattatásait), és nem volt példa arra, hogy nyugati konzervatívok összefogjanak magyar posztkommunistákkal azokkal szemben, akiktől a posztkommunisták a konzervativizmust féltették. Az adu ász sokáig Jacques Chirac volt, vagy még inkább lett volna, aki keményen támadta Haidert, és akire hivatkozva hosszú időn keresztül revolverezték az Orbán-kormányt és Ausztria-politikáját. Pikáns lenne tudni, hogy Chirac tisztában volt-e azzal, amikor személyes baráti gesztussal tüntette ki Orbánt, hogy mennyi posztkommunista csodálója van, akik szerint a szélsőjobboldalra csúszott Orbán feltett szándéka az uniós csatlakozás elszabotálása. Akik szerint a Chirac fémjelezte européer konzervatívok megrökönyödéssel szemlélik a magyar kormány ténykedését.
A politizálásnak ez a módja beteges és tipikusan posztkommunista. Beteges, amennyiben az Európához értés szerepe által okozott vagy a szerepjátékban kifejeződő politikai identitászavar munkál valakiben. Parlamenti vitákban kormányoldalon is szokás laposakat mondani, de amikor a külügyes Kovács László vezette szocialisták magától értetődően engedik meg, hogy Szanyi Tibor egy felszólalásában azt állítsa, hogy a magyar kormányfőt sehol nem látják szívesen Nyugaton, még a konzervatívoknál jobboldalibbnak tartott és a baloldalon Haider után a második számú közellenségnek számító Berlusconi sem, akkor valami nagy baj van.
Martonyi János külügyminiszternek lényegében egyszerű sajtóhírt kellett felolvasnia arról, hogy a szeptember 11-i terrorcselekmények napján a megfelelő tisztelettel fogadott magyar kormányfő éppenséggel a berlini útját és Schröder kancellárral folytatott tárgyalásait szakította meg, hogy hazatérjen. Nincs kétségem viszont afelől, hogy az interpelláló képviselő tisztában volt a tényekkel, ezért valószínűbbnek tartom, hogy a posztkommunista politikai identitás bizonytalansága a posztkommunista helyzetben nagymérvűvé vált. Az egyén (párttag) én-identitása vagy a csoport (párt) kollektív mi-identitásának megrendülésében a tipikusan posztkommunista jelleget az adja, hogy egyetlen fogódzó marad: az európaiság monomániás túlhangsúlyozása és az annak megfelelő politikai szerepjáték. Az egyébként hithű kommunista Nagy Imrét is ez a lelki meghasonlás tette tragikus hőssé egy kivételes történelmi pillanatban, amikor a tekintélyként tisztelt külső tényezőtől (Moszkvától) függetlenül, szabadon választhatott az alternatívák között – és döntött a nemzet mellett. A posztkommunista helyzetnek megfelelő posztkommunista lelkiállapot sajátossága az, hogy megmarad az irányt szabó tekintély iránti szükséglet, de a hagyományos (kommunista) tekintélyek híján új tekintélyeknek kell kielégíteniük a szükségleteket. A tekintélyelvű engedelmesség ismérvei: engedelmes, kritikátlan magatartás a „belcsoport” idealizált erkölcsi tekintélyeivel szemben. Minden szónak külön-külön megvan a maga jelentősége: engedelmesség, kritikátlanság, idealizálás, erkölcsi tekintélyek. Amikor a posztkommunista „lélek” tekintélyfüggő és nemzeti érzésében bizonytalan, akkor a tekintélyt adó belcsoport is, amelyhez tartozónak érzi magát, elveszti nemzeti határait: nemzetközivé lesz.
A külső tekintélyek iránti posztkommunista szükséglet meglepő fordulatokra késztet. Clinton botrányai során szinte teljes mellszéllességgel zárkóztak fel a demokraták elnöke mögé és tartottak ki Al Gore mellett George Bush ellenében. Pikáns lenne azt is tudni, hogy a Bush-kormányzat által delegált új amerikai nagykövet, Nancy G. Brinker tudatában volt és van-e annak, hogy milyen képet festettek a konzervatív Bushról azokban a magyar posztkommunista körökben, amelyek most olyan energiával idézik és értelmezik a nagykövet asszonynak a magyarországi antiszemitizmusról szóló egymondatos megnyilatkozását! Amíg nem tudták, hogy a leendő nagykövet Bush legszűkebb baráti köréhez tartozik, a konzervatív elnök „butasága” és „korlátoltsága” magától értetődő volt…
A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.