Losontzi Hányoki István és a Hármas Kis Tükör

Szepesi Attila
2002. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bibliát leszámítva aligha volt több kiadást megért könyv Magyarországon, mint Losontzi Hányoki István munkája, a félszázszor újra és újra közzétett, közigazgatási, föld- és néprajzi, kultúrtörténeti és politikai ismereteket összefoglaló „népkönyv”, a Hármas Kis Tükör. Szerzője tankönyvnek írta, és valóban annak használták. Ami viszont különös, e népszerű és először 1773-ban az olvasók elé került munka szerzőjéről alig lehet tudni valamit.
Losontzi Hányoki sejthetően a Somogy megyei Balháson született 1709-ben. Bod Péter úgy említi, mint „kőrösi oskolamestert.” Szinyei Ferenc viszont úgy tudja, hogy nem a somogyi, hanem a Veszprém megyei Balháson született. Csupa bizonytalanság. Mivel azonban – Somogy ide, Veszprém oda – a tény tény, hogy a Hármas Kis Tükör „népkönyvet” valaki csak megírta, akit Losontzi Hányoki Istvánnak hívtak, érdemesebb tán azt megvizsgálni, mi lehetett oka e munka hihetetlen közkedveltségének. Mert nemzedékek nőttek fel a nagykőrösi tudós iskolamester tanító versein és kérdés-felelet formájában előadott elmélkedésein.
Az első kiadás címlapján egy Ovidius-mottó áll: „Nem tudom én, minemű édesség vonja az embert, / Hogy a szülőföldjét el ne felejtse soha.” A mottó kitűnő summája a könyvnek, mely a bibliai tanítások áttekintése után azonnal országunk földjére irányítja a figyelmet.
Jóízű versekben tekinti át a vármegyék sorát, összesen negyvenkilencet, Pozsonynyal, az országgyűlés székhelyével kezdve és Máramarossal zárva. „Ha fordulsz Pest-, Pilis- és Solt vármegyére, / Itt akadsz Buda, Pest, Vác és Szentendrére, / Szent András és Csepel híres szigetére, / Hol épült Ráckevi, Makád a szélére…” Ezeket a versezeteket hajdan nemzedékek sora fújta.
Ezután a Magyarország polgári állapotjáról című fejezet következik, melyben immár nem vers, hanem kérdezz-felelek formában tekinti át a szerző a közigazgatás szükséges ismereteit. Ilyesformán: „Magyarország polgári állapotjára nézve hány rendből áll?” A válasz: „Kettőből: a királyból és az ország tagjaiból.” „Kik vagynak a királynak hatalma alatt?” „Az országnak minden tagjai, úgy a nemesek, mint a nemtelenek…”
A következő fejezetben, mely A magyar nemzetről címet viseli, történeti ismeretek sorakoznak. Ezek a kor szemléletét tükrözik. Iskolamesterünk úgy tudja például, hogy a szkítáktól származunk, akik „három ízben jöttenek ki Magyarországra, elsőben hunnusoknak, másodszor avareseknek és harmadszor hungarusoknak vagy magyaroknak nevek alatt.”
A könyv zárófejezete – Erdélyországnak Kis Tüköre – külön taglalja Transsylvania földjét, népét és szövevényes históriáját.
Szablyár Ferenc, aki 1999-ben újra közreadta a Hármas Kis Tükört, találóan foglalja össze a könyv jelentőségét: „Losontzi a hazai kisiskolások igényeit szolgálta egy olyan korban, amikor a lakosság jelentős része írástudatlan volt. Még az iskolába járó gyerekek közül sem tanult meg mindenki írni-olvasni. Tankönyvek alig voltak. A kérdésekkel és feleletekkel sulykolt és versekbe tömörített ismeretekből mindig maradt valami a fejekben. Hasznos volt a földrajz efféle sommázása is, mert a nép többsége egy-egy járásban vagy megyében élte le egész életét. Az országjárás alkalma csak a vásár, a búcsú vagy a katonaság volt. A könyv az oktatók munkáját is segítette, hiszen ekkortájt az alapismereteket jórészt képesítés nélküli iskolamesterek oktatták. A legnagyobb jelentősége mégis az volt, hogy a magyar nyelvterületen működő iskolákban a tanulókhoz alkalmazkodva egységesen közvetített ismereteket.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.